شماره ۴۹۶ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۹ بهمن
صفحه را ببند
سرپرست سازمان امداد‌و‌نجات در گفت‌و‌گو با «شهروند»
هزینه نگهداری هر بالگرد بدون بیمه 3‌میلیارد تومان است
کاهش بودجه در توان امدادی اختلال به‌وجود می‌آورد

امیر هاتفی‌نیا| بودجه‌ای که اخیرا کمیسیون تلفیق مجلس برای جمعیت هلال‌احمر در‌ سال 94 به تصویب رساند 700‌میلیارد تومان است؛ یعنی 300‌میلیارد تومان کمتر از بودجه یک‌هزار ‌میلیارد تومانی ‌سال 93. این در حالی است که از 700‌میلیارد تصویبی، 40‌درصد برای خرید بالگرد و تقویت امداد هوایی منظور شده است. با عنایت به کاهش بودجه جمعیت هلال‌احمر و اهمیت موضوع امدادونجات که هزینه‌های مخصوص به خود را دارد گفت‌و‌گویی کرده‌ایم با ناصر چرخسار، سرپرست سازمان امداد‌و‌نجات جمعیت هلال‌احمر و نظر او را در این خصوص جویا شده‌ایم.
همان‌طور که در جریان هستید امسال بودجه هلال‌احمر نسبت به ‌سال گذشته کاهش داشته و این کاهش طبیعتا منجر به کاهش بودجه امداد‌و‌‌نجات به‌ویژه در بحث امداد‌و‌نجات هوایی خواهد شد؛ شما چه نظری در این مورد دارید؟
بودجه هلال‌احمر در حوادث غیرمترقبه هزینه می‌شود؛ مسلما اگر کاهش بودجه را داشته باشیم در توان امدادی ما اختلال به‌وجود می‌آید. مسلما این اختلال شکل می‌گیرد و ما نمی‌توانیم پاسخگویی مناسبی در روند امدادونجات داشته باشیم. برای همین، تقاضای ما از مجلس این بود که چنین اتفاقی نیفتد و با بودجه‌های پیشنهادی ما موافقت شود.
از 700‌میلیارد تومانی که هفته گذشته در کمیسیون تلفیق مجلس به‌عنوان بودجه هلال‌احمر تصویب شد، 40‌درصد به بحث تقویت امکانات امدادونجات اختصاص پیدا کرده است...
ما 1200میلیارد تومان برای حوادث و سوانح درخواست کرده بودیم؛ یعنی 500‌میلیارد کاهش داشته‌ایم.
پس با این وضع ایجاد خلل در روند امداد‌و‌نجات قطعی است؟
بله، تا به این‌جای کار هم به دلیل آن‌که همه بودجه‌های‌ سال قبل تخصیص پیدا نکرده است، با مشکل رو‌به‌رو هستیم و اگر این کاهش بودجه‌ها در نظر گرفته شود، وضع بدتر هم خواهد شد.
با توجه به آن‌که به بالگردهای جمعیت هلال‌احمر در برخی از استان‌ها نیاز ویژه‌ای احساس می‌شود، می‌توان گفت که با این بودجه در نظر گرفته شده، جای خالی بالگردها در‌ سال جدید احساس خواهد شد؟
بله، مسلما همین‌طور است.
در حال حاضر جمعیت هلال‌احمر چند بالگرد در اختیار دارد؟
الان 17 بالگرد داریم.
مسلما هزینه تعمیر و نگهداری از این بالگردها هم بحث جداگانه و هزینه خاص خود را دارد...
بله، این مسأله هزینه جداگانه‌ای می‌طلبد.
این هزینه چقدر می‌شود؟
بستگی به تعداد بالگردها دارد؛ بدون بیمه بالگردها، هزینه نگهداری از آنها نزدیک به 3‌میلیارد تومان در‌ سال می‌شود.


تعداد بازدید :  311