شماره ۲۸۹۷ | ۱۴۰۲ سه شنبه ۲۸ شهريور
صفحه را ببند
... سال پیش، در چنین روزی

کشتی‌گیر نابغه و برجسته روس
56 سال پیش، برابر 19 سپتامبر 1967 میلادی، الکساندر کارلین، اسطوره کشتی فرنگی جهان در روسیه به دنیا آمد. دیوید تیلور کشتی‌گیر آمریکایی پس از پیروزی پر حرف و حدیث بر حسن یزدانی در فینال مسابقات جهانی، مدعی شد برترین کشتی‌گیر تاریخ است. اما احتمالاً او نام الکساندر کارلین را نشنیده است. کارلین را ترسناکترین ورزشکار جهان لقب داده‌اند زیرا هیچ کس را توان مقاومت در برابر او نبود. در حقیقت پیش از شروع مسابقات جهانی و المپیک، طلای سنگین وزن کشتی فرنگی به نام کارلین سند خورده بود. همین باعث شد لقب بزرگترین کشتی‌گیر تمامی ادوار به این نابغه روس اعطا شود. الکساندر کارلین همچنین عنوان پرافتخارترین کشتی‌گیر فرنگی‌کار تاریخ با 3 مدال طلا، یک نقره المپیک به اضافه 9 مدال طلای جهانی را در اختیار دارد.
فقیه مبارز و شاگرد امام خمینی(ره)
31 سال پیش، برابر 28 شهریور 1371 خورشیدی، آیت‌الله محمدابراهیم اعرافی، فقیه و از علمای سرشناس استان یزد در 82 سالگی درگذشت. او در حوزه علمیه یزد و مشهد تحصیل کرد و در محضر بزرگانی چون امام خمینی (ره)، حبیب‌الله گلپایگانی، شهاب‌الدین مرعشی نجفی، محمدتقی خوانساری، شیخ محمدعلی قمی، فاضل قفقازی، صدرالدین صدر، عباس‌علی شاهرودی و عبدالکریم حائری یزدی بهره برد. ایشان خصوصاً پس از تلمذ در محضر استادانی چون امام خمینی(ره) در نهضت انقلاب اسلامی حاضر و منشأ آثار فراوانی شد. افشاگری علیه رژیم پهلوی در نماز جمعه‌ها و منابر از جمله فعالیت‌های این روحانی در دوران مبارزه بود. همچنین حضور مداوم در جریان جنگ تحمیلی، تربیت شاگردان و انتشار آثار علمی و دیگر خدمات جهادی از برجسته‌ترین فعالیت‌های این عالم انقلابی و برجسته به شمار می‌رود.
درگذشت استاد برتر علم جغرافیا
18 سال پیش، برابر 28 شهریور 1384 خورشیدی، حسن شکویی، بنیان‌گذار گروه جغرافیای دانشگاه شهید بهشتی و عضو پیوسته فرهنگستان علوم و استاد دانشگاه تربیت مدرس، در 72 سالگی درگذشت. علم جغرافیا در ایران تا قبل از دهه 1350 خورشیدی فاقد تفکرات فلسفی بود، اما با تلاش و همت شکویی روزنه‌های فلسفی بر روی آن باز شد و دانشجویان این رشته با مباحث فلسفی و پارادایم جغرافیا آشنا شدند. تألیفات شکویی را می‌توان از جمله شاهکارهای علمی و جغرافیایی به شمار آورد و کمتر کتاب‌هایی را می‌توان یافت که در استواری علمی و نوشتاری مانند آثار او باشند. اغلب آثار شکویی جزو منابع معتبر و اصلی برای دانشجویان جغرافیا به حساب می‌آیند. او در سومین دوره جایزه ملی چهره‌های ماندگار ایران، به عنوان چهره ماندگار جغرافیا برگزیده شد.


تعداد بازدید :  93