شماره ۴۹۶ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۹ بهمن
صفحه را ببند
روی خط خبر

توضیح وزارت بهداشت درباره مرگ مرد تهرانی به دلیل آنفلوآنزا
بیشترین درگیری آنفلوآنزا در 7 استان کشور
شهروند| وزارت بهداشت مرگ مرد 61 ساله در یکی از بیمارستان‌ها تهران را نه به‌دلیل آنفلوانزای خوکی که به خاطر آنفلوانزای فصلی اعلام می‌کند. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر این وزارتخانه در توضیح بیشتر می‌گوید: «برخلاف آنچه در برخی رسانه‌ها اعلام شده، این بیمار 37ساله نبوده است و بیماری مزمن قلبی داشته، او پس از چند روز بیماری و دیر به بیمارستان مراجعه می‌کند.» به گفته محمد مهدی گویا، درمان این بیمار 61 ساله در یکی از بیمارستان‌های تهران شروع می‌شود اما به دلیل این‌که بیمار، بیماری قلبی زمینه‌ای داشته و واکسن نیز دریافت نکرده بوده و دیر به بیمارستان منتقل شده بود، درمان او موثر واقع نمی‌شود و بیمار فوت می‌کند. به گفته این مسئول در وزارت بهداشت، جواب آزمایش این بیمار نوعی ویروس   آنفلوانزای H1N1 نشان داده که درحال حاضر این نوع آنفلوانزا، آنفلوانزای فصلی به شمار می‌رود.
گویا با بیان این‌که آنفلوآنزا H1N1 آنفلوانزای نوع B و آنفلوانزای نوع H3N2 هیچ تفاوتی با هم ندارند، گفت: «این آنفلوانزاها از نظر شدت و علایم همه جزو آنفلوانزای فصلی محسوب می‌شوند و در همه جای دنیا شایع هستند. براساس اعلام رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درحال حاضر، آنفلوآنزای فصلی بیشتر و در استان‌های تهران، اصفهان، کرمانشاه، زنجان، سمنان، اردبیل و خراسان جنوبی شایع است و به گروه‌های در معرض خطر توصیه می‌شود که نسبت به دریافت واکسن آنفلوانزا اقدام کنند.»
به گفته او، رعایت نکات بهداشتی مهمترین عامل در پیشگیری از ابتلا به این بیماری است. «از خانواده‌ها می‌خواهیم که کودکان خود را که مبتلا به بیماری شبیه آنفلوانزا هستند تا زمانی که پزشک اجازه نداده است، به مدرسه نفرستند.» گویا تأکید کرد: «شست‌وشوی مرتب دست‌ها و رعایت آداب تنفسی اهمیت زیادی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری دارد.»

انحصار داروی آمریکایی در ایران شکسته شد
رونمایی از داروی درمان دیابت نوع 2 برای نخستین‌بار در کشور
شهروند| داروی درمان دیابت نوع 2 زیپتین که برای درمان دیابت نوع 2، به کشور وارد می‌شد، برای نخستین بار در کشور تولید شد و انحصار آن از سوی یک شرکت داروسازی آمریکایی شکسته شد.
ریحانه روحانی، مدیر فروش منطقه شرکت داروسازی عبیدی با بیان این‌که تا پیش از این تولید داروی «زیپتین» در انحصار یکی از شرکت‌های آمریکایی بود، گفت:  ایران با راه‌اندازی خط تولید آن، انحصار تولید این دارو را شکست.
او افزود:  پیش از این هر بسته 28تایی نوع خارجی داروی «زیپتین» حدود 270‌هزار تومان در بازار عرضه می‌شد و هیچ شرکت وارداتی نیز مسئولیت واردات این دارو را به عهده نداشت و زیپتین خارجی به صورت تک نسخه‌ای و قاچاق در دسترس مردم قرار می‌گرفت. این در حالی است که قیمت نوع داخلی این دارو، یک نهم تا یک دهم مشابه خارجی آن است و یک بسته 30 تایی آن به قیمت 30‌هزار تومان عرضه می‌شود.


تعداد بازدید :  300