شماره ۴۹۶ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۹ بهمن
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

تکذیب خبر اخراج دیپلمات ایرانی از اروگوئه
وزارتخانه‌های کشور و امور خارجه اروگوئه با انتشار اطلاعیه مشترکی، ادعای یک روزنامه صهیونیستی مبنی بر اخراج یک دیپلمات بلندپایه ایرانی از این کشور آمریکای‌جنوبی را به اتهام دست داشتن در یک بمب‌گذاری تکذیب کردند. به گزارش ایرنا جمعه‌شب به وقت آمریکای‌جنوبی- در اخبار اسپانیولی خود از منبع مونته‌ویدیو گزارش داد:  دولت اروگوئه روز جمعه و ساعاتی پس از انتشار خبر اخراج یک دیپلمات ایرانی از این کشور در روزنامه «هاآرتص» اسراییل، آن را تکذیب کرد.‌ هاآرتص روز گذشته مدعی شده بود که یک دیپلمات بلندپایه سفارت ایران در اروگوئه به ظن دست داشتن در جاسازی یک بمب دست‌ساز در نزدیکی مقر دیپلماتیک اسراییل در مونته‌ویدیو اخراج شده است. به گزارش رویترز، بلافاصله پس از انتشار این خبر، وزارتخانه‌های امور خارجه و کشور اروگوئه با صدور اطلاعیه مشترکی، این خبر را تکذیب کردند. در خبرسازی رسانه صهیونیستی آمده بود:  24نوامبر 2014 - سوم آذرماه - یک چمدان مشکوک نزدیک مقر سابق سفارت اسراییل در مونته‌ویدیو و روز 8ژانویه - 18 دی‌ماه - گذشته، بمب دست‌ساز دیگری در نزدیکی مقر جدید در پایتخت اروگوئه کشف شد اما نیروهای امنیتی پس از بررسی آنها اعلام کردند که هشدارها در این زمینه درست نبوده زیرا هیچ‌یک از بسته‌های یادشده حاوی بمب فعال نبوده‌اند.

فشار بر نتانیاهو برای لغو سخنرانی‌اش در آمریکا
فشارها بر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل در حال افزایش است تا در مورد سخنرانی ماه آینده خود در کنگره آمریکا تجدیدنظر و آن را لغو کند. به گزارش مهر 6نفر از کنسول‌های رژیم اسراییل در آمریکای‌شمالی در مورد آثار کوتاه‌مدت و بلندمدت سخنرانی نتانیاهو بر روابط آمریکا و اسراییل ابراز نگرانی کرده‌اند. به گفته یک مقام صهیونیستی که نامی از وی برده نشده است سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا اشتباه بزرگ خواهد بود که احتمالا به روابط آمریکا و رژیم اسراییل آسیب جدی وارد خواهد کرد. قرار است نتانیاهو 2هفته پیش از انتخابات پارلمانی در سرزمین‌های اشغالی در کنگره آمریکا درباره آنچه تهدیدهای ایران خوانده، سخنرانی کند که این کار با مخالفت دولت آمریکا و برخی دیگر از مقامات این کشور مواجه شده و نوعی توهین به رئیس‌جمهوری آمریکا تلقی شده است.

امیرعبداللهیان:   بازگشت روابط تهران ـ قاهره نیازمند تصمیم طرف مصری است
معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان گفت:  بازگشت روابط تهران و قاهره به مسیر طبیعی خود نیازمند تصمیم طرف مصری است. به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امورخارجه کشورمان دیروز (شنبه) در میزگرد ایران و مصر؛ چشم‌انداز آینده که مشترکا توسط دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و موسسه الاهرام در محل این دفتر در حال برگزاری است، با بیان این‌که یکی از ملاحظات اساسی در روابط ایران و مصر عدم اطلاع عمیق از دو کشور در سطوح مختلف و حتی گاهی متخصصان دو کشور از مشترکات و عناصر تقریب و ظرفیت‌های ملی است، گفت:  با شناسایی عمیق و دقیق فرصت‌ها می‌توان به تدوین راهبردها، ترسیم نقشه راه مناسبات، معرفی موانع همگرایی، تدوین چالش‌های پیش‌رو و رفع هرگونه سوءتفاهم و ارایه راهکار برای گسترش روابط دو کشور کمک کرد. معاون وزیر خارجه کشورمان افزود:  بازگشت روابط تهران و قاهره همان‌طور که در گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری محترم مصر به ایشان اعلام کردم نیازمند اتخاذ تصمیم طرف مصری است. ما از ارتقای روابط تهران و قاهره استقبال و اعلام کرده‌ایم که هیچ ملاحظه و پیش‌شرطی برای همکاری و ارتباط دوستانه با مصر نداریم.

حماس مشخص شدن زمان سفر خالد مشعل به تهران را تکذیب کرد
یکی از اعضای ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» سفر رئیس دفتر سیاسی این جنبش به تهران در ماه‌جاری را تکذیب کرد. به گزارش فارس، سامی ابوزهری سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس»
دیروز  (شنبه) اعلام کرد برخی اخبار مبنی بر سفر زودهنگام «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی این جنبش به تهران صحت ندارد. احمد یوسف یکی دیگر از رهبران حماس دیروز در اظهاراتی مطبوعاتی اعلام کرد مشعل ماه‌جاری به تهران سفر خواهد کرد. یوسف افزود:  دیدارهایی میان حماس و مسئولان ایرانی در تهران انجام خواهد شد و مقدمات این سفر آماده است. وی همچنین از وعده‌هایی برای تقویت حمایت ایران از حماس به خاطر مقاومت خبر داد. همزمان روزنامه لبنانی «الاخبار» در گزارشی به علت تأخیر سفر مشعل به تهران پرداخت و نوشت مقامات حماس خواهان آن هستند که از مشعل در تهران استقبالی درخور به عمل‌ آید و تأکید دارند که او با آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران دیدار داشته باشد و همین موضع باعث تأخیر سفر وی به ایران است.


تعداد بازدید :  316