شماره ۳۴۹ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۹ مرداد
صفحه را ببند
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبر داد:
ارسال گزارش تخلفات دولت احمدی‌نژاد به دفتر مقام معظم رهبری و نهادهای نظارتی
سلطانی‌فر: تنها یک‌درصد میراث فرهنگی ایران مرمت شده است

شهروند| معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از ارسال گزارش‌هایی درباره تخلفات گسترده در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در دولت قبل به مراجع نظارتی ازجمله دفتر بازرسی مقام معظم رهبری خبر داد و گفت: «پیشنهاد کرده‌ایم کارشناسان سازمان بازرسی به‌طور مستمر در سازمان میراث فرهنگی مستقر شوند. ما گزارش تخلفات را به همه نهادهای نظارتی ارسال
 خواهیم کرد.»
«مسعود سلطانی‌فر»، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در دیدار با خبرنگاران جزییاتی درباره پیگیری تخلفاتی که در این سازمان و نیز شرکت‌های زیرمجموعه آن در دوره گذشته رخ داده ارایه کرد و گفت که گزارش‌های این تخلفات در اختیار کمیسیون اصل 90 مجلس، دفتر بازرسی رهبری، دیوان محاسبات، بازرسی کل کشور و قوه قضائیه قرار گرفته است.  او وضع سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را یک‌سال پس از تغییر دولت همچنان زیر نقطه صفر توصیف کرد و گفت: «وضعیت سازمان میراث فرهنگی تحت‌تأثیر سیاست‌های دولت قبل به گونه‌ای است که ما الان حتی در نقطه صفر هم قرار نداریم. وضع ما در نقطه منفیِ 17 است و طبق برآوردها ما دو‌سال باید کار کنیم تا سازمان میراث فرهنگی تازه به نقطه
صفر برسد.»
سلطانی‌فر از بدهی‌های سنگین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت و ادامه داد: «هر سفری که می‌رویم عده‌ای از پیمانکاران می‌آیند و دنبال طلب‌هایشان هستند به‌هرحال سازمان باید این بدهی‌ها را پرداخت کند اما برگرداندن سازمانی که بخشی از آن را به شیراز و بخشی را به اصفهان فرستاده بودند و تحت‌تأثیر همین سیاست‌ها بیشترین آسیب‌ها را دید، زمان می‌خواهد.»
«مسعود سلطانی‌فر»، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره شرکت توسعه گــردشگـری گـفت: «سازمان حسابرسی در حسابرسی این شرکت مستاصل شده است و تا این حد وضع حساب‌های این شرکت به هم ریخته و نا‌به‌سامان است. این تنها یکی از شرکت‌های زیرمجموعه سازمان است. همه شرکت‌ها در سال‌های گذشته همین وضع را داشتند.  سازمان میراث فرهنگی الان پنج شرکت دارد که هر پنج شرکت زیان‌ده و تحت‌تأثیر سیاست‌های دولت قبل درواقع ورشکسته شده‌اند.»
او درباره برنامه‌هایی که این سازمان در دوره قبل برای بازسازی بخش اسلامی موزه ملی داشته اشاره کرد و گفت: «سه‌سال پیش 9‌میلیارد تومان گرفتند تا این بخش را ساماندهی کنند هیچ اقدامی نکردند اما از آن 9‌میلیارد تومان هم خبری نیست. این موضوع در همین گزارش‌های اخیر روشن شده و مستنداتش هم به دستگاه‌های مربوط ارسال شده است.  البته ما از پیمانکاری که طرف این ماجرا بوده شکایت می‌کنیم اما همین الان براساس برآوردهای کارشناسی انجام همان عملیات را که سه ‌سال پیش 9‌میلیارد برآورد شده بود امروز می‌توانیم با 5‌میلیارد تومان به نحو احسن به اتمام برسانیم به این موضوع از این منظر توجه کنید که 9‌میلیارد تومان سه‌سال پیش سه برابر 9‌میلیارد امروز ارزش داشته است. با چنین شرایطی بوده که سازمان به بدهکاری رسیده که حالا تا چند‌سال بعد باید بدهی‌های دولت قبل را بپردازد.»
گردشگری در حوزه کاری 28 دستگاه
معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان این‌که توسعه گردشگری در کشور به نوعی با حوزه وظایف و فعالیت‌های 27 دستگاه به جز سازمان میراث فرهنگی و گردشگـری در ارتباط است، افـزود: « به‌طورکلی در تعاملات بین بخشی مشکلات زیادی داریم و اگر می‌خواهیم گردشگری در ایران توسعه پیدا کند باید هماهنگی‌ها بین ‌بخشی افزایش
پیـدا  کند.»
او از تهیه طرح برنامه‌ای سه‌ساله برای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبر داد؛ برنامه‎ای که روند کلی فعالیت‌های سازمان را در سال‌های آینده یعنی سه‌سال باقی مانده تا زمان فعالیت دولت یازدهم تبیین می‌کند. به گفته «سلطانی‌فر» تهیه و نگارش این برنامه به اتمام رسیده و به‌زودی نهایی و جزییات آن اعلام می‌شود. چنان‌که معاون رئیس‌جمهوری می‌گوید: براساس چشم‌انداز 20ساله در افق 1404 باید تعداد گردشگرانی که وارد ایران می‌شوند به 20‌میلیون نفر برسد. او ادامه داد: «با یک محاسبه سرانگشتی برای پذیرش این تعداد گردشگر خارجی در کشور باید تعداد هتل‌های 4 و 5 ستاره در ایران سه‌برابر افزایش پیدا کند.»  
صادرات صنایع دستی به 200‌میلیون دلار هم نمی‌رسد
بخش دیگری از سخنان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به حوزه صنایع دستی اختصاص یافت. او از دیدارهایش با دست‌اندرکاران و فعالان این حوزه خبر داد و گفت که مشکل اصلی در این بخش این است که باید برای صنایع دستی که در کشور تولید می‌شود بازار پیدا کنیم. او با بیان این‌که صادرات صنایع دستی ایران به‌ویژه در سال‌های اخیر فعالیت دولت دهم کاهش قابل ملاحظه‌ای یافته است، ادامه داد: «صادرات صنایع دستی در ایران به 500‌میلیون دلار هم رسیده بود اما‌ سال گذشته براساس آمار رسمی که گمرک اعلام کرده 112‌میلیون دلار صادرات صنایع دستی داشتیم حالا اگر رقم صنایع دستی که به‌طور چمدانی و غیررسمی از کشور خارج شده را هم حدود 50‌میلیون دلار برآورد کنیم بازهم میزان صادرات صنایع دستی حتی به 200‌میلیون دلار
هم نمی‌رسد.»
به گفته «سلطانی‌فر» در حوزه صادرات فرش سالانه 2‌میلیون متر مربع فرش در ایران تولید می‌شود که و یک و نیم‌میلیون متر مربع آن صادر می‌شود.
 مرمت خانه‌های تاریخی با مشارکت مردم و بخش خصوصی
«سلطانی‌فر» در بخش دیگری از سخنانش به وضع میراث فرهنگی کشور اشاره کرد و حرف‌هایی را که پیش از این درباره آمار 3‌درصدی ثبت آثار تاریخی در فهرست میراث فرهنگی داده بود تکرار کرد و روی آنها تأکید کرد. او گفت: « از‌سال 1309 که نخستین قانون میراث فرهنگی به تصویب رسیده تاکنون فقط 31‌هزار و 100 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و براساس آمارهای ما تنها 1‌درصد آثار تاریخی در ایران مرمت شده است.» به گفته او سازمان میراث فرهنگی قصد دارد سیاست‌های جدیدی را برای مرمت این آثار تاریخی دنبال کند به‌گونه‌ای که بخشی از خانه‌های تاریخی و کاروانسراها با مشارکت بخش خصوصی و مردم مرمت شود و تغییر کاربری‌های فرهنگی و تفریحی پیدا کنند. او تأکید کرد که ما باید این شرایط را تغییر دهیم که اگر فردی مالک یک خانه تاریخی است به‌دلیل تاریخی بودن خانه‌اش به گرفتاری و بدبختی نیفتد بلکه این خانه شرایطی برای او فراهم کند که انگیزه برای حفظ آن داشته باشد. 


تعداد بازدید :  112