غلامحسین اسلامیفرد سردبیر
«عدالت» در صدر هدفهای بعثت انبیای الهی بوده است؛ «لَقَدْ اَرْسَلْنا رُسُلَنَا بِالْبَیناتِ وَ اَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکتَابَ وَ الْمِیزانَ لِیقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ: ما پیامبران خود را با دلایل روشن فرستادیم و با آنها کتاب آسمانی و میزان [شناسایی حق از باطل و قوانین عادلانه] نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند.» (حدید/25).
جمهوری اسلامی که برگرفته از اندیشه آخرین دین الهی و آسمانی است نیز دارای همان شأن و جایگاه است. یکی از اهداف انقلاب اسلامی برقراری عدالت و مبارزه با فقر، فساد و تبعیض بوده است. عدالت و مبارزه با فساد لازم و ملزوم یکدیگرند. بر اساس آموزههای دینی فساد اقتصادی، اخلاقی و سیاسی اگر در بدنه حکومتها نمایان شود باعث دلسردی مردم و تضعیف حاکمیت خواهد شد.
رهبر معظم انقلاب که در سالهای اخیر مسائل مهم اقتصادی را بهعنوان شعار سال انتخاب کردند، بارها کارگزاران و دولتهای مختلف را به مقابله با فساد و فاسدان فراخواندند. مبارزه جدی و بدون رودربایستی با هرگونه فساد بهعنوان بیماری مهلک، بسیار خطرناک و مُسری، در رأس توصیههای کلیدی رهبر انقلاب اسلامی به همه مسئولان بوده است. در دیدگاه ایشان، فساد مردم را ناامید میکند و میل به سلامت اخلاقی را کاهش میدهد. بنابراین لازم است مبارزه قاطعانه با فساد در رأس کارهای مهم سه قوه و همه دستگاهها باشد.
یکی از وعدههای دولت سیزدهم به مردم مبارزه بدون قید و شرط و ملاحظه با فساد احتمالی کارگزاران و ریشهکن کردن آن بوده است. جدیت دولت مردمی در این زمینه به حدی بود که رئیسجمهوری یکی از شروط اصلی خود در انتخاب اعضای دولت اعم از وزرا و استانداران را برخورداری آنها از روحیه فسادستیزی اعلام و تأکید کرد: «اگر کسی روحیه فسادستیزی نداشته باشد و نسبت به وقوع فساد بیتفاوت باشد، در همکاری او با دولت تجدیدنظر صورت خواهد گرفت.» این تأکید در حالی بود که در دولتهای گذشته در مبارزه با فساد خط قرمزهایی وجود داشت و بعضی مسئولان میگفتند که فلان شخص خط قرمز ماست و نباید به او نزدیک شوید. دولت مردمی این خط قرمزها را به هم زد و اعلام کرد: «خط قرمز ما، منافع ملی است و با مفسد ولو در اندرونی افراد دارای مسئولیت و نفوذ باید برخورد شود.»
جدیت در مبارزه با فساد بهعنوان مطالبهای ملی باعث امیدواری، رضایت و خرسندی مردم خواهد شد.
بر اساس آموزههای دینی، توجه به عموم مردم بهویژه اقشار ضعیف و نیازمند جامعه از وظایف کارگزاران در نظام اسلامی است. در فرمان تاریخی امام علی(ع) به مالک اشتر آمده است: «... خدا را، خدا را، در باب طبقه فرودین، کسانی که بیچارگاناند از مساکین و نیازمندان و بینوایان و زمینگیران. در این طبقه، مردمی هستند سائل و مردمی هستند که در عین نیاز روی سوال ندارند. خداوند حقی برای ایشان مقرر داشته و از تو خواسته است که آن را رعایت کنی. پس، در نگهداشت آن بکوش. برای اینان در بیتالمال خود حقی مقرر دار و نیز بخشی از غلات اراضی خالصه اسلام را در هر شهری به آنان اختصاص ده؛ زیرا برای دورترینشان همان حقی است که نزدیکترینشان از آن برخوردارند و از تو خواستهاند که حق همه را، اعم از دور و نزدیک، نیکو رعایت کنی. سرمستی و غرور، تو را از ایشان غافل نسازد، زیرا این بهانه که کارهای خرد را به سبب پرداختن به کارهای مهم و بزرگ از دست هشتن، هرگز پذیرفته نخواهد شد. پس امت خود را از پرداختن به نیازهایشان دریغ مدار و به تکبر بر آنان چهره دژم منمای و کارهای کسانی را که به تو دست نتوانند یافت، خود تفقد و بازجست نمای. اینان مردمی هستند که در نظر دیگران بیمقدارند و مورد تحقیر رجال حکومت. کسانی از امینان خود را که خدایترس و فروتن باشند، برای نگریستن در کارهایشان برگمار تا نیازهایشان را به تو گزارش کنند. با مردم چنان باش که در روز حساب که خدا را دیدار میکنی، عذرت پذیرفته آید که گروه ناتوانان و بینوایان به عدالت تو نیازمندتر از دیگراناند و چنان باش که برای یکیک آنان در پیشگاه خداوندی، در ادای حق ایشان، عذری توانی داشت.»
با توجه به ضرورت و اهمیت مبارزه با فساد و تبعیض لازم است علاوه بر دولت، مجلس و قوه قضائیه نیز این مهم را در اولویت برنامههای خود قرار دهند. برای مبارزه با هرگونه فساد در هر سطحی، بدون ملاحظه باید همه دست به دست هم دهند و این مطالبه عمومی جدی گرفته شود.