شماره ۲۹۰۷ | ۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۲ مهر
صفحه را ببند
چهار خبری که ترند شد

در روز گذشته طیف گسترده‌ای از موضوعات در فضای توئیتر فارسی و در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی مختلف برجسته بوده است. نگاهی کوتاه به ترندهای برتر شبکه‌های اجتماعی در این بازه زمانی خواهیم داشت:

|حاشیه‌سازی سپیده رشنو پیش از حضور در دادگاه|
در بازه زمانی اخیر، تصویری بدون حجاب و هنجارشکنانه از سپیده رشنو، دختری که سال گذشته در اتوبوس با ناهی از منکر درگیر شده بود، پیش از آغاز جلسه دادگاه وی منتشر شد که با واکنش‌های پرتعداد و متفاوتی مواجه شد. رشنو در اینستاگرام خود با نشر این تصویر نوشت: «برای دفاع از حق انتخاب پوشش و زن بودن» دست به این اقدام زده‌ و اتهامات خود را رد کرد. کاربران طیف معاند با برجسته‌سازی و نشر تصویر و نوشته رشنو به حمایت از وی و جوسازی علیه جمهوری‌اسلامی پرداختند. کاربران داخل کشور نیز با تاکید بر ضرورت رعایت قوانین کشور و تبعیت از روال و قواعد برای نحوه حضور در دادگاه و دفاع از خود، حرکت رشنو را قانون‌شکنی و دهن‌کجی مضاعف خواندند و به انتقاد از وی پرداختند.

|پاسخ به رفتار غیرحرفه‌ای و سیاسی‌کاری تیم الاتحاد|
شب دهم مهرماه، دقایقی پیش از آغاز بازی سپاهان ایران و الاتحاد عربستان، اخباری مبنی بر عدم حضور تیم الاتحاد در ورزشگاه به سبب وجود تندیس شهید سلیمانی در ورودی تونل ورزشگاه نقش جهان منتشر شد که توسط اکانت‌های وابسته به سعودی نیز با ادعای سیاسی بودن این تندیس منتشر شد. کاربران ایرانی نیز با استفاده از هشتگ‌های: #الاتحاد، #سپاهان و #حاج_قاسم پاسخ محکمی به سیاسی‌کاری تیم عربستانی دادند. کاربران ایرانی مواردی چون تاییدیه ناظر AFC برای استادیوم در جلسه روز پیش از بازی، تمرین تیم الاتحاد در همین زمین در روز قبل، استفاده پررنگ سعودی‌ها از تصاویر سران خود در استادیوم‌های ورزشی، برگزاری بازی‌های آسیایی سپاهان در سال‌های اخیر با وجود همین تندیس و عدم مغایرت استفاده از تصویر و نماد قهرمانان ملی با قوانین فیفا را در پاسخ منتشر کردند.

|ماجرای بی‌هوشی دختر دبیرستانی در مترو و بازداشت خبرنگار شرق|
روز گذشته صفحه روزنامه شرق در توئیتر خبر از دستگیری مریم لطفی ،خبرنگار این روزنامه، داد. مطابق ادعای شرق، وی برای تهیه گزارش از وضعیت دختری که روز یکشنبه در مترو دچار بدحالی و افت فشار شده بود، به بیمارستان فجر رفته و بازداشت شده‌است. اواخر شب دوشنبه بود که شرق از آزادی و بازگشت این خبرنگار به منزل خبر داد. در این میان، کاربران معاند با هشتگ کردن #آرمیتا_گراوند، نام این دختر، درصدد مشابهت‌سازی بین وی و مهسا امینی، و ربط دادن موضوع به حجاب برآمده و موج گسترده‌ای با متهم کردن ماموران مترو به ضرب و شتم این دختر به راه انداخته و بازداشت شدن خبرنگار شرق را نیز تلاش نظام برای لاپوشانی ماجرا خواندند. کاربران انقلابی نیز با نشر توضیحات مسئولان مترو تهران و فیلم دوربین مداربسته که در آن این دختر با آرامش و توسط دوستان خودش خارج شده‌است درصدد رفع این شبهات برآمدند. همچنین والدین این دختر نیز با تایید سخنان مسئولان درباره علت بی‌هوشی دختر خود، به محکوم کردن و ابراز برائت صریح از رفتار جریان معاند پرداختند که ویدئوی مواضع آنان توسط کاربران وایرال و برجسته شد.

|مانور پررنگ کاربران حول هفته وحدت و میلاد پیامبر اکرم|
به مناسبت ولادت حضرت محمد(ص)، پیامبر اسلام، کاربران توئیتری با ترندکردن هشتگ‌های متعدد درصدد تاکید بر وحدت مذاهب و فرق اسلامی و دعوت به اتحاد و برادری با مبنا قراردادن سیره پیامبر و مبانی اسلامی برآمدند. کاربران فارسی زبان توئیتر با هشتگ‌های: #ما_متحدیم، #ما_هم_پیمانیم، #ما_بیداریم و #رسول_مهر؛ به استقبال میلاد پیامبر اعظم و ترویج وحدت اسلامی رفتند.


تعداد بازدید :  83