شماره ۴۹۶ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۹ بهمن
صفحه را ببند
عیسی کلانتری، دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه خبر داد
600 دریاچه کشور درحال خشک شدن
سفره‌های آب زیرزمینی ٦٠ دشت اصلی کشور در وضع نامناسبی به سر می‌برند

شهروند| آمارها هر روز تلخ و تلخ‌تر می‌شوند. زمان زیادی نمی‌گذرد از روزی که محمد درویش مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست، از وضع نامناسب سفره‌های آب زیرزمینی در ٦٠ دشت اصلی کشور خبر داد و گفت: «سطح سفره‌های آب زیرزمینی در این دشت‌های کشور، بیش از ٢ متر سقوط کرده و این سقوط در شرایطی اتفاق افتاده که فاجعه دریاچه ارومیه به دلیل افت سطح آب به میزان ٣٠سانتی‌متر رخ داده است.» حالا خبرها از مرگ تدریجی 600 دریاچه کشور حکایت دارند، هم دریاچه‌های رو زمینی و هم زیرزمینی.  درویش گفته بود، سطح آب 60‌درصد دشت‌های کشور که حدود 100‌میلیون هکتار وسعت دارند، افت محسوس و نگران‌کننده‌ای پیدا کرده، اتفاقی به مراتب بزرگ‌تر از دریاچه ارومیه، اما چون نمی‌بینیم متوجه خطر نیستیم. حالا عیسی کلانتری دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه که در ماه‌های گذشته بارها و بارها از وضع نابسامان دریاچه ارومیه حکایت کرده و بلایی که بر سر ارومیه آمد را ناشی از مدیریت ناصحیح منابع آبی در این حوضه آبریز دانسته بود، از 600 دریاچه‌ای روزمینی و زیرزمینی در ایران حکایت می‌کند که درحال خشک شدن هستند. یعنی یک پله از وضع نامناسب جلوتر.
او دراین‌باره توضیح می‌دهد که «10مورد از مجموع 600 دریاچه‌ای که درحال خشک شدن هستند، دریاچه‌های زیرزمینی یا سفره‌های آب زیرزمینی کشور هستند.»  به گزارش ایرنا، کلانتری در جلسه کار گروه آب، کشاورزی و مدیریت بحران عجب شیر ادامه می‌دهد: «ما و مردم طبیعت کشور را در معرض نابودی قرار داده‌ایم و هنوز بدون درک درست از شرایط به دنبال مقصر می‌گردیم.»
او با بیان این‌که در توسعه منطقه‌ای و محلی باید به پتانسیل آب توجه جدی شود، یادآوری می‌کند که «بحران‌های اجتماعی و اقتصادی، ساختارهای فرهنگی را به هم می‌ریزند و از آنجا که عنصر آب با تمام جنبه‌های زندگی ما عجین شده، مشکل کم‌آبی بر سطوح مختلف زندگی ما تأثیر گذاشته است.»
دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه می‌دهد: «کاهش مصرف آب، افزایش بهره‌وری با صنعتی شدن کشاورزی و بهبود وضع درآمدی و معیشتی کشاورزان حاشیه دریاچه از اهداف مهم طرح احیای دریاچه ارومیه است.» کلانتری از اختصاص 450‌میلیارد ریال اعتبار از محل ستاد احیای دریاچه ارومیه به شهرستان عجب شیر برای ایجاد کمربند سبز خبر داد.
دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه درحالی آمارهای تلخ جدیدی در حوزه آب می‌دهد که چند وقتی است، فعالان محیط‌زیست و کارشناسان حوزه آب از فاجعه‌ای حکایت می‌کنند که آینده کشور را با بیابان شدن، پیوند داده است. آنها می‌گویند، در سال‌های اخیر حجم بارش به میزان چشمگیری در کشور کاهش پیدا کرده و در مقابل برداشت از منابع آبی هم به شدت افزایش یافته است. این اتفاق نه‌تنها تراز آبی در دریاچه‌های کشور را به هم زده و فاجعه دریاچه ارومیه و تالاب‌هایی که دیگر رنگ آب را نمی‌بینند، رقم زده بلکه به تهدیدی جدی برای دشت‌های کشور و سفره‌های آب زیر زمینی تبدیل شده است. حالا با آماری که کلانتری می‌دهد به نظر می‌رسد، سرعت بیابانی شدن کشور به سرعت درحال طی شدن است و می‌توان سرعت آن را از روی آماری حس کرد که عیسی کلانتری از وضع دریاچه‌های کشور می‌دهد.


تعداد بازدید :  134