معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت گفت: «مطالعات سازمان توسعه اقتصادی نشان میدهد زمان و هزینه ترانزیت از کریدور شمال-جنوب برای کشورهای مسیر این کریدور، حدود ۳۰ درصد کمتر از کانال سوئز است.» «عباس خطیبی» اظهار داشت: «احداث راهآهن رشت-آستارا علاوه بر اهداف و منافع اقتصادی دارای منافع راهبردی ملی از نظر روابط بینالملل، تسهیل مبادلات و مراودات و همبستگی بین کشورها، ارتقای امنیت ملی و همافزایی زنجیرههای ارزش داخلی و توسعه مناطق مرزی است.» خطیبی راهآهن رشت-آستارا را طرحی بزرگ، راهبردی، ملی و بینالمللی دانست و گفت: «احداث راهآهن رشت-آستارا بهعنوان تکمیلکننده کریدور شمال-جنوب یکی از طرحهای مهم ریلی در سطح ملی و بینالمللی شناخته میشود و بهرهبرداری از آن برای کشور و منطقه تحولزاست.» معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها تمرکز راهآهن رشت-آستارا را بر جابهجایی بینالمللی بار و مسافر دانست و اعلام کرد: «طرحهایی که از نظر حملونقل بینالمللی حائزاهمیت بالایی هستند از نظر منافع راهبردی ملی، روابط بینالمللی و تسهیل مبادلات و مراودات و همبستگی کشورها نیز قابل توجهند و بهدنبال خود ارتقای امنیت ملی، ارتقای منافع کشورهای منطقه، ارتقای علم و فناوری را به همراه دارند.» خطیبی ادامه داد: «کوتاهتر بودن مسیر در کشورهای واسطه و کاهش تعداد کشورهای واسطه از دو کشور ترکمنستان و قزاقستان به کشور جمهوری آذربایجان ازجمله مزایای شاخه غربی راهآهن رشت-آستاراست.» معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها استفاده از ظرفیتهای مرز آستارا در مبادلات بینالمللی را از دیگر اهداف این مسیر ریلی اعلام کرد و توضیح داد: «پیشبینی جابهجایی ۲.۶ میلیون تن بار در سال اول و ۶.۸ میلیون تن در سال بیستم بهرهبرداری و جابهجایی ۵۳۰ هزار مسافر در سال اول و یکمیلیون مسافر در سال بیستم بهرهبرداری یکی از دلایلی است که ساخت این خط آهن را توجیهپذیر کرده است.»
در راستای حفظ محیطزیست
وی قیمت، زمان حمل و قابلیت اطمینان به زمان تحویل بار را عوامل مؤثر بر جذب بار ترانزیتی اعلام کرد و گفت: «سازمان توسعه اقتصادی وابسته به سازمان ملل درخصوص کریدور شمال-جنوب و شرایط راهآهن کشورهای مسیر این کریدور مطالعاتی انجام و منتشر کرده که در آن میزان کاهش زمان و هزینه ترانزیت را نسبت به کانال سوئز حدود ۳۰ درصد ارزانتر اعلام کرده و این موضوع انگیزه قوی برای عبور بار از این مسیر است.» معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها یکی از مباحث قابل توجه در این مسیر ریلی را ملاحظات زیستمحیطی دانست و اظهار کرد: «با توجه به ارزشمند بودن محیطزیست گیلان و تراکم جمعیتی و قابلیتهای کشاورزی و گردشگری منطقه، آثار زیستمحیطی و اجتماعی طرح طیف گسترده مورد مطالعه و بررسی در تعامل با سازمان محیطزیست قرار گرفته و با بررسی مزایا و معایب مسیرهای قابل اجرا، این مسیر مناسبتر تشخیص داده شده است.» وی افزود: «مسیر انتخابی با رویکرد حداقل آسیب به مزارع و مشاغل و استفاده بیشتر از اراضی کشاورزی بوده و به همین دلیل احداث حدود ۴۰ کیلومتر پل در طول مسیر با هدف توجه بهمنظور راه، کاهش حجم مصالح خاکریزی و حذف عبور و مرور کامیونها از معادن به محل پروژه انجام شده که قابل توجه است.»