شماره ۲۹۰۳ | ۱۴۰۲ پنج شنبه ۶ مهر
صفحه را ببند
جست‌وجوی حیات با هوش مصنوعی در فضا

دانشمندان یک آزمایش ساده بر پایه هوش مصنوعی ابداع کردند که نشانه‌هایی از حیات در گذشته یا حال را در سیارات دیگر جست‌وجو می‌کند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما و به نقل از «ایندیپندنت»، این تیم هفت نفره از محققان اعلام کردند: «این آزمایش، از هوش مصنوعی برای تعیین بیولوژیکی بودن یا نبودن نمونه دریافتی، با دقت ۹۰درصد استفاده می‌کند و می‌تواند قدمت صخره‌های قدیمی ناشناخته روی زمین و احتمالا نمونه‌هایی را که قبلا توسط ابزار تحلیل نمونه مریخ‌نورد کنجکاوی (SAM) جمع‌آوری شده‌اند، تعیین کند.»
«مریخ‌نورد کنجکاوی» دارای ابزاری برای تجزیه‌و‌تحلیل نمونه‌هاست و می‌توان از این داده‌ها در آزمایش استفاده کرد. «جیم کلیوز»، نویسنده اصلی و عضو آزمایشگاه زمین و سیاره در موسسه علوم کارنگی در واشنگتن دی‌سی، گفت: «جست‌وجو برای حیات فرازمینی یکی از هیجان‌انگیزترین تلاش‌ها در علم مدرن است. نتایج این تحقیق جدید بسیار زیاد است، اما سه نکته اصلی برای نتیجه‌گیری وجود دارد: اول، متوجه شدیم در سطح عمیق، بیوشیمی با شیمی آلی غیرزیست متفاوت است. دوم، ما می‌توانیم به نمونه‌های مریخ و زمین باستان نگاه کنیم تا ببینیم آیا زمانی زنده بوده‌اند یا خیر. سوم، این روش جدید به طور بالقوه می‌تواند بین زیست‌کره‌های جایگزین و آنهایی که روی زمین هستند، تمایز قائل شود.»
این فناوری آنگونه که بسیاری از تحقیقات قبلی انجام داده‌اند، به دنبال مولکول‌ها یا ترکیبات خاصی نیست که بتواند وجود حیات را نشان دهد. در عوض، با استفاده از انواع مختلف تجزیه‌وتحلیل (آنالیز)، به دنبال تفاوت‌های کوچک در الگو‌های مولکولی نمونه‌ها می‌گردد.
در داده‌های بزرگ و چند بُعدی از آنالیز‌های مولکولی ۱۳۴ نمونه غنی از کربن غیر زنده یا زنده برای آموزش هوش مصنوعی برای پیش‌بینی منشأ نمونه‌های موجودات زنده (مانند دندان، استخوان، حشرات و برگ‌ها)، بقایای حیات باستانی که توسط پردازش‌های زمین‌شناسی تغییر یافته‌اند (مانند زغال‌سنگ، نفت، کهربا و فسیل‌های غنی از کربن) یا نمونه‌هایی با منشأ غیربیولوژیکی، مانند مواد شیمیایی آزمایشگاهی خالص (مانند اسید‌های آمینه) و شهاب‌سنگ‌های غنی از کربن استفاده شد.
دانشمندان اعلام کردند: «تاکنون تعیین منشأ بسیاری از نمونه‌های حاوی کربن باستانی، دشوار بوده است، زیرا مجموعه‌ای از مولکول‌های آلی، چه زنده و چه غیرزیست، به مرور زمان تجزیه می‌شوند، اما با وجود پوسیدگی و تغییر قابل توجه، روش تحلیلی جدید، نشانگر‌های بیولوژیکی را نشان داده است که در برخی موارد در طول صد‌ها میلیون سال حفظ شد‌ه‌اند.»
«رابرت هازن»، عضو موسسه علمی کارنگی و یکی از رهبران این تحقیق، گفت: «این روش تحلیلی معمولی ظرفیت (پتانسیل) ایجاد انقلابی در جست‌وجوی حیات فرازمینی و عمیق‌تر کردن درک ما از منشأ و شیمی اولین حیات روی زمین را دارد و راه را برای استفاده از حسگر‌های هوشمند باز می‌کند.» نتایج مقاله تحقیقاتی دانشمندان درخصوص آزمایش ساده برای کمک به یافتن حیات در خارج از زمین، در مجله «Proceedings of the National Academy of Sciences» منتشر شده است.


تعداد بازدید :  305