شماره ۴۹۶ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۹ بهمن
صفحه را ببند
نمایشگاه بین‌‌المللی پوستر«جهان عاری از خشونت» با حضور وزیر ارشاد و رئیس دفتر ریاست‌جمهوری افتتاح شد
هنر زبانی برای مقابله با خشونت است

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر جمعه 17 بهمن‌ماه به همراه گروهی برای افتتاح نمایشگاه بین‌‌المللی پوستر «جهان عاری از خشونت» راهی گالری فرهنگسرای نیاوران شد، جنتی معتقد است با توجه به این‌که دنیای امروز از خشونت رنج می‌‎برد جا دارد که هنرمندان با آن مقابله کنند. محمد نهاوندیان رئیس دفتر ریاست‌جمهوری، علی مرادخانی معاونت هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید ملانوروزی مدیر مرکز هنرهای تجسمی، علی وزیریان رئیس این نمایشگاه و جمعی از اصحاب رسانه و هنرمندان هم وزیر ارشاد را در افتتاح این نمایشگاه همراهی کردند. همچنین جنتی و حاشیه این نمایشگاه از شایعه‌سازان و کسانی که اطلاعات غلط را منتشر می‌کنند انتقاد کرد.
مبارزه جهانی با خشونت
به گزارش هنرآنلاین، جنتی درخصوص این نمایشگاه گفت: «با توجه به این‌که دنیا امروز از خشونت رنج می‌‎برد و به‌ویژه کشورهای همسایه ایران در عراق، افغانستان، پاکستان و کشورهای دیگر منطقه مانند سوریه و شمال آفریقا به شدت با موضوع خشونت دست و پنجه نرم می‌‎کنند، امروز دنیا احساس می‌‎کند که این نوع خشونت و افراطی‎گری صلح جهانی را تهدید می‌‎کند.» وزیر ارشاد دوست‌ دارد هنرمندان در مبارزه جهانی با خشونت همکاری داشته باشند: «با توجه به این‌که مجمع عمومی سازمان ملل متحد به اجماع پیشنهاد ایران را برای مبارزه جهانی با خشونت و افراطی‌گری تصویب کرده است جا دارد که همه هنرمندان چه در حوزه سینما و تئا‌تر، چه در حوزه هنرهای تجسمی از این طرح مقابله با خشونت استقبال کنند. به نظر من این نمایشگاه یکی از اقدامات خوب و ارزنده‎ای است که ابتدا به وسیله بخش خصوصی انجام شده و در مرحله بعد مورد حمایت دولت قرار گرفته است.» جنتی با اشاره به این‌که در این نمایشگاه ۱۳ اثر برگزیده وجود دارد، توضیح داد: «داورانی که برای داوری برگزیده شده‌اند داوران بین‎المللی هستند. این آثار هم در داخل و هم در خارج از کشور قابل ارایه است. این نمایشگاه در مدارس و مجامع داخلی و همین‌طور رایزنی فرهنگی ایران در کشورهای مختلف و حتی برای نمایشگاهی در سازمان ملل متحد به‌عنوان مکانی برای صلح و دوستی بین ملت‎‌ها قابل ارایه است. امیدوارم در سینما و تئا‌تر هم بتوانیم آثاری از این دست را
عرضه کنیم.»
