رئیس پلیس تهران بزرگ: فعالیت سامانه 110110 در تهران آغاز شد
روزانه 30هزار تماس با مرکز 110 انجام میگیرد
شهروند| سامانه پیامکی مرکز فوریتهای پلیسی 110 به شماره 110110 دیروز همزمان با ایام دهه فجر افتتاح شد.
حسین ساجدی نیا، رئیس پلیس تهران بزرگ دیروز در مراسم رونمایی از این سامانه جدید پیامکی اظهار کرد: فعالیت سامانه پیامکی 110110 فرماندهی انتظامی تهران بزرگ با هدف افزایش ظرفیت و قابلیت پلیس برای دریافت اطلاعات و گزارشات مردمی آغاز شده است. او افزود: یکی از دغدغهها در حوزه پلیس و فوریتها مشکل گفتاری و شنیداری بود که افراد نمیتوانستند با 110 تماس بگیرند. به همین دلیل سامانه پیامکی 110110 پلیس تهران بزرگ با جامعه هدف شهروندانی که مشکل شنیداری و گفتاری دارند، طراحی و راهاندازی شده است. بهگفته فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ، مواردی داشتیم که شهروندان اگر با ورود سارق مواجه میشدند امکان گفتوگو نداشتند یا اگر تصادفی رخ میداد، نمیتوانستند در بعضی مواقع به صورت تلفنی و گفتاری موضوع را به پلیس اطلاع دهند. همچنین ناشنوایان نیز امکان تماس تلفنی با پلیس را نداشتند، بنابراین سامانه پیامکی 110110 به منظور کمک بیشتر به هموطنان افتتاح شد.
ساجدینیا در ادامه سخنانش اظهار امیدواری کرد که این سامانه تا پایان سال آینده علاوه بر پایتخت در سراسر کشور نیز اجرایی شود و گفت: در همین راستا مردم میتوانند از طریق سامانه پیامکی 110110 با پلیس تهران تماس بگیرند و چون اورژانس و آتشنشانی نیز سامانه پیامکی ندارند، پلیس تهران اعلام آمادگی میکند که مسائل مرتبط با این دو حوزه را نیز که از طریق پیامک مطلع میشود به اورژانس و آتشنشانی اعلام کند.
او با اشاره به زبان مورد استفاده در سایت پیامکی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در شرایط اضطراری نمیتوان زبان تلفن همراه را تغییر داد، چه با زبان لاتین و چه زبان فارسی ارسال پیامک به این سامانه میسر است و تمام پیامکها خوانده و به آن ترتیب اثر داده خواهد شد اما لازم است شهروندان در پیامک خود آدرس را بهطور دقیق درج کرده و نوع حادثه را نیز بیان کنند. فرمانده انتظامی تهران بزرگ در مورد مزاحمتهای احتمالی از طریق سامانه پیامکی 110110 اظهار داشت: این سامانه یک سامانه فوریتی است، درست مانند متخلفان و مزاحمان 110 شناسایی میشوند. چرا که 99درصد مزاحمتها را شناسایی کرده و به مراجع قضایی معرفی خواهیم کرد. از اینرو با کسانی که بخواهند با سامانه پیامکی 110110 نیز ایجاد مزاحمت کنند برخورد خواهد شد. او افزود: پیشبینی میشود روزانه بین 50 تا 100 پیامک به این سامانه ارسال شود. درحال حاضر نیز روزانه حدود 30هزار تماس با مرکز فوریتهای پلیسی 110 انجام میشود که در مجموع 11هزار مورد از این تماسها یعنی معادل 30درصد تماسها عملیاتی میشود.
حفر قبر باعث کشف عتیقه شد
کشف کوزه سفالی در گورستان بندرریگ
هنگام حفر قبر در آرامستان بهشت زینب بندرریگ، کارگران متوجه یک کوزه مدفون در زیر خاک شده و با وجود بیتجربگی در کار کشف اشیای باستانی آن را کاملا سالم از دل خاک بیرون میآورند. روز دوشنبه هفته جاری هنگامی که کارگران، مشغول حفر قبر برای یک متوفی از اهالی بندرریگ بودند به ناگاه بخشی از یک شیء قدیمی توجه آنها را به خود جلب کرده و با وجود بیتجربگی در کار کشف اشیای باستانی بهطور سالم این شیء را که کوزهای سفالی بوده با درایت افراد محلی و متصدی آرامستان از زیر خاک بیرون میکشند. بخشدار ریگ شهرستان گناوه با تأیید این مطلب در گفتوگو با مهر اظهار داشت: شیء مذکور در آرامستان بهشت زینب بندرریگ توسط عدهای از کارگران که مشغول حفر قبر برای یک متوفی از اهالی بندرریگ بودند، کشف شده است. مسعود شیرافکن گفت: ما نیز پیرو اطلاع یافتن از این رویداد با معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان بوشهر تماس برقرار کرده و مراتب را به اطلاع ایشان رساندیم و قرار است پس از بررسیهای لازم باستانشناسی، قدمت این اثر تعیین شود.
با کمک سازمان نظام روانشناسی کشور
50مرکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده آغاز به کار میکنند
شهروند| مدیرکل دفتر برنامهریزی ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان از صدور مجوز رسمی سازمان نظام روانشناسی کشور و معاونت جوانان وزارت ورزش برای فعالیت 50مرکز مشاوره ازدواج و خانواده خبر داد. «بهمن بهمنی» دیروز در نشست خبری از صدور مجوز فعالیت 50 مرکز مشاوره از 18 بهمنماه جاری خبر داد و افزود: مجوز این مراکز با تأیید سازمان نظام مشاوره و روانشناسی کشور و معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان اعطا میشود. او در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه سازمان بهزیستی کشور نیز متولی مراکز مشاوره در امر ازدواج است، گفت: خیر. سازمان بهزیستی متولی مشاورههای اجتماعی است و صلاحیتی در امر مشاوره ازدواج ندارد.