شماره ۲۸۹۷ | ۱۴۰۲ سه شنبه ۲۸ شهريور
صفحه را ببند
جزئیات کامل از ماجرای صدای مهیب در گرگان
سقوط پهپاد عامل صدا و ایجاد ترس مردم

  [ شهروند ]  اهالی چهارراه استاندارد گرگان صبح روزگذشته با صدای مهیبی از خواب بیدار شدند. در دقایق اول همه از سقوط شی ناشناسی خبر می‌دادند اما کمی بعد مقامات استان گرگان اعلام کردند که این شی ناشناس، پهپادی است که تکه‌های آن در مناطقی از شهر گرگان سقوط کرد.

در ساعات اولیه این حادثه کسی نمی‌دانست که چه اتفاقی رخ داده و اشیای سقوط کرده چیست؟ در همان زمان نیروی انتظامی گرگان با تأیید شنیده شدن این صدا، اعلام کرد موضوع در دست بررسی است. این حادثه در بلوار استاندارد گرگان رخ داده است و این شی در محوطه بیمارستان شهید دزجانی سقوط کرده است. برخی از مردم و شاهدان حادثه گفته‌اند که قطعات ناشناخته متعددی در چند نقطه شهر سقوط کرده است.
یکی از شهروندان گفته بود که بعد از سقوط، صدای مهیبی شنیدیم و پس از آن خانه لرزید و شیشه‌های منزل و ماشین شکسته شد.
یکی از شهروندان درباره لحظه حادثه می‌گوید: «داخل مغازه بودم که صدای شدیدی شنیدم. وقتی که بیرون آمدم دیدم یک شی مشکی از آسمان در حال سقوط است که در همین نزدیکی سقوط کرد و دو نفر هم زخمی شدند.»
سردار دادگر، فرمانده انتظامی گلستان، در همان ساعات اولیه به خبرنگاران خبر داده بود که چند شی ناشناس در چند نقطه شهر گرگان سقوط کرده است. وی اعلام کرده بود که درباره جزئیات، اطلاعات خاصی نداریم و در حال بررسی هستیم. در چند نقطه خارج از شهر نیز گزارش سقوط شی ناشناس داشته‌ایم.آقای مهاجر، معاون سیاسی امنیتی استاندار گلستان، نیز خبر داده بود که حدود ساعت 9:30صبح روز دوشنبه یک شی‌ در گرگان منفجر شد و صدای آن در شهر گرگان پخش شد. خوشبختانه این حادثه خسارتی نداشته است و تنها یک‌سری خسارت محدود بین ساختمان‌ها و مغازه‌ها ایجاد کرده است. وی ادامه داده بود که هم‌اکنون در حال بررسی هستیم که این قطعات مربوط به چه چیزی بوده است. خوشبختانه هیچ خطری هم‌اکنون برای مردم وجود ندارد.

