شماره ۴۹۶ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۹ بهمن
صفحه را ببند
«شهروند» یک پدیده اجتماعی را بررسی می‌کند
ایرانیان و مسأله زیبایی

| طرح نو| «لوازم آرایشی» به جای «شیر و لبنیات» و ظاهر خوب به‌جای سلامت! اینها بخشی از صحبت‌های وزیر بهداشت و آموزش پزشکی است. او چند روز پیش  بعد از این‌که به کوتاهی قد ایرانیان پرداخت، از این صحبت کرد که مردم ایران برای ظاهرشان بیشتر از سلامتی‌شان اهمیت می‌دهند. «قاضی‌زاده ‌هاشمی» بعد از این‌که از عوارض کم‌توجهی به مصرف لبنیات صحبت کرده، گفته است: مصرف شیر نباید یک هزینه باشد بلکه سرمایه‌گذاری در راستای تغذیه سالم و سلامتی خانواده‌هاست. کمی هم که به اطرافمان نگاه کنیم یا دوستان و آشنایان را به یاد بیاوریم، متوجه می‌شویم که زیبایی حالا دغدغه مهمی است. چه بسیار نوجوانانی که منتظر رسیدن به 18 سالگی هستند تا پس از نمره قبولی آوردن در درس‌هایی که آنها را تشویق به رشد شخصیتی و معنوی می‌کند، بتوانند با هزینه کردن برای عمل‌های جراحی ظاهرشان را آن طور که خود دوست دارند تغییر دهند. به هر طرف هم که نگاه کنیم کلینیک‌های زیبایی یا تبلیغاتشان را می‌بینیم. درباره مسأله زیبایی هم فیلم‌های مستند ساخته‌ایم و هم از عوارض‌شان تا دلتان بخواهد نوشته شده است. کم نیستند خبرهای صفحه‌های حوادث که از قربانیان عمل‌های زیبایی می‌نویسند. عمل جراحی آخرین پله است اما تنها چیزی نیست که توجه ما را به زیبایی نشان می‌دهد. در مصرف لوازم آرایشی هم عقب نمانده‌ایم. زیبایی در همه ظواهر و با هر قیمتی. طرح‌نو در این پرونده به بهانه صحبت وزیر بهداشت می‌خواهد به این موضوع بپردازد که ایرانی‌ها از کجا به این نقطه رسیدند که زیبایی بیشتر از سلامتی برایشان مسأله است. قصد این را نداریم که به بحث سلامتی و مصرف لبنیات بپردازیم. می‌خواهیم بدانیم چرا زیبایی تا این حد دغدغه ماست و قرار است جای چه چیزی را برایمان بگیرد که تا این حد در دستیابی به آن تلاش می‌کنیم. چرا مردمی که به بهانه وضع بد اقتصادی کالاهای فرهنگی چون کتاب، فیلم و تئاتر در سبد خریدشان جای زیادی ندارد، به راحتی برای زیباتر شدن و بیشتر دیده‌شدن هزینه می‌کنند و راضی هستند.


تعداد بازدید :  349