شماره ۴۹۶ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۹ بهمن
صفحه را ببند
در نشست کرملین اتفاق افتاد
توافق پوتین، اولاند و مرکل برای ادامه گفت‌و‌گو‌ها

رهبران فرانسه و آلمان پس از گفت‌وگویی 5ساعته با ولادیمیر پوتین، در حالی مسکو را ترک کردند که دستاورد چندانی برای پایان درگیری‌ها در اوکراین حاصل نشد، هرچند حاضران در این جلسه به ادامه این گفت‌وگو‌‌‌ها متعهد شدند. پس از پایان این نشست که در نیمه‌شب جمعه به پایان رسید، شرکت‌کنندگان از اظهارنظر عمومی خود‌داری کردند و فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان مستقیم به فرودگاه رفتند.
به گزارش رویترز، مقامات عالیرتبه کشور‌های فرانسه و آلمان پنجشنبه‌شب نیز در دیدار مشابهی با پروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین دیدار کردند. دیدار اولاند و مرکل با رؤسای‌جمهوری روسیه و اوکراین آخرین تلاش‌های رهبران اتحادیه اروپا برای توافق میان مسکو و کی‌یف است تا مانع اعمال تحریم‌های تازه اقتصادی علیه روسیه در هفته آینده شوند.
با این حال مقامات اروپایی نیز به این گفت‌وگو‌ها امید چندانی نداشتند و درخصوص سازش از سوی پوتین، آن‌هم در شرایطی که جدایی‌طلبان حامی روسیه در شرق اوکراین در حال پیشروی هستند، ابراز تردید کرده بودند.
هرچند  جزییاتی از گفت‌وگو‌ها در کرملین منتشر نشده‌ است، با این حال موضع‌گیری نمایندگان روسیه و آلمان روز گذشته و در حاشیه نشست‌ امنیتی مونیخ از آنچه در نشست 3‌جانبه پوتین، مرکل و اولاند گذشت خبر داد.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در سخنرانی روز گذشته خود در نشست امنیتی مونیخ تأکید کرد «بن‌بست اوکراین با مداخله نظامی حل‌وفصل نخواهد شد. حل‌وفصل این بحران نیازمند همکاری است نه اتهام‌زنی‌های دوطرفه. باید با تلاش‌های هماهنگ با ناآرامی‌های فزاینده جهانی روبه‌رو شویم. شراکت استراتژیک روسیه و اتحادیه اروپا در آزمون دوران بحران و استرس قبول نشد. رخدادهای جدید نشان داد که سیستم امنیتی اروپا نقص جدی دارد. تمامی توافقات دوران جنگ سرد نادیده گرفته شدند.»
در سوی دیگر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز مسکو را به عدم‌محترم شمردن تمامیت ارضی همسایگانش متهم کرد و گفت «ما می‌خواهیم همراه با روسیه و نه علیه روسیه امنیت اروپا را شکل دهیم. روسیه باید سهم خود را در بحران اوکراین بپردازد. این بحران به شیوه‌های نظامی حل‌وفصل نخواهد شد. روسیه باید در حل‌وفصل این بحران به ما کمک کند.» مرکل در ادامه تصریح کرد: «مطمئن نیستم که تلاش‌های صلح به موفقیت برسد اما از دیدگاه من و فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه این تلاش‌ها ارزش امتحان کردن را دارد. ما به کسانی که از حادثه اوکراین متأثر می‌شوند مدیونیم.»


تعداد بازدید :  99