شماره ۴۹۸ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۱ بهمن
صفحه را ببند
اقتصاد جهان

کمک اچ‌اس‌بی‌سی به کلاهبرداران: بانک بزرگ و جهانی HSBC سال‌هاست به وسیله شاخه سوییسی خود از لشکری از تاجران اسلحه، فراریان مالیات، دیکتاتورها و افراد مشهوری را حمایت کرده است که ارزش حساب‌های آنان بیش از 100‌میلیارد دلار است. اسنادی که کنسرسیوم بین‌المللی تحقیقات خبرنگاران افشا کرده نشان می‌دهد این بانک از سیستم مخفی بانکداری سوییس برای پوشاندن هویت صاحبان حساب استفاده کرده و در بسیاری از موارد به آنان کمک کرده از پرداخت مالیات فرار کنند. (سی‌ان‌ان)

کاهش ارزش بورس یونان و اروپا: روز گذشته آلکسیس سیپاراس نخست‌وزیر یونان در نخستین سخنرانی در پارلمان برنامه‌های برای کاهش اقدامات سختگیرانه برکشورش اعلام و تعهد کرده است وضع کنونی ادامه نخواهد یافت. همین امر سبب شد بورس یونان با کاهش ارزش روبه‌رو شود که این امر به کاهش شاخص بورس اروپا نیز منجر شد. (رویترز)

کاهش دکل‌های حفاری فعال آمریکا: قیمت نفت در بازارهای جهانی به دلیل توقف فعالیت دکل‌های نفتی آمریکا تا حدودی افزایش یافته و در اطراف قیمت 58 دلار به ازای هر بشکه در نوسان است اما آمارهای ضعیف از بخش تجارت در چین مانع از افزایش بیشتر آن می‌شود. (رویترز)

افزایش 6 دلاری قیمت طلا: نگرانی در مورد اقتصاد چین طلا را با 5.81 دلار افزایش به 1239.85 دلار رساند اما این رقم همچنان فاصله چندانی با کمترین رقم 3 هفته گذشته ندارد. (رویترز)

توافق روسیه و مصر برای حذف دلار: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه که اخیرا به مصر سفر کرده است در جمع رسانه‌های این کشور از توافق دو کشور برای حذف دلار از مبادلات تجاری دوجانبه خبر داد. وی افزود دو کشور توافق کرده‌اند که به جای دلار از پول ملی روبل روسیه و پوند مصر در مبادلات خود استفاده کنند. (راشاتودی)


تعداد بازدید :  94