شماره ۲۹۰۷ | ۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۲ مهر
صفحه را ببند
رفتارهایی که از کمبود اعتماد به‌ نفس خبر می‌دهند

داشتن یا نداشتن اعتماد به ‌نفس امری مهم در زندگی به شمار می‌رود. اما نکته آنجاست که اگر فاقد اعتماد به‌نفس هستیم، بهتر است خیلی زود و قبل از دیر شدن، متوجه این نقص شویم. اگر به موقع کمبود اعتماد به نفس در خود را کشف نکنیم ممکن است فرصت‌های زیادی را از دست داده، یا حتی دچار پسرفت در زندگی شویم. لازم است بدانیم کمبود اعتماد به نفس همواره به شکل خجالتی بودن بروز نمی‌کند و این مشکل نشانه‌های پنهانی دارد که آگاهی از آن‌ها می‌تواند به کشف این مشکل در خود بیانجامد.
مثبت‌نگری بیش از حد: گاهی کسانی که به کمبود اعتماد به نفس دچارند ممکن است ناامنی‌های روانی خود را پشت لبخندی پنهان کنند. اگر کسی با کمبود اعتماد به نفس درگیر باشد، تمام تمرکز خود را بر روی اتفاقات خوبی که رخ داده می‌گذارد تا مجبور نشود با مشکلات واقعی‌ مواجه شود.
کمال‌گرایی در حد افراط: به دنبال یک نتیجه بی‌عیب و نقص بودن، می‌تواند یکی از نشانه‌های کمبود اعتماد به نفس باشد. کسی که فاقد اعتماد به نفس است نمی‌تواند نتیجه‌ به دست آمده را بپذیرد، به همین خاطر تا مدت‌ها درگیر یک کار باقی می‌ماند تا به یک نتیجه ایده‌آل برسد.
گارد گرفتن مقابل انتقاد: اگر اعتماد به نفس پایین داشته باشید، با انتقاد دیگران ممکن است تصور کنید آن مشکلات درون شما هستند و آن نقد درباره شخص شماست، نه کاری که انجام داده‌اید. به همین دلیل، نقد دیگران را به سختی می‌توانید بپذیرید.
ارائه کردن دستاوردها: اگر کسی به طور مرتب وجوه خوب زندگی خود را به نمایش بگذارد، این ممکن است نشانه کمبود اعتماد به نفس در آن فرد باشد. چنین شخصی همواره به دنبال گرفتن تأیید و تحسین دیگران است.
نداشتن قدرت نه گفتن: گاهی کسانی که به کمبود اعتماد به نفس دچارند، با وجود مشکلات شخصی درخواست‌های دیگران را بی‌درنگ می‌پذیرند. این که بخواهید به دیگران کمک کنید خوب است، اما اگر در حال سوء‌استفاده از شما باشند، ممکن است نشانه کمبود اعتماد به نفس در شما باشد.
نیازمند به تایید دیگران: خیلی از کسانی که کمبود اعتماد به نفس دارند قادر نیستند اضطراب‌های خود را مدیریت کنند، به همین دلیل دائماً تأیید و حمایت دیگران را طلب می‌کنند. این کار در درازمدت نشان می‌دهد که شما به تنهایی و به دلیل کمبود اعتماد، توانایی مدیریت مسائل را ندارید.
داشتن فکر و خیال منفی: کسانی که بیش از حد فکر و خیال می‌کنند ممکن است با کمبود اعتماد به نفس درگیر باشند. منفی بافی یک رفتار سمی است که باید مدیریت شود. به جای آن باید به بهترین اتفاق ممکن فکر کنید.


تعداد بازدید :  85