شماره ۴۹۹ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۳ بهمن
صفحه را ببند
زندگي سالم میان ریزگردها!

عبدالرضا اكبري بازيگر

هر انسان براي خود، ترسيمي كلي از زندگي سالم دارد. اما گاهی اوقات زماني كه سخن از زندگي سالم مطرح مي‌شود، بين شيوه‌هاي زندگي و سلامت روح و جسم تفاوت قایل مي‌شويم كه اين تفاوت را قبول ندارم. به همين دليل معتقدم كه بين روح و جسم، و شيوه‌هاي زندگي سالم نبايد تفاوت قایل شد. بنابراين معتقدم كه براي داشتن يك زندگي سالم ابتدا بايد جسمي سالم داشت. براي تشريح بهتر موضوع، نياز است كه مثالي را مطرح كنم. امروزه در ايران آب و هوا، از كيفيت مناسبي برخوردار نيست و ما يكي از بدترين آب و هواهاي قرون اخير را تجربه مي‌كنيم. كيفيت پايين هوا تاثير بسيار زيادي در سلامت جسم ما دارد. براساس تحقيقات انجام شده كه در روزنامه‌ها و رسانه‌هاي صوتي و تصويري منتشر شده، ريزگردهاي عجيب و غريب و دود اگزوز خودروها به‌طور مستقيم بر سلامت جسمي ما اثر منفي گذاشته و افزايش بيماري‌هاي تنفسي، سرطان و ... ناشي از اين وضعيت جوي است.
از سوي ديگر شيوه‌هاي تغذيه در ايران به شدت نامناسب و غيراستاندارد است. مصرف زياد روغن، نمك، فست‌فودها و غذاهاي كنسروي ناسالم، جسم بیشتر ما را تحت تاثير قرار داده است.‌ حال مي‌پرسم افرادي كه آب و هواي سالمي نداشته و هواي پاكيزه تنفس نمي‌كنند، تغذيه مناسبي نداشته و به انواع بيماري‌ها مبتلا هستند، چگونه مي‌توانند براي زندگي سالم برنامه‌ريزي كنند. حال ممكن است برخي بگويند ما در طول زندگي دروغ نمي‌گوييم، اخلاق را رعايت مي‌كنيم، حق ديگران را تضييع نمي‌كنيم و به اصول زندگي سالم پايبند هستيم. اما همين افراد به دليل شرايطي كه پيش‌تر اشاره كردم، بيماري‌هاي جسمي و روحي دارند. لذا زندگي سالم براي آنها در حقيقت بي‌معني مي‌شود.
حال تصور كنيد كه همين افراد به دليل شرايط سخت اقتصادي، با مشكلات معيشتي نيز درگير هستند. اين مشكلات آسيب‌هاي جدي به مردم ما وارد كرده و مي‌بينيم حجم زيادي از جدايي‌ها و طلاق‌ها به دليل مسائل مالي است. لذا آنها هم از نظر جسمي و هم از روحي به شدت شكننده بوده و آسيب‌پذير هستند. اين آسيب‌پذيري به‌طور قطع در شيوه‌هاي زندگي آنها نيز تاثيرات عميقي برجاي مي‌گذارد.
حال وقتي در طول روز برخي از هموطنان به ويژه نسل جوان به من مراجعه مي‌كنند و مي‌گويند چگونه يك زندگي سالم را تجربه كنيم، مي‌گويم ورزش را فراموش نكنيد. ورزش موجب تقويت جسم و تمركز روح مي‌شود. وقتي يك نفر به واسطه ورزش جسمي سالم و سپس فكر و روحي آرام و بدون دغدغه دارد، راحت‌تر از ديگران مي‌تواند در مورد شيوه‌هاي زندگي و دستيابي به زندگي سالم برنامه‌ريزي و تمركز
 داشته باشد.


تعداد بازدید :  203