بزرگترین میدان ورودی شهر قزوین که میتوانست با ساخت المانی برگرفته از تاریخ گذشته و نیز شاخصههایی چون دروازهها، آبانبار وکاروانسرا زمینه جلب گردشگر و مسافران را فراهم کند با المانی که نماد بومی ندارد پروژهای شد که نتوانست نظر شهروندان را جلب کند.
به گزارش مهر، سرمایه و زمانی که صرف تعریف و اجرای پروژههای شهری با هدف توسعه میشود، ایجاب میکند تا مدیریت شهری با رویکردی مبتنی بر دانش، تجربه و اطمینان طرحهای خود را پیش ببرد و میزان خطا را به حداقل برساند.
بهنظر میرسد طرحهایی که بعد از عبور از فیلترهای تعیین شده مدیریت شهری در حوزههای بازرسی و نظارت وارد فاز اجرایی میشوند، درنهایت باید کمترین مخالفت را به همراه داشته باشند و در حالت عام بهعنوان شاخص توسعه شهری و نه پروژهای شتابزده محسوب شوند، این درحالی است که در سالهای اخیر، در کنار پروژههای شاخص و تاثیرگذار شهرداری، برخی پروژهها در کانون نقدها قرار گرفته و برخی کارشناسان، منتقدان و صاحبنظران آن را هدررفت سرمایه دانسته اند.
پروژه میدان مینودر یکی از طرحهایی بود که بهرغم سرمایهگذاری مالی و فکری فراوان نتوانست رضایت بخش واقع شود و به اهداف ترسیم شده خود یعنی اصلاح ورودیهای شهر به ساختاری زیبا و محلی برای تفریح خانوادههای قزوینی دست یابد.
یکی از اساتید معماری سنتی قزوین و مرمتکار ابنیه تاریخی قزوین نیز در این خصوص با اشاره به اینکه المان میدان میبایست الهام گرفته از هویت تاریخی و اصیل میراث فرهنگی قزوین باشد اظهار میکند: اگر چه برای ساخت این پروژه زحمات زیادی توسط کارشناسان معماری کشیده شده اما ساختار خاص و وضع فیزیکی آن موجب شده تا من بهعنوان یک معمار نتوانم آن را درک کنم و اینکه مردم عادی هم نمیتوانند با آن ارتباط برقرار کنند به همین علت است.
محمد یزبری با بیان اینکه المان میدان مینودر میتوانست بازسازی یکی از ابنیه قدیمی، تخریب شده یا دروازههای شهر باشد، تصریح میکند: برای ساخت این بنا هزینه زیادی شده اما سازه ارتباطی با قزوین ندارد درحالیکه قزوین شهر دروازهها، کاروانسراها و آب انبارهاست و این المان باید در یک سازه ماهیت تاریخی و میراثی شهر را منعکس میکرد تا مسافران در بدو ورود بتوانند تصویر مناسبی از حقیقت شهر داشته باشد.
حسین غیاثوند، دیگر عضو شورای شهر قزوین نیز با بیان این مطلب که المان میدان مینودر در دوره سوم شورا طراحی و اجرا شده، میگوید: درحال حاضر شاکله اصلی بنا تکمیل شده و حدود 10درصد از آن شامل نورپردازی، آب نماها و ایجاد گالری باقی مانده که به شرط تحقق بودجه انجام خواهد شد. غیاثوند درخصوص ایرادات وارده بر این المان به اشکال مثلثی شکل بام آن اشاره کرده و میافزاید: حتی عدهای معتقدند این اشکال نمادهای فراماسونری را نشان میدهد و از سوی دیگر دسترسی به بام بنا وجود ندارد، بام بنا میتوانست بهعنوان فضایی برای مشاهده چشمانداز شهر مورد استفاده قرار گیرد اما به دلیل عدم دسترسی این فرصت برای رونق گردشگری نیز از بین رفت. رئیس کمیسیون شهرسازی همچنین درخصوص رایزنیها برای ایجاد تغییرات در فیزیک بنا خبرداده و اضافه میکند: قرار است تا با خطوط و نقوش در نمای سازه تغییراتی ایجاد شود که با تکمیل بخش نور و آب نماها فضا بهتر از قبل شود. وی خاطرنشان کرد: نباید فراموش کرد که آثار تاریخی بزرگ دنیا نظیر برج ایفل نیز در آغاز با منتقدان سرسختی مواجه بودهاند که بعدها و با گذشت زمان توانسته بین مردم کشور فرانسه و حتی جهان جای خود را باز کند و محبوب شود، این اتفاق میتواند برای میدان مینودر هم رخ دهد و در آینده حجم انتقادات نسبت به آن کاهش یابد.