شماره ۴۹۸ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۱ بهمن
صفحه را ببند
نگاهی اجتماعی به انقلاب اسلامی
سیو شش سال پس از رخداد 57
وقتی سیاست در همبستگی اجتماعی به وقوع پیوست

انقلاب 57 تجربه فرهنگ سیاسی مشارکتی

لطف‌الله آجدانی مورخ و پژوهشگر تاریخ

يكي از ويژگي‌هاي هر منازعه انقلابي بسيج موثر بخش عمده‌اي از مشاركت توده‌هاست. مشاركت توده‌اي خود مستلزم وجود نوعي سازمان، رهبري و ايدئولوژي براي بسيج است. نقش اساسي ايدئولوژي انقلابي، انتقال مضامين، مفاهيم و معاني مشترك به گروه‌هاي مختلف براي بسيج آنهاست. تفسير شرايط وضع موجود و نقد آن و ترسيم آرمان‌ها و ايده‌آل‌ها براي ساختن جامعه‌اي بهتر، عناصر اصلي اين ايدئولوژي را تشكيل مي‌دهند.  در جامعه ايران در آستانه انقلاب اسلامي 1357، با بازنگري تدريجي تفكر سياسي شيعه، ايدئولوژي انقلابي شكل گرفته و توانست فرهنگ سياسي مشاركتي در ايران را به‌وجود آورد. فرهنگ سياسي مشاركتي با مركزيت ايدئولوژي انقلابي يكي از مهم‌ترين عواملي است كه مي‌تواند باعث به‌وجود آمدن همبستگي و انسجام محكم و معناداري ميان گفتمان‌هاي متعدد سياسي و اجتماعي شود. رهبري و نقش كاريزماتيك رهبر در تحولات سياسي و اجتماعي نيز از نقش مهمي در ايجاد همبستگي و انسجام گفتمان‌هاي متعدد سياسي و اجتماعي در راستاي تحقق اهداف مشترك برخوردار است.
  از ويژگي‌هاي جنبش كاريزمايي، برانگيختن مداوم عواطف پيروان است. در هر تحول فراگير سياسي و اجتماعي براي ايجاد همبستگي و انسجام ميان بخش عمده نيروهاي برخاسته از گفتمان‌هاي سياسي و اجتماعي متعدد، تعريف و ارايه هدف مشترك و احساس مشترك در ضرورت تغيير در وضع موجود ضروري است. نمي‌توان نيروهاي مختلف سياسي و اجتماعي را با يكديگر همگام كرد، اگر زمينه‌هاي همفكري و همدلي در آنان وجود نداشته باشد. از اين‌رو همگرايي فكري و احساسي مشترك در نگاه به‌وضع موجود و تغييرات در آن، ازجمله الزامات و مقدمات اساسي ايجاد همبستگي فراگير اجتماعي و سياسي در راه تحقق اهداف مشترك است. هر تحول عظيم سياسي و اجتماعي داراي دو مرحله نفي و اثبات است. به‌ويژه در مرحله نفي وضع موجود، دردهاي مشترك، نارضايتي‌هاي مشترك، سرخوردگي‌ها و يأس‌ها و بيم‌هاي مشترك، منافع و مطالبات مشترك، براي ايجاد همگرايي سياسي و اجتماعي نيروهاي مختلف در سطوح گوناگون از ضرورتي اجتناب‌ناپذير برخوردار است.
 در ايجاد همبستگي و انسجام در ميان گفتمان‌هاي سياسي و اجتماعي در راستاي پيشبرد هدف مشترك، زبان‌مشترك نيز از سهم مهمي برخوردار است. زبان‌مشترك، فهم مشترك از يك موضوع را تسهيل و هموار مي‌سازد. افزون بر آن براي ايجاد همبستگي و انسجام فراگير، نيازمند اعتماد متقابل و مشترك هستيم. بدون اعتمادسازي در ميان گفتمان‌هاي مختلف و متعدد، نمي‌توان و نبايد انتظار همگرايي اجتماعي و سياسي داشت. اعتمادسازي از نقش مهمي در همگرايي سياسي و اجتماعي برخوردار است. چهره اين اعتمادسازي را مي‌توان در توزيع سهم عادلانه براي مشاركت نيروهاي گفتمان‌هاي مختلف سياسي و اجتماعي در تلاش براي رسيدن به اهداف مشترك و برخورداري آنان از منافع مشترك جست‌وجو كرد.


تعداد بازدید :  104