شماره ۴۹۸ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۱ بهمن
صفحه را ببند
گزارشی از ساخت یک آزادراه

 محسن خان‌جهانی کارگردان آزادراه

سعی کردم بی‌طرفانه مستند گزارشی از سرنوشت ساخت آزادراه تهران - شمال  بسازم اما به هر حال مردم باید بعد از تماشای فیلم قضاوت کنند که آیا به سوالاتشان درباره این آزادراه پاسخ داده شده است یا نه؟! اما تأکید می‌کنم که من همه تلاشم را انجام دادم تا راوی صادقی باشم.
قطعا سوژه آزادراه تهران ـ شمال به اندازه دو فیلم قبلی‌ام «انتهای خیابان پاستور» و «صندلی 257» جنجالی نیست ولی چون سوژه ملتهبی است آن را دوست دارم و به خاطر نوع سوژه که بخش زیادی از مخاطبان را درگیر می‌کند، قطعا فراگیر است.  به ‌هر حال مردمی که تعدادشان کم هم نیستند و ترافیک جاده شمال را هم تحمل کردند و می‌کنند، علاقه‌مند هستند بدانند تا چه زمانی باید در انتظار ساخت این بزرگراه باشند.
برای ساخت این مستند برخلاف دیگر فیلم‌هایم به منابع آرشیوی نیاز داشتم، بنابراین در چند مرحله دسترسی نداشتن به منابع آرشیوی کار مرا سخت می‌کرد اما بالاخره با وجود این‌که چندبار در روند کار تعلل به‌وجود می‌آمد سرانجام به منابع آرشیوی دست پیدا کردم و کار به روند عادی‌اش برگشت.
ساخت مستند «آزادراه» همان‌قدر که نیاز به منابع آرشیوی داشت به همان اندازه به همکاری نهادها و ارگان‌ها و مسئولان مرتبط با این موضوع در دولت‌های مختلف نیاز داشت، البته برخی از آنها ترجیح دادند، مقابل دوربین قرار نگیرند و سکوت کنند.
به هر حال مستند «آزادراه» قرار نیست نتیجه‌گیری بکند که این آزادراه چه زمانی ساخته خواهد شد ولی قطعا می‌تواند گزارشی صرف و بدون هیچ جانبداری از سرنوشت ساخت این آزادراه باشد و امیدوارم علاوه بر مردم فرصتی مناسب برای نمایش آن میان مسئولان مرتبط با این موضوع فراهم شود و آنها این مستند را ببینند. شاید کمکی شود تا هر چه زودتر این آزادراه سرنوشت‌اش مشخص شود.

 

 

 


تعداد بازدید :  82