شماره ۴۹۸ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۱ بهمن
صفحه را ببند
هشدار جدی درخصوص بارش کم و مصرف بی‌رویه
10‌سال دیگر وضع کم‌آبی ایران مانند سومالی می‌شود

شهروند| مشکل کم‌آبی در ایران ظاهرا تمامی ندارد. تبعات این معضل هم در حال تبدیل شدن به یک فاجعه است. سدها خالی شده‌اند، هوای زمستانی هم سرمای چندانی از خود نشان نمی‌دهد برف‌ها هم زودتر از معمول آب خواهند شد و این یعنی بحران کم‌آبی در کشوری که بخش بزرگی از خاکش کویری است، آبرسانی به 6500 روستایش به صورت سیار انجام می‌شود و وضع آبرسانی در بسیاری از شهرهای بزرگ هم به مرز هشدار رسیده؛ این در حالی است که امسال کل بارندگی هم 27‌درصد کاهش نشان می‌دهد. در همین خصوص حمیدرضا جانباز مدیرعامل آب و فاضلاب با اشاره به وضع نامطلوب بارندگی‌ها گفت: امسال 27‌درصد کاهش بارندگی در کل کشور داشته‌ایم که هرمزگان با متوسط بیش از 57درصد، بیشترین سهم را از این کاهش دارد. همه آنچه گفته شد ادامه‌ای است بر داستان بحران آب که نه تابستان و گرما می‌شناسد و نه زمستان و سرما اگر بر همین منوال هم پیش برود آن‌طور که علیرضا نوذری‌پور قائم‌مقام آبفای استان تهران می‌گوید به حال و روز سومالی دچار خواهیم شد، واقعیتی که هیچ شباهتی به یک شوخی نمی‌برد. نوذری‌پور با اعلام این‌که ذخایر آبی تهران در وضع بدی قرار دارد، گفت: هوای ملایم زمستان برای تأمین آب تابستان آینده پایتخت نگران‌‌کننده است چون مصرف فعلی آب به همراه آب‌ شدن برف کوه‌‌ها به دلیل گرم‌ شدن هوا باعث می‌شود در تابستان با مشکل جدی برای تأمین منابع آبی مواجه شویم. قائم‌مقام شرکت آبفای استان تهران با بیان این‌که کشور به شدت در معرض کاهش منابع آبی قرار دارد، گفت: این کاهش به‌حدی است که طبق پیش‌بینی کارشناسان تا ‌سال ٢٠٢٥ ایران وضعیتی همانند سومالی پیدا خواهد کرد. با وجود تمام این مشکلات و محدودیت‌‌ها ایران جزو پُرمصرف‌ترین کشورهای جهان در زمینه آب است در حالی ‌که کشورهایی که در مناطق خشک و نیمه‌‌خشک قرار دارند، مدت‌‌هاست سازوکار مصرف خودشان را طبق شرایط موجود در کشورشان بهینه‌‌سازی کرده‌اند.
او ادامه داد: در ٣٠‌سال گذشته متوسط مصرف سالیانه آب در استان تهران 3‌درصد افزایش داشته در حالی‌ که جمعیت این استان به‌طور متوسط کمتر از 2‌درصد افزایش داشته است.
به گفته نوذری‌پور در حال حاضر منابع آبی استان تهران در وضع بسیار بدی قرار دارد، به‌طوری که در سد لار تنها 2‌میلیون مترمکعب آب پشت سد داریم که سازمان حفاظت محیط‌زیست اجازه برداشت از آن را به دلیل آبزیانی که در آن منطقه زندگی می‌کنند، به ما نمی‌دهد.
نوذری‌‌پور به ساخت‌وساز بی‌‌رویه در استان تهران اشاره کرد و گفت: شهرک‌‌هایی که به‌ تازگی با عنوان مسکن مهر در حاشیه تهران ساخته شده و تأمین منابع آبی آنها برعهده استان تهران گذاشته شده به همراه صدور مجوزهای ساخت‌وساز در تهران که بی‌ضابطه انجام می‌شود از جمله دردسرهای مهم ما در تأمین منابع آب است که فریادهای ما برای ساماندهی این ساخت‌وسازها و صدور مجوزها هم به جایی نرسیده‌ است.
قائم‌مقام آبفای استان تهران با اشاره به قیمت پایین آب در کشور افزود: قیمت آب در سطح جهانی به ازای هر ١٠٠٠ لیتر معادل 2دلار است اما ما آن را ٣٥٠تومان عرضه می‌کنیم. وقتی ما نیم لیتر آب بطری را ٥٠٠تومان می‌فروشیم ولی آب شبکه ١٠٠٠لیترش ٣٥٠تومان می‌شود معلوم است که فرهنگ‌‌سازی برای مدیریت مصرف آب یا صورت نمی‌گیرد یا به کُندی انجام می‌شود.
نوذری‌پور به وضع مصرف آب در استان تهران پرداخت و گفت: سرانه مصرف آب در استان تهران ٢٣١ لیتر در شبانه‌‌روز است؛ در حالی‌ که این رقم در شهرهای بزرگ دنیا مانند توکیو یا برلین عددی به ١١٠ لیتر در شبانه‌‌روز می‌رسد.


تعداد بازدید :  107