شماره ۳۴۹ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۹ مرداد
صفحه را ببند
تایم: پوتین بلوف نمی‌زد قرارداد نفتی با ایران تلافی تحریم‌های غرب بود

نشریه تایم با انتشار گزارشی تحت‌عنوان «ایران بهترین فرصت ممکن برای تلافی تحریم‌های غرب را در اختیار روسیه قرار داد» نوشت: قرارداد نفتی ایران و روسیه بخشی از تلاش‌های پوتین برای تلافی تحریم‌های آمریکا و متحدانش است.
در پایان ماه آوریل، زمانی که نخستین دور تحریم‌های غرب علیه روسیه به مرحله اجرا درآمد، ولادیمیر پوتین به آمریکا و اروپا هشدار داد این اقدام را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت. او گفت: دولت روسیه در حال حاضر طرح‌های تلافی‌جویانه‌ای در اختیار دارد اما باید در مورد آن در صورت تداوم تحریم‌ها فکر کند. پوتین بلوف نمی‌زد. شاید تکان‌دهنده‌ترین اقدام تلافی‌جویانه او دستورش مبنی بر عدم‌واردات موادغذایی از کشورهایی بود که روسیه را تحریم کرده‌اند. پوتین در ادامه و همزمان با تحریم موادغذایی اروپا و آمریکا 3‌سال مجوز اقامت برای ادوارد اسنودن افشاگر آمریکایی صادر کرد اما مهم‌ترین بخش انتقام پوتین و البته مشکل‌زاترین برای غرب در قالب قرارداد نفتی روسیه با ایران مطرح شد. تهران و مسکو پنجم آگوست قراردادی منعقد کردند که طی آن ایران نفت خام خود را در مقابل تجهیزات پالایشگاهی  و دیگر فناوری‌ها  می‌فروشد.
صفروف، رئیس مرکز روسی مطالعات ایران معاصر که به دولت روسیه مشاوره می‌دهد، گفت: قرارداد نفت - کالا ماه‌ها بود روی میز بود. وی افزود: این پرپوزال بخشی از تلاش‌های روسیه در جهت اتحاد با رقبای غرب به‌ویژه چین، ونزوئلا، کره‌شمالی کوبا و البته ایران بود. وی اضافه کرد: طرح ما داشت خاک می‌خورد اما با نزدیک شدن به 20جولای موعد ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای، فضا تغییر کرد و فرصت‌های بی‌نظیری در اختیار روسیه قرار داده شد. واکنش منفی آمریکا به قراداد ایران و روسیه همواره با هشدار تحریم همراه بوده است، اما این تاکتیک چندان جواب نمی‌دهد. با منزوی کردن کشوری بزرگ چون روسیه غرب راه را برای اتحاد کشورهای مخالف آمریکا هموار می‌کند. این باشگاه می‌تواند به این کشورها طریقه دور زدن تحریم‌ها از طریق تجارت دوجانبