شماره ۴۹۶ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۹ بهمن
صفحه را ببند
جای خالی بهزیستی در نخستین مرکز تخصصی مشاوره ازدواج !

خبر خوبی بود. خبر این بود که بالاخره انتظار به‌سر رسید و مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان، اطلاع داد، نخستین مراکز تخصصی مشاوره ازدواج راه‌اندازی می‌شود. بهمن بهمنی گفته بود، مجوزهای فعالیت این مراکز با همکاری سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور صادر شده است. همچنین جلسات آموزشی و توجیهی پروتکل ملی ازدواج نیز از روز افتتاح آغاز می‌شود تا مشاوران امور ازدواج براساس آن فعالیت‌های خود را انجام دهند.
اما پس این وسط نقش بهزیستی چه می‌شود؟
سرپرست دفتر مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی کشور با تأکید بر این‌که براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی صدور مجوز فعالیت مراکز مشاوره پیش از ازدواج و خانواده به‌عهده سازمان بهزیستی کشور است، گفته است، سازمان روانشناسی تنها صلاحیت علمی و تخصصی متقاضیان به تأسیس مراکز مشاوره را استعلام و تأیید می‌کند.  
تاکنون برنامه‌های متعددی توسط معاونت پیشگیری بهزیستی در سال‌های اخیر اجرا شده است که از آن جمله می‌توان به آموزش مهارت‌های زندگی در مدارس، موضوع سبک زندگی و مهارت زندگی اشاره کرد. آموزش پیش از ازدواج یکی دیگر از ماموریت‌های تعریف شده از سوی معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی کشور است و این فعالیت از‌سال 1381 کلید خورد و به‌عنوانی که طرح پیشگیری از طلاق، ابداع و اجرا شده است. از‌سال  1375 نیز سازمان بهزیستی کشور موضوع آموزش زندگی خانواده را در دستورکار خود قرار داد.  شواهد و قراین نشان می‌دهد که در تمامی این سال‌ها سازمان بهزیستی کشور به دنبال افزایش نظارت، ارتقا و آموزش به مراکز مشاوره و آموزش مشاوران بوده و اقدامات گسترده‌ای را در این زمینه انجام داده است که از آن جمله می‌توان به آموزش مشاوران در حوزه ازدواج و خانواده اشاره کرد.  
از ‌سال 80، سازمان روانشناسی و مشاوره ایران براساس مصوبه مجلس تأسیس و فعالیت خود را آغاز کرد. سازمان بهزیستی کشور به‌عنوان یک نهاد حاکمیتی و براساس مصوبه مجلس مکلف به ارایه مجوز به مراکز مشاوره است که البته در این زمینه با سازمان روانشناسی همکاری داشته و دارد که بر همین اساس تفاهمنامه‌ای نیز میان سازمان بهزیستی کشور و سازمان نظام روانشناسی به امضا رسیده است. براساس مفاد این تفاهمنامه مقرر شد که همکاری‌های دوجانبه‌ای میان سازمان بهزیستی کشور و سازمان نظام روانشناسی صورت بگیرد و درواقع تأسیس مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی می‌بایست صرفا از طریق سازمان بهزیستی کشور صورت گیرد و سازمان بهزیستی کشور بدوا صلاحیت علمی و تخصصی متقاضیان را از طریق سازمان نظام روانشناسی پیگیری و استعلام کند.
چنانچه خدمات روانشناسی با تخصص‌های متعدد پراکنده شود نمی‌توان خدمات خوبی را که باید به جامعه هدف ارایه شود، تمامی خدمات باید به‌صورت متمرکز و به لحاظ حاکمیتی زیرمجموعه سازمان بهزیستی کشور قرار گیرد. سرپرست دفتر مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی کشور گفت: از ‌سال 84 تمامی خدمات تخصصی روانشناسی و براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی توسط سازمان بهزیستی کشور مجوز دریافت می‌کنند که یکی از این خدمات مشاوره ازدواج و خانواده است.  لذا براساس تفاهمنامه امضا شده میان وزارت ورزش و جوانان و همچنین سازمان روانشناسی، این وزارتخانه حق صدور مجوز فعالیت مراکز مشاوره را ندارد به‌طوری که این تفاهمنامه کمتر از دو‌سال پیش به امضا رسیده است و هم‌اکنون نیز وزارت ورزش و جوانان براساس این تفاهمنامه عمل می‌کند.
 متن تفاهمنامه امضاشده میان سازمان بهزیستی کشور و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران به تاریخ 23مهرماه 93 درخصوص نحوه اجرایی آیین‌نامه ساماندهی مراکز خدمات روانشناسی و مشاوره به شرح ذیل است.
1- درخواست تأسیس مرکز مشاوره به خدمات روانشناختی می‌بایست صرفا از طریق سازمان بهزیستی کشور صورت گیرد.
2- سازمان بهزیستی کشور مکلف است بدوا صلاحیت علمی و تخصصی (مطابق ضوابط موردعمل سازمان نظام روانشناسی و مشاوره) متقاضیان تأسیس مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی را از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره استعلام و در صورت تأیید سازمان مزبور اقدام به صدور مجوز تأسیس و فعالیت مرکز نماید.
 3- نظارت تخصصی در مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی برعهده سازمان نظام روانشناسی، مشاوره و نظارت عمومی بر مراکز یاد شده برعهده سازمان بهزیستی کشور است.
4- برای تمدید مجوز فعالیت مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی فعلی نیز مفاد تفاهمنامه‌ای که در این خصوص تهیه می‌شود، ملاک عمل خواهد بود.
5- بدیهی است تفاهمنامه مربوطه می‌بایست به امضای بالاترین مقام دو دستگاه برسد.
این تفاهمنامه در تاریخ 23 مهرماه 93 با امضای صادقی، سرپرست امور هماهنگی و رفع اختلافات حقوقی و دستگاه‌های اجرایی به سایر دستگاه‌ها ازجمله سازمان بهزیستی کشور و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شده است.


تعداد بازدید :  405