شماره ۴۹۸ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۱ بهمن
صفحه را ببند
هم‌تیمی‌های توره برای دومین‌بار قهرمان آفریقا شدند
برج عاج

شهروند| وقتی غنای «آورام گرانت» تسلیم نمی‌شد و حتی در ابتدای ضربات پنالتی فینال سی‌امین دوره جام ملت‌های آفریقا پیش افتاد، همه تصور می‌کردند ساحل عاج بار دیگر تشنه از لب چشمه بازمی‌گردد اما فیل‌ها برخلاف سال‌های 2006 و 2012 سر باختن نداشتند. آنها درست مانند همه فینال‌هایی که باخته بودند، ماراتنی برای بازی نهایی تدارک دیدند و عاقبت برخلاف نتیجه ضربات پنالتی 2 فینال از دست داده خود، ضیافت مرگبار ضربات پنالتی را بردند تا برای دومین‌بار و پس از 23‌سال قهرمان آفریقا شوند.
تکرار تاریخ برای سرمربی
چهارمین شراکت ساحل‌عاج در ضربات پنالتی فینال جام ملت‌های آفریقا برای «رنار» سرمربی فرانسوی تیم یادآور خاطره فینال‌ سال 2012 است؛ جایی که این مربی جوان در هیبت سرمربی زامبیا در ضربات پنالتی فینال‌ سال 2012، برتری 8 بر 7 مقابل تیم فعلی‌اش را تجربه کرد و 2 دوره و 3‌سال بعد، این‌بار با نتیجه‌ای پرگل‌تر از فینال ‌سال 2012 (9 بر 8) ساحل‌عاج یایا توره و ویلفرد بونی را به آسمان رساند.
از دریچه آمار
 برای هشتمین‌بار فینال جام ملت‌های آفریقا به ضربات پنالتی کشیده شد. جالب این‌که در هر 2 پرگل‌ترین ضربات پنالتی تاریخ فینال‌ها، ساحل عاج مقابل غنا پیروز شده است؛ شکست 11 بر 10 در‌ سال 1992 و 9 بر 8 در فینال 2015! /  تنها 2 بار، بازی‌های فینال با گل به ضربات پنالتی رفت./  مصر با 7 عنوان قهرمانی، پرافتخارترین تیم جام ملت‌های آفریقاست؛ تیمی که امسال به خاطر مشکلات سیاسی ادامه‌دار اصلا موفق به صعود به دور اصلی نشد. /   ساحل‌عاج در هر 4 باری که به فینال جام ملت‌های آفریقا رسیده 120 دقیقه بازی کرده و در ضربات پنالتی 2 بار باخته و 2 بار برده است و این یعنی حضور در نیمی از فینال‌های منجر به ضربات پنالتی./  کریستین آتسوی غنایی به‌عنوان بهترین بازیکن جام شناخته شد./  درجامی پرجنجال، 68 گل در 32 بازی (میانگین 2.13 گل در هر بازی) زده شد که در مقایسه با 85 گل و میانگین 2.66 گل در هر بازی دوره اخیر جام ملت‌های آسیا، ضعیف‌تر نشان می‌دهد.


تعداد بازدید :  121