شماره ۴۹۸ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۱ بهمن
صفحه را ببند
بازدید سفرا و کارداران از اشیای تاریخی خوروین در موزه ملی ایران
مسعود سلطانی‌فر: رای دادگاه برای استرداد مهرهای چغامیش به نفع ایران برگشت

شهروند| 34 سفیر، کاردار، نماینده سفارت و وابسته فرهنگی از کشورهای مختلف از جمله، جمهوری آذربایجان، پاکستان، ایتالیا، رومانی، فنلاند، تونس و از اشیا خوروین در موزه ملی بازدید کردند.
در این مراسم لوح تقدیر از دولت و ملت بلژیک به‌دلیل تلاش‌ و حرکت شایان توجه و بی‌بدیل در بازگرداندن اشیاء تاریخی خوروین، به نمایندگی از دولت و ملت بزرگ ایران، توسط مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به فراسوا دله سفیر بلژیک در تهران اهداء شد. سفیر فنلاند در حین بازدید از اشیاء خوروین بارها عبارت فوق‌العاده را به زبان آورد. نماینده یکی از کشورهای دیگر نیز با به زبان آوردن کلمه فوق‌العاده گفت: ‌ای کاش اطلاعات بیشتری در کنار هر شیء وجود داشت.  محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جمع سفرای کشورهای خارجی گفت: امروزه خرید و فروش اموال فرهنگی تاریخی، تجاری مهم، بین‌المللی رو به افزایش است. همگان از سرقت، غارت و ورود و صدور غیرقانونی اموال فرهنگی تاریخی به‌ویژه از کشورهای دارای تمدن‌های غنی و کهن نظیر ایران، یونان، ایتالیا، مصر، عراق و افغانستان آگاه هستند. او همچنین اظهار کرد: ایران با توجه به جنگ اخیر در کشور عراق نسبت به شناسایی و توقیف آثار تاریخی کشور عراق که احتمال ورود آنها به ایران است، اقداماتی را انجام داده است. معاون میراث فرهنگی تأکید کرد: برای جلوگیری از خروج غیرقانونی اموال فرهنگی تاریخی کشورها در شانزدهمین اجلاس عمومی یونسکو که در تاریخ 12 تا 14 نوامبر‌سال 1970 در مقر یونسکو در شهر پاریس برگزار شد، کنوانسیونی در رابطه با شیوه‌های مناسب برای ممانعت و جلوگیری از ورود، صدور و انتقال غیرقانونی مالکیت آثار تاریخی فرهنگی در 26 ماده به تصویب رسید. او افزود: طبق مفاد این کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی تنها هنگامی موثر خواهد بود که همکاری تنگاتنگی میان کشورها در سطح ملی و بین‌المللی وجود داشته باشد. علاوه‌بر کنوانسیون 1970 و با توجه به ابراز نگرانی کشورهای عضو یونسکو تجارت غیرقانونی اشیای تاریخی فرهنگی و خسارت جبران‌ناپذیری که از این طریق به آثار و میراث فرهنگی ملی و بومی کشورها وارد خواهد آورد. کنوانسیون یونیدروا در باره اشیای فرهنگی تاریخی مسروقه یا آثاری که به صورت غیرقانونی صادر شده‌اند در 24 ژوئن‌ سال 1995 در رم ایتالیا به تصویب کشورهای عضو رسید.
رای دادگاه برای استرداد مهرهای چغامیش
همچنین مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی در حاشیه بازدید سفرای کشورهای خارجی از نمایشگاه اشیای تاریخی خوروین و تقدیر از سفیر بلژیک از بازگشت مهرهای تاریخی چغامیش در‌سال ۹۴ خبر داد و گفت: رای دادگاه برای برگشت این اشیا به نفع ایران صادر شده است. به گزارش مهر، سلطانی‌فر گفت: دادگاه به نفع ایران رای داده است و این مهرهای تاریخی به ایران برگشت داده می شود همچنین برای برگشت الواح هخامنشی نیز با تمام توان تلاش می‌کنیم این مجموعه شامل اشیای ارزشمندی هستند که نمی‌توان برای آنها قیمتی تعیین کرد. او گفت:  پرونده مربوط به بازگشت اشیای تاریخی منطقه خوروین ثابت کرد که در نهادها و محافل سیاسی یا حقوقی می‌توانیم با دفاع منطقی و حقوقی فعالیت خود را به اثبات برسانیم.

 


تعداد بازدید :  97