شماره ۴۹۶ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۹ بهمن
صفحه را ببند
تکواندوی ایران در مسیر کسب همه سهمیه‌های المپیک
11 از 11 با درخشش جوانان هوگوپوش

شهروند| تکواندو در مسیر هیجان‌انگیز فرمول یک قرار گرفته است؛ مسیری پر از هیجان و تعلیق. ماجرا از یک‌سال و 2 ماه پیش شروع شد؛ وقتی فدراسیون جهانی تکواندو تصمیم گرفت درست مانند فرمول یک، سلسله رقابت‌هایی تحت یک عنوان کلی برگزار کند تا از دل آن، سهمیه‌های المپیکی هر کشور مشخص شود. تا امروز بیش از 10 مرحله از این مسابقات انتخابی سپری شده و تنها چند دور دیگر به پایان این سلسله رقابت‌ها باقی مانده است. درنهایت امتیازات مجموع همه اوزان در همه مراحل و رقابت‌ها، معرف رده‌بندی کلی در هر وزن خواهد بود. فدراسیون جهانی تکواندو برای اولین‌بار تصمیم گرفته سقف 4 سهمیه برای هر کشور در المپیک را در نظر بگیرد و به همین دلیل رقابت‌هایی زنجیره‌ای تا این اندازه نفسگیر را تدارک دیده است. هر چقدر هم نفس‌گیر، تکواندوکارهای ما انگار قصد کوتاه آمدن ندارند و با قدرت یکی بعد از دیگری رقابت‌های انتخابی را با قدرت پشت‌سر می‌گذارند.
11 از 11
مصداق بارز جمله بالا، عملکرد تکواندوکاران ما در پیکارهای 3 روزه تورنمنت بین‌المللی فجیره امارات بود؛ جایی که هر 11 تکواندوکار ایرانی در رقابت‌های موسوم به «جی وان» روی بیژن مقانلو، مربی خودشان را سفید کردند و مدال گرفتند. بهنام اسبقي، عليرضا نصرازاداني، مهدي خدابخشي و سجاد مرداني موفق به كسب مدال طلا شدند،‌ هادي مستعان، محمد باقري معتمد، مسعود حجي زواره، فرزاد عبدالهي و مرتضي شيري عنوان نايب قهرماني را بدست آوردند و ابوالفضل يعقوبي نيز بر سكوي سوم ايستادند اما بی‌گمان جالب توجه‌ترین مدال از آن عاشورزاده شد.
18 ساله همیشه قهرمان
فرزان عاشورزاده تنها 18 ساله این بار هم مثل همه رقابت‌های قبلی مدال طلا گرفت تا تکواندو ما دلگرم به ظهور یک‌هادی ساعی دیگر شود. او تا به حال در همه رقابت‌های برون مرزی، طلا گرفته و سبک و تکنیکش خیلی‌ها را یاد اسلاف برزگ و افسانه‌ای‌اش در ایران می‌اندازد. جالب این‌که فقط یکسال از وداع او با تیم نوجوانان و پیوستنش به رده‌های بالاتر سنی می‌گذرد اما در همین مدت اندک هم به خوبی خودش را نشان داده است.
امیدوار به کسب سهمیه کامل
در پایان این رقابت‌ها به نفر اول 10 امتياز، نفر دوم 6 امتياز و نفرات سوم 3.6 امتياز در راه كسب سهميه المپيك 2016 تعلق گرفت. تیم افتخارآفرین ما از این امتیازها سهم ویژه‌ای داشت؛ آنچه نتیجه زحمات مقانلو و دیگر اعضای کادر فنی تیم (مهدی بی‌باک که سال‌ها پیش در مصر اولین مدال‌آور جهانی تکواندوی ایران نام گرفت و مهرداد یوسفی) تلقی می‌شود. حالا افتخارآفرینان کشورمان درحالی امروز به وطن برمی‌گردند که در صورت تداوم روند فعلی قطعا هر 4 سهمیه ما برای المپیک را دریافت خواهند کرد و می‌روند تا در المپیک هم برای مدال‌آوری در رشته پرمدال ایران در تورنمنت‌های مختلف تلاش کنند.


تعداد بازدید :  121