تشکیل جلسه شورای تأمین استان گلستان
به‌دنبال این اتفاق بلافاصله شورای تأمین استان جلسه برگزار کرد که با حضور استاندار و نیروهای نظامی و امنیتی بررسی ابعاد این حادثه آغاز شد، اما کمی بعد بلافاصله سخنگوی وزارت دفاع اعلام کرد که نقص فنی یک سامانه آفندی علت حادثه گرگان بود.سردار طلایی‌نیک، سخنگوی وزارت دفاع در این زمینه گفت: «در مناطق کویری داخل کشور آزمایش‌های سامانه پهپادی و آفندی انجام می‌شود که در یکی از این آزمون‌های تحقیقاتی، یکی از سامانه‌ها دچار نقص و متلاشی شده که در اطراف شهر گرگان سقوط کرده است.»طلایی‌نیک همچنین ادامه می‌دهد: «شهروندان گرگانی درصورت مشاهده قطعاتی از اشیای سقوط کرده از جابه‌جایی آنها خودداری کرده و فورا مراتب را به تیم‌های مستقر در شهر اطلاع دهند تا با دقت و لحاظ نکات ایمنی، این اشیا را منتقل کنند.»
سخنگوی وزارت دفاع تأکید کرد که پس از انجام ارزیابی، تمام خساراتی که به شهروندان بر اثر این حادثه وارد شده است، جبران خواهد شد.رئیس‌کل دادگستری استان گلستان نیز می‌گوید: «طبق مشاهدات قطعات این شی در چند نقطه از شهر سقوط کرده است و بخشی از یک ساختمان آسیب دیده است که دستورات لازم برای جبران خسارت‌ها صادر شد.»
پیگیری بلافاصله بعد از حادثه
رئیس‌کل دادگستری استان گلستان از تشکیل پرونده قضایی درباره سقوط چند شی در شهرستان گرگان خبر داد.
حیدر آسیابی، رئیس‌کل دادگستری استان گلستان، اظهار کرد: «بلافاصله بعد از سقوط چند شی در گرگان به همراه دادستان مرکز استان و دادستان نظامی استان گلستان از نزدیک در محل‌های سقوط این اشیا بازدید به عمل آمد و دستورهای قضایی مقتضی صادر شد.» وی افزود: «در این بازدید به دادستان و ضابطان نظامی تأکید شد کلیه موضوعات را با هماهنگی دادستان نظامی انجام دهند. همچنین در این رابطه در دادسرای نظامی گرگان پرونده قضایی تشکیل شد.» آسیابی بیان کرد: «موضوع این پرونده توسط بازپرس ویژه دادسرای نظامی سازمان قضایی نیرو‌های مسلح استان گلستان در حال بررسی است. این حادثه تلفات جانی نداشته است.» رئیس‌کل دادگستری استان گلستان اظهار کرد: «طبق مشاهدات قطعات این شی در چند نقطه از شهر سقوط کرده است و بخشی از یک ساختمان آسیب دیده است که دستورهای لازم برای جبران خسارت‌ها صادر شد.»

شایعه ساقط شدن ۸فروند پهپاد صحت ندارد
سیدعلی مهاجر، معاون سیاسی استاندار گلستان، نیز در این باره می‌گوید: «این پهپاد حوالی ساعت ۹ صبح ساقط شده و تکه‌های آن در مناطقی از شهر گرگان سقوط کرد.»
او همچنین با بیان اینکه شایعه ساقط شدن ۸فروند پهپاد صحت ندارد و این تکه‌ها مربوط به یک پهپاد است، گفت: «نیروهای نظامی و امنیتی مشغول بررسی ابعاد این حادثه هستند. در اثر سقوط این پهپاد در مناطق مسکونی دو شهروند مجروح شدند.»

گرگان در امنیت کامل است
همچنین پیش از این، سرهنگ محمدسعید فاضل دادگر، فرمانده انتظامی گرگان، با اشاره به سقوط یک شی ناشناس در چهارراه استاندارد گرگان گفت: «خوشبختانه وضعیت شهر در امنیت کامل است.»
فرمانده انتظامی گلستان با بیان اینکه این اتفاق در یکی دو نقطه خارج شهر نیز رخ داده است، تأکید کرد: «مشکل خاصی وجود ندارد و بحث‌های امنیت در حال پیگیری است و کارشناسان پای کار هستند.»
پیش از این یک منبع آگاه نیز به فارس خبر داده بود که حادثه گرگان در فرآیند آزمایش موشک وزارت دفاع رخ داده و اخبار منتشرشده درباره ساقط شدن پهپاد صحت ندارد.
در فرآیند آزمایش این موشک سرجنگی منحرف می‌شود و به محلی غیر از مکان معین‌شده برخورد می‌کند. سرجنگی این موشک قابلیت چند تکه‌شدن برای اصابت به اهداف مختلف را دارد که همین امر منجر به برداشت اشتباه و تلقی ۸ انفجار را ایجاد کرده است. خوشبختانه این حادثه تلفاتی نداشته است.


تعداد بازدید :  258