شماره ۲۸۹۷ | ۱۴۰۲ سه شنبه ۲۸ شهريور
صفحه را ببند
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان خبر داد:
نشست ایران با 8 کشور حوزه خلیج‌فارس در نیویورک

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: «حضور تروریست‌ها در منطقه اقلیم کردستان عراق برخلاف منافع دو کشور است. حضور نیروهای تروریستی در مرز مشترک به هیچ وجه برای ایران قابل تحمل نیست.»
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد.
کنعانی درباره سیاست خارجی و آزادسازی دارایی‌های ایران بیان کرد: «استیفای حقوق ملت وظیفه همه دولت‌های ایران است. دولت‌ها برای تحقق منافع ملت روش‌های خاص خود را دنبال کردند و دولت سیزدهم هم با وعده‌هایی که به ملت داد و با رویکردهای خود موضوع استیفای حقوق ملت از جمله آزادسازی دارایی‌ها را دنبال کرد که به نتایج خوبی منتهی شد. ما بازگشت دارایی‌ها از دولت انگلیس را شاهد بودیم که چند دهه ضبط شده بود. در بحث اقدامات ظالمانه دولت آمریکا و اعمال فشار به شرکای ایران، ما شاهد انسداد برخی از دارایی‌ها بودیم. در همان چارچوب بخش انسدادشده دارایی‌های ایران در کره هم آزاد شد. این رویکرد با جدیت در ارتباط با برخی دیگر از دارایی‌ها ادامه دارد و بخشی از دارایی‌ها رفع انسداد شده است. آن چیزی که به ما کمک کرد، جدیت و قاطعیت در پیگیری مباحث، همچنین همراهی بین دستگاه‌های دولتی بود.»

حضور نیروهای تروریستی در مرز مشترک با عراق قابل تحمل نیست
کنعانی درخصوص اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق گفت: « برمبنای توافق دو دولت، این نیروها باید خلع سلاح شده و مقر آنان تخلیه شود. بر اساس اطلاعات، بسیاری از مفاد توافق تاکنون انجام شده و برخی از مقرهای گروه‌های تروریستی تخلیه و به اماکن دیگری منتقل شدند و گام‌های دیگری در حال انجام است. حضور تروریست‌ها در منطقه اقلیم کردستان عراق برخلاف منافع دو کشور است. حضور نیروهای تروریستی در مرز مشترک به هیچ وجه برای ایران قابل تحمل نیست، روز سه شنبه موعد پایانی است.»

ما برای محدودیت‌هایی که اروپا اعلام کرده ارزشی قائل نیستیم
سخنگوی وزارت خارجه درخصوص تلاش غربی‌ها برای عدم‌رفع تحریم‌های موشکی ایران و تاثیر بر مسیر مذاکرات بیان کرد: «متعاقب اعلام موضع سه کشور اروپایی، بلافاصله دستگاه دیپلماسی موضع ایران را اعلام کرد. متناسب با هر اقدامی که انجام دهند، ایران پاسخ متقابل خواهد داد. ما در بحث فروش تسلیحات و روابط نظامی، با تحریم‌های سازمان ملل مواجه نیستیم. یکسری محدودیت‌ها را در قالب برجام پذیرفته بودیم و باید در تاریخ 18 اکتبر برداشته شود، البته یکسری محدودیت‌ها را اتحادیه اروپا اتخاذ کرده بود. معتقدیم بعد از این تاریخ محدودیت‌های برجام به طور خودکار برداشته خواهد شد. ما برای محدودیت‌هایی که اروپا اعلام کرده، ارزشی قائل نیستیم. ایران بعد از تاریخ مذکور می‌تواند با هر کشوری که علاقه‌مند کار با آن باشد، همکاری کند. محدودیت‌های اروپا ارزش قانونی و بین‌المللی ندارد و ایران هم برمبنای قوانین بین‌المللی با کشورهای دوست تعامل خواهد کرد.»

پول‌های بلوکه‌شده ایران در دیگر کشورها
کنعانی درباره پول‌های بلوکه‌شده ایران در دیگر کشورها گفت: «ما اکنون مبالغ بلوکه‌شده یا محدودشده مالی زیادی در کشورهای دیگر نداریم. در ژاپن مبالغی داشتیم که بسیاری از آنان در چارچوب نیازهای کشور استفاده شده است. مبالغی را در ترکیه داریم که دسترسی به‌طور نسبی وجود دارد و با محدودیت جدی مواجه نیستیم. در خصوص عراق نیز خوشبختانه بخشی از دارایی‌ها رفع محدودیت شده است.»

نشست ایران با 8 کشور حوزه خلیج‌فارس در نیویورک
سخنگوی وزارت خارجه درباره نشست ایران با هشت کشور حوزه خلیج‌فارس در نیویورک و ابتکار سلطان عمان گفت: «دبیرکل سازمان ملل پیشنهاد کرده بود که نشست وزرای خارجه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس برگزار شود. طبیعتا ایران از این ایده حمایت و اعلام کرده که در این نشست شرکت کند. این نشست در حاشیه مجمع عمومی برگزار خواهد شد.»

دولت آمریکا اعتیاد به تحریم دارد
او درباره تحریم رسانه‌های ایرانی توسط کشورهای غربی اظهار کرد: «ایران همواره اعلام کرده که اقدام متناسب را در زمان خودش انجام خواهد دارد. دولت آمریکا اعتیاد به تحریم دارد و مریضی است که احتیاج به درمان دارد. تحریم‌ها در حوزه‌های مختلفی صورت گرفته است. تحریم رسانه از موضوعاتی است که جای تعجب فراوان دارد. مدعی حمایت از آزادی بیان هستند، اما در عین حال، رسانه آزاد را در ایران تحریم می‌کنند. مصداق بارز نقض آزادی بیان و نشان‌دهنده سیاست منافقانه و یک‌بام و دوهوای آمریکاست که رسانه را تحریم می‌کنند که وظیفه‌اش گردش آزاد اطلاعات است. این ناشی از نگرانی دولت آمریکا از رسیدن صدای ایران به دنیا و عجز در تحقق سیاست خارجی دولت آمریکاست. ما این اقدام را محکوم می‌کنیم.»

طرح ایران برای خروج نیروهای ترکیه از سوریه
کنعانی درخصوص طرح ایران برای خروج نیروهای ترکیه از سوریه گفت: «موضوع حل‌وفصل اختلافات میان سوریه و ترکیه همواره مدنظر ایران بوده است. اختلافات باید در چارچوب روند سیاسی رفع شود. بارها اعلام کردیم که نگرانی‌های امنیتی دو کشور قابل توجه است، اما رفع آنان در گفت‌وگوهای سیاسی و امنیتی باید صورت گیرد و ایران از چنین روندی استقبال می‌کند. در نشست‌های دوجانبه ایده‌های ما مطرح شده و تا حصول نتیجه ادامه خواهیم داد.»


تعداد بازدید :  261