شماره ۳۴۹ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۹ مرداد
صفحه را ببند
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به «شهروند»:
دو حکم از احکام معلمان زندانی و تبعیدی لغو شده است

شهروند| وزیر آموزش و پرورش می‌گوید که هیأت عالی رسیدگی به تخلفات ریاست‌جمهوری تا به حال حکم دو نفر از معلمان زندانی و تبعیدی را لغو کرده است. او دراین‌باره به «شهروند» گفت: «در رابطه با همکارانی که به موجب احکام تخلفات اداری دارای حکم‌های تبعید و ممنوع‌التدریسی‌اند، پیگیری‌هایی انجام داده‌ایم و آنها را به هیأت عالی رسیدگی به تخلفات در ریاست‌جمهوری منعکس کرده‌ایم؛ چون لغو این حکم‌ها را باید این هیأت عالی دستور دهد. این هیأت با لغو یکی دو مورد از این احکام موافقت کرده و ما آن را اعلام کرده‌ایم و منتظریم تا این هیأت نظرش را درباره آنها
اعلام کند.»
مراسم دیروز روز خبرنگار در وزارت آموزش و پرورش کم‌حاشیه نبود. «علی‌اصغر فانی»، وزیر آموزش و پرورش دیروز به مراسم روز خبرنگار در خبرگزاری پانا آمد تا هم از خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش تشکر کند و هم از آنها انتقاد کند. او در این مراسم و درحالی‌که «حمیدرضا کفاش»، معاون پرورشی و فرهنگی و «مهرزاد حمیدی»، معاون سلامت و تربیت‌بدنی آموزش و پرورش او را همراهی می‌کردند، از خبرنگاران خواست تا «خبرنگاری» کنند نه «خبرسازی»: «خبرنگاران درباره موضوعاتی مانند علت واریز نکردن سرانه مدارس مدام از ما می‌پرسند و فکر می‌کنند پول داریم و در جیب خود نگه داشته‌ایم این درحالی است که بودجه ما محدود است. لازم است فارغ از تولید خبر و کار خبرنگاری نشست‌هایی با اصحاب رسانه داشته باشیم و با هم حرف بزنیم تا به ادبیاتی مشترک بین جامعه خبری و آموزش و پرورش دست یابیم. درواقع نیاز به تقریب نگرش‌ها داریم که برای دستیابی به این هدف باید با یکدیگر تعامل داشته باشیم، البته تقریب نگرش‌ها به معنای یکسان‌سازی نگرش‌ها نیست.» او با خواهش از رسانه‌ها برای واقع‌بینانه عمل کردن گفت: «اتفاقات را همان‌گونه که هست انعکاس دهید تا مردم بدانند که آیا وزیر فرد بی‌عرضه‌ای است یا توانا؟ گاهی اوقات چیزهایی از قول من زده می‌شود که لید خبر ربطی به آن ندارد و حتی در شرح خبر نیز مطلب مرتبط با تیتر وجود ندارد این درحالی است که بسیاری از افراد فقط تیتر خبرها را مطالعه می‌کنند بنابراین تیترهای نابجا ذهن مردم را به‌هم می‌ریزد.»
وزیر آموزش و پرورش درباره وضع دانش‌آموزان شین‌آبادی که دو‌سال پیش در حادثه آتش‌سوزی در مدرسه‌شان سوختند هم گفت: «تابه‌حال چندین جلسه داشته‌ایم، در دولت هم مطرح کرده‌ایم. موضوع بیشتر به وزارت کار و تعاون برمی‌گردد. بیمه کردن آنها، بحث تحصیل آنها مربوط به ما است ما وظیفه داریم به آنها عمل کنیم. آقای نهاوندیان ملاقاتی با این بچه‌ها داشته‌اند، اقدامات خوبی هم صورت گرفته، به هرحال کار یک‌روزه نیست و باید فرآیند آن طی شود تا مشکلشان حل شود.»
او در ادامه و در پاسخ به انتقاد خبرنگاری درباره وجود روحیه پنهانکاری در وزارت آموزش و پرورش درباره مسائلی مانند آزار و اذیت جنسی چند دانش‌آموزان در دو مدرسه تهران، گفت که گاهی اتفاقاتی در جامعه می‌افتد که فقط حریم اجتماعی ایجاب می‌کند که ما به آن خبر دامن نزنیم نه این‌که آن را کتمان کنیم.
فانی در ادامه گفت: «بودجه وزارت آموزش و پرورش 20‌هزار و 400‌میلیون تومان است که نزدیک به 99‌درصد آن صرف پرداخت حقوق معلمان می‌شود بنابراین کمتر از دو‌درصد که بالغ بر 420‌میلیارد تومان است، باقی می‌ماند که آن را باید برای فعالیت‌های متعدد 105‌هزار مدرسه صرف کنیم که از فعالیت‌های پرورشی گرفته تا تربیت‌بدنی را شامل می‌شود.»
او گفت که این سوال مطرح می‌شود که آیا وزارت آموزش و پرورش در دولت یازدهم انتقادپذیر است یا نه: «اعتقاد دارم سطح انتقادپذیری افزایش یافته است. آن‌قدر وزارت آموزش و پرورش کار و بدبختی دارد که اگر بخواهد پاسخ تمام موارد مطرح‌شده را بدهد، از کار اصلی خود بازمی‌ماند.»
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به آزمون استخدامی دوره پیش‌دبستانی گفت: «مجلس در این زمینه مصوباتی دارد و براساس آن افراد می‌توانند در آزمون شرکت کنند و استخدام شوند. این درحالی است که این مصوبه در دولت قبل پیش‌خور شده است. به این معنا که افراد به صورت بسیار بی‌ضابطه و بدون آزمون استخدام شده‌اند. من با معاونت توسعه و مدیریت ریاست‌جمهوری در زمینه قرار دادن ردیفی برای آزمون پیش‌دبستانی جلساتی داشته‌ام، این درحالی است که دولت هم گزارش استخدام‌های بی‌حساب و کتاب را در مجلس اعلام کرد.»
فانی دیروز پیشنهادی هم داشت: «در واقع آموزش و پرورش یک مقوله سهل و ممتنع است و مقوله آموزش و پرورش جزو سخت‌ترین کارهاست، بنابراین تشکیل یک کارگروه تخصصی در حوزه تعلیم و تربیت می‌تواند راهگشا باشد. ما حاضرین می‌توانیم میزبان این کارگاه باشیم. علاوه بر آن بهتر است انجمن تخصصی خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش تشکیل شود و این انجمن به کار حرفه‌ای در حوزه تعلیم و تربیت بپردازد. این انجمن همچنین می‌تواند به‌عنوان فیلتری برای تولید خبر در رسانه‌ها عمل کند، چراکه تخصصی‌ترین کار خبری در دولت در کنار حوزه سیاست، حوزه آموزش و پرورش است.»


تعداد بازدید :  94