شماره ۲۹۰۷ | ۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۲ مهر
صفحه را ببند
با سونامی زباله‌های الکترونیکی چه کنیم؟

وسواس جهان به فناوری باعث شده زباله‌های الکترونیکی به سریع‌ترین جریان زباله‌ روی زمین تبدیل شوند تا جایی که رئیس سابق برنامه محیط‌زیست سازمان ملل این بحران را به عنوان «سونامی زباله‌های الکترونیکی» توصیف کرد.
طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد، سالانه حدود 50میلیون تن زباله الکترونیکی در جهان تولید می‌شود که تنها 20درصد آن به‌طور رسمی بازیافت می‌شود. این گزارش تخمین می‌زند که در صورت عدم اقدام، این مجموع تا سال 2050 بیش از دو برابر شده و به 120میلیون تن خواهد رسید. کارشناسان اظهار کردند زباله‌های الکترونیکی برخلاف زباله‌های پلاستیکی  که در سواحل و سایر مناطق هستند، نوعی زباله بی‌صدا محسوب می‌شوند و آلودگی زمانی شروع می‌شود که آن را به محل دفن زباله می‌اندازید.
سنگاپور از نظر مساحت در زمره کوچک‌ترین کشورهای جهان است، در حالی که همین کشور سالانه حدود 60هزار تن زباله الکترونیکی تولید می‌کند و در حال تلاش برای توسعه اقتصاد دایره‌ای است. به نقل از ویفروم، انتظار می‌رود با افزودن فوریت حل مشکلات زباله‌های الکترونیکی، اگر نرخ فعلی تولید زباله کاهش نیابد، محل دفن زباله این کشور جزیره‌ای در سال2035 تکمیل ظرفیت شود. در سنگاپور، تولیدکنندگان با خروجی‌های بزرگ‌تر از 300مترمربع باید نقاط جمع‌آوری زباله‌های الکترونیکی را در داخل تاسیسات خود راه‌اندازی کنند. برخی از شرکت‌ها نظارت بر جمع‌آوری زباله‌های الکترونیکی را برعهده می‌گیرند، همچنین سطل زباله‌های الکترونیکی در منطقه شهری سنگاپور قرار داده شده تا مردم بتوانند زباله‌های استفاده‌شده خود را دفع کنند. نتایج بررسی نشان می‌دهد شرکت‌های تولیدکننده لوازم الکتریکی و کالاهای الکترونیکی باید جمع‌آوری رایگان کالاهای قدیمی را از افرادی که درخواست کرده‌اند، سازماندهی کنند. بر اساس نتایج تحقیقی در سال 2021 که در مجله The Lancet Planetary Health  منتشر شد، زباله‌های الکترونیکی حاوی چندین ماده شیمیایی سمی مانند سرب، کادمیوم، جیوه و نیکل  همچنین ترکیبات آلی هستند که قرار گرفتن در معرض آنها بر محیط‌زیست و سلامت انسان تاثیر منفی می‌گذارد. لازم به ذکر است که مدل اقتصاد دایره‌ای درنهایت باعث تولید زباله صفر و کاهش شدید آسیب‌های زیست‌محیطی می‌شود.

 


تعداد بازدید :  90