شماره ۴۹۹ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۳ بهمن
صفحه را ببند
زندگی سالم، جسم، روح و جامعه سالم

|  بهاره افشار  |    بازيگر  |

 به‌نظر من زندگي سالم به 2 بخش تقسيم مي‌شود. بخش اول مربوط به جسم انسان‌ها و ديگري روح و ذهن آنهاست. براي داشتن زندگي سالم بخشي از كار در اختيار خودمان است و قسمتي نيز به شرايط موجود اجتماعي مرتبط مي‌شود.
براي اين‌كه جسمي سالم داشته باشم، همواره تلاش كردم كه با برنامه‌ريزي، دقت و احتياط رفتار كنم. اولويت اصلي الگوگرفتن از افرادي است كه به‌نظر من زندگي سالمي دارند. در حوزه سلامت جسم نيز در شيوه‌هاي تغذيه، خوراك و حتي خواب دقت مي‌كنم. تلاش دارم صبح‌ها و به ويژه در زمستان‌ها آبميوه ازجمله آب‌پرتقال مصرف ‌كنم. اگر چه به دليل مشغله كاري و حضور در صحنه‌هاي فيلمبرداري، زمان تا حد زيادي در اختيار خودم نيست، اما تلاش دارم كه طي 24 ساعت، 8 ساعت خواب راحت داشته باشم، چرا كه 8 ساعت خواب از نظر پزشكان تاثير بسيار زيادي در سلامت جسم و حتي روح و ذهن انسان دارد.
در شيوه‌ تغذيه بر خلاف شرايط رايج، علاقه‌اي به مصرف بيش از حد و اندازه فست‌فود‌ها، غذاهاي كنسرو شده، تنقلات غيراستاندارد ندارم و نان و پنير و سبزي و همچنين غذاهاي خانگي را به اين اقلام ترجيح مي‌دهم. تاكيد زيادي بر استفاده‌نكردن از نوشابه‌هاي گازدار و نوشيدني‌هاي شيرين كه به صورت غيراستاندارد و غيرسالم تهيه شده دارم. از استعمال دخانيات بيزارم و با سيگار و قليان ميانه‌اي ندارم.
اگر زمان كافي داشته باشم، بخشي از آن را براي ورزش اختصاص مي‌دهم و تلاشم اين است كه از نظر جسمي به خودم آسيب نرسانم. براي تقويت ذهن نيز برنامه‌ريزي كردم و به مطالعه و فيلم‌ديدن علاقه‌زيادي دارم. براي مطالعه اولويت خواندن فيلمنامه است. اگر فيلمنامه‌اي در اختيار نداشته باشم، سراغ كتابخانه‌ام می‌روم و متناسب با شرايطي كه دارم، كتاب مي‌خوانم.  
در بخش سلامت زندگي اجتماعي، با توجه به شرايط جامعه و محل زندگي ما در تهران، وضعيت سخت‌تر مي‌شود. متاسفانه ما در تهران زندگي مي‌كنيم. تهران شرايط خاص خود را  دارد. شهري پر مشغله، پرازدحام، پرآشوب و پرتنش است و هر روز با اتفاقات غير قابل پيش‌بيني روبه‌رو مي‌شويم. آلودگي هوا آسيب جدي به سلامت جسمي و روحي ساكنان تهران و حتي شهرهاي بزرگ و پر جمعيت وارد كرده است. با اين وجود تلاش مي‌كنم كه خود را از مشغله‌ها و ازدحام خاص تهران دور سازم و براي اين كار نياز به ذهن تقويت شده دارم.به همين دليل مي‌خواهم مثبت‌انديش باشم.
براي افزايش اعتماد به نفس خود برنامه‌ريزي كرده و به صورتي رفتار مي‌كنم كه نابساماني‌هاي اجتماعي و ناهنجاري‌هاي موجود در سبك زندگي من اثر زيادي نداشته باشد. البته نمي‌توانم به‌طور كامل جلوي اثرگذاري منفي نابساماني‌هاي اجتماعي را بگيرم.
و بالاخره در هزينه درآمد و پولي كه در اختيار دارم، احتياط مي‌كنم. چرا كه معتقدم نوع هزينه‌كردن درآمد انسان‌ها، ارتباط مستقيم با سالم زندگي كردن آنها دارد. بخش مهمي از درآمدم صرف مسافرت مي‌شود. سفر اگر برنامه‌ريزي شده و صحيح انجام شود، در بينش، تجربه و نگاه انسان‌ها تاثيرات مثبت بسياري دارد.
تمام اين مواردي كه گفتم،‌علايق شخصي من است و قطعا ديگران براي زندگي سالم داشتن، نگاه متفاوتي دارند و راه‌های مختلفي انتخاب مي‌كنند.

 


تعداد بازدید :  196