پیام صلح موردنیاز جهان است
محمد نهاوندیان - رئیس دفتر رئیس‌جمهوری توجه به موضع پرهیز از خشونت و افراطی‎گری را رویکرد کشور ایران دانست و گفت: «رویکردی که ایران اسلامی در جهان امروز دارد به دنبال پیشنهادی که جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد مطرح کرد و با استقبال همه کشور‌ها روبه‌رو شد و با اجماع به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید. درواقع با این حرکت جهان در مقابل خشونت و افراطی‌گری قرار گرفته است.» او با بیان این‌که در این نمایشگاه هنرمندان ۳۳ کشور مشارکت داشته‌اند نیز بیان کرد: «حضور این میزان از هنرمندان جهان نشان می‌‏دهد که این پیام موردنیاز جهان امروز است و باعث خوشحالی است که جمهوری اسلامی ایران پرچم‎دار این حرکت شده است، کشوری که پیش از این کشورهایی سعی می‌‏کردند ایران را حامی تروریسم نشان دهند درحالی‌که اکنون این ایران است که در منطقه به مقابله با تروریسم برخاسته است.» نهاوندیان در میان سخنانش به پیام اخیر مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: «نکته‎ای که در پیام اخیر مقام معظم رهبری به جوانان غربی نیز مورد تأکید قرار گرفته بود این است که در شرایطی که اسلام‌هراسان، می‌‎خواهند تصویر نادرستی از اسلام را عرضه کنند وظیفه همه ماست که تصویر درستی از اسلام را به جهانیان نشان دهیم تا با آن تصویرسازی نادرست که از سوی گروه‌های تندرو از اسلام ارایه شده است نیز مقابله کنیم. زبان هنر یکی از زبان‌هایی است که می‌توان با آن چنین موضوعاتی را بیان کرد و من از وزارت ارشاد که برای معرفی پیشنهاد رئیس‌جمهوری محترم گام‎های موثری را برداشته است  متشکرم.»
جهان بدون خشونت
آرزوی انسان امروز است
علی مرادخانی - معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم درباره نمایشگاه بین‎المللی پوستر «جهان عاری از خشونت» توضیح داد: «این‌که فضای غیردولتی نسبت به انجام عضوی از ماموریت‌های ملی حساس شده است و کارهای قابل توجهی انجام می‌‎دهند. ما همان‌طور که از ابتدا عنوان کرده‎ایم به‌عنوان حامی این موضوع در زمینه اختصاص مکان برگزاری کمک کردیم. تلاش ما این است که چنین رویکردی را در حمایت از بخش غیردولتی، به شکل مستمر ادامه دهیم.» او معتقد است این نمایشگاه به این دلیل که نگاه جهانی به یک موضوع دارد مورد استقبال قرار گرفته است: «امروز انسان از موضوع خشونت رنج می‌برد؛ مهم نیست که یک فرد سیاسی یا نظامی است همه مردم در همه طبقات اجتماعی از خشونت صدمه می‌‎بینند. اگر فضای خالی از خشونت ایجاد شود مانند آن است که انسان در یک هوای پاک نفس بکشد. جهان بدون خشونت آرزوی انسان امروز است تا بتوان در فضایی پاکیزه زندگی کند.»
جنتی: عده‌ای اطلاع‌رسانی غلط می‌کنند
وزیر ارشاد از کارشکنی‌های عده‌ای در دولت یازدهم گله‌مند است. او معتقد است بعضی از افراد تنها به این دلیل که کاندیدای مورد نظرشان در انتخابات برنده نشده با دروغ‌پردازی و ایجاد شایعه سعی دارند تا کارهای آنان را خراب کنند. علی جنتی به ایسنا می‌گوید: «فکر می‌کنم مجموعه‌هایی وجود دارد که این دولت، منتخب آنها نیست، این افراد کاندیداهای دیگری را در انتخابات داشتند و حالا به‌دنبال ایجاد مشکل برای دولت‌اند. آنها اخبار را جعل و در اتاق‌های عملیات خود برای دولت حاشیه‌سازی می‌کنند.» او ادامه می‌دهد: «افرادی قصد دارند با این دولت در حوزه‌های فرهنگی، هنری، اقتصادی و سیاست خارجی مقابله کنند و برای مقابله با دولت، اتاق عملیات هم تشکیل داده‌اند و پرداختن به مسائل فرهنگی و حاشیه‌سازی، یکی از راهکارهای آنها است.» درواقع از زمان روی کار آمدن این دولت، بخش فرهنگی با شایعه‌ها و کارشکنی‌های زیادی مواجه شده، از پایین کشیده شدن فیلم‌های روی پرده تا لغو کنسرت‌ها. جنتی توضیح می‌دهد: «اگر این افراد حتی انتقاد سازنده و خرده‌گیری نسبت به فعالیت‌های فرهنگی و هنری داشته باشند، ما آن را پذیرا هستیم و نظر مخالف را گوش می‌دهیم؛ اما آنها به این موضوع بسنده نمی‌کنند و متاسفانه با دروغ‌پردازی و جعل و تحریف سعی می‌کنند که اطلاع‌رسانی غلطی را انجام دهند. آنها تلاش می‌کنند از مسائل مختلف، اطلاعات غلطی را به مراجع دینی و مجامع مذهبی، حوزه‌های علمیه، نمایندگان مجلس و برخی شخصیت‌های مذهبی برسانند و متاسفانه گاهی این تبلیغات دروغ، موثر نیز واقع می‌شود.» او به شایعه تک‌خوانی یک خانم اشاره می‌کند و بیان می‌کند که: «به تازگی شاهد موجی هستیم که در آن، افرادی مدعی شدند آلبومی منتشر شده که در آن تک‌خوانی یک خانم مجوز گرفته است. درحالی‌که اساسا تک‌خوانی خانم در آن آلبوم وجود ندارد و این موضوع اساسا دروغ است. آن آلبوم توسط آقای کرامتی و خانم طافی همخوانی شده است و اساسا تک‌خوانی ندارد؛ اما این افراد، اصل یک خبر را به دروغ جعل و براساس آن دروغ شروع به حاشیه‌سازی کرده‌اند.» وزیر ارشاد تأکید دارد که این عمل بسیار غیراخلاقی است: «اگر آنها می‌خواهند با دولت، خوب مقابله کنند، بهتر است به نقاط ضعف و اساسی دولت بپردازند و دروغ‌پردازی نکنند.» او در حاشیه بازدید از نمایشگاه پوستر «جهان عاری از خشونت» از این دروغ‌پردازی‌ها گلایه می‌کند: «برای ما جای تأسف است که عناصری که مدعی حمایت از انقلاب و حمایت از ارزش‌های دینی هستند، دست به دروغ‌پردازی می‌زنند. همچنین جای تأسف است که عده‌ای حرف آنها را می‌پذیرند. طبق آموزه‌های قرآن نباید هر خبری را از هر منبعی بدون تحقیق و تدبر پذیرفت.»
آثار نمایشگاه بین‎المللی پوستر «جهان عاری از خشونت» را الویرا بوجازیک از بوسنی، رنه ونر از سوئیس، سبستین کوبیکا از لهستان، انریک جاردی از اسپانیا، فنگ چن از چین، پکا لوری از فنلاند، علی سیلان از ترکیه و احمد آقاقلی‎اده، آرش تنهایی،
سید حسن موسی‌زاده، محمد خزایی، مجید کاشانی، کوروش پارسانژاد، رسول صدرعاملی، سیدعلی میرفتاح، اونیش امین‎اللهی، محمدصابر شیه‌رضایی و علیرضا حصارکی از ایران داوری کرده‎اند.
همچنین برگزیدگان‌ در رتبه‎های اول تا سوم نمایشگاه بین‎المللی پوستر «جهان عاری از خشونت» به ترتیب عبارتند از: اگوئینس اسکوروایدر از لهستان، حمیدرضا اعتصامی‌فر از ایران و میگلل آنخل گواره راخل از کشور مکزیک. همچنین آثار علی توماک از ترکیه، امیرحسین عباسیان‌دهکردی از ایران، یوستین اسمولا از لهستان، کاری پیپو از کشور فلاند، لیلا عروجی، مهدی مجیدی، منصوره انصاری و محمدحسین غیاثوند از ایران،  ماریو فوئنتس از اکوادور و زیاولیانگ لین از چین نیز از سوی هیأت داوران این نمایشگاه مورد تقدیر قرار گرفت.
نمایشگاه بین‎المللی پوستر «جهان عاری از خشونت» تا۵ اسفندماه در فرهنگسرای نیاوران پذیرای علاقه‏مندان است.


تعداد بازدید :  375