شماره ۲۸۹۷ | ۱۴۰۲ سه شنبه ۲۸ شهريور
صفحه را ببند
از شخصیت خواب خود چه می‌دانید؟

«کرونوتایپ» یا تیپ شخصیت زمانی، به برنامه روزانه ترجیحی شما و زمان‌هایی که خسته می‌شوید اشاره دارد. حالا سوال این است «کرونوتایپ» خواب شما چیست؟ وقتی از خواب صحبت به میان می‌آید، اکثر افراد خود را در یکی از دسته‌های «پرنده سحرخیز» یا «جغد شب بیدار» طبقه‌بندی می‌کنند. با وجود این که همه ما به ۸ تا ۹ ساعت خواب در شبانه روز نیاز داریم، اما ساعت بیولوژیکی ما مثل هم نیست. در ادامه این مطلب نحوه تشخیص کرونوتایپ‌ها ذکر شده است تا متوجه شوید شخصیت خواب شما چیست.
سحرخیزهای مادرزادی: سحرخیزها صبح علی‌الطلوع به‌طور طبیعی از خواب بیدار می‌شوند، سرشار از انرژی هستند و بیشتر کارهایشان را صبح‌ها انجام می‌دهند. اما از آخرین ساعت‌های بعدازظهر کم کم فروکش می‌کنند و سپس یکباره از هوش می‌روند. به این معنی که زمان خواب واقعا احساس خستگی می‌کنند و عموما دوست دارند زود به رختخواب بروند. توصیه‌ها: چالشی‌ترین کارها را قبل از ناهار انجام دهید. بعدازظهر روی کارهای سبک‌تر تمرکز کنید. جلسات کاری مشترک را برای حوالی ظهر تنظیم کنید.
مضطرب و سخت خواب: این افراد ۵ تا ۱۰ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهد. آن‌ها مستعد اضطراب هستند و نه تنها شب‌ها به سختی به خواب می‌روند بلکه برای بیدار شدن هم با مشکل مواجهند. این موضوع می‌تواند پایبندی به یک روتین را برای آن‌ها دشوار کند. توصیه‌ها: کارهای سبک‌تر را ابتدا و اواخر بعدازظهر انجام دهید و کارهای سنگین‌تر را بین ساعت ۱۰ صبح تا ۲ بعدازظهر. منیزیم مصرف کنید تا به شما کمک کند خواب بهتری داشته باشید.
هوشیار در روز، خسته در شب: تقریبا نیمی از جمعیت را تشکیل می‌دهند. وقتی هوا تاریک است احساس خستگی می‌کنند، وقتی هوا روشن است هوشیار هستند و خیلی راحت به خواب می‌روند. آن‌ها در اواسط صبح بیشترین بهره‌وری را دارند. توصیه‌ها: ورزش صبحگاهی را انفجاری انجام دهید. بعد از ناهار از مصرف کافئین خودداری کنید. بین ساعت ۱۰ صبح تا ۲ بعدازظهر روی کارهای سخت‌تر و بین ۱۴ تا ۱۶ روی کارهای سبک‌تر تمرکز کنید. پروتئین زیاد بخورید و مصرف کربوهیدرات را محدود کنید.
دیرخواب و دیر بیدار: این افراد به عنوان «جغد شب» شناخته می‌شوند. آن‌ها دوست دارند دیروقت به رختخواب بروند و دیر از خواب بیدار شوند. عصرها و ساعات نخستین صبح برای آن‌ها بیشترین کارایی را دارد. توصیه‌ها: چراغ آفتابی بخرید تا به تدریج بدن خود را زودتر بیدار کنید. برای افزایش انرژی طبیعی قبل از کار در نور روز بدوید یا پیاده‌روی کنید. صبح ها قهوه بنوشید و بعدازظهرها از آن اجتناب کنید. بین ساعت ۱۰ صبح تا یک بعدازظهر روی کارهای سبک‌تر تمرکز کنید.


تعداد بازدید :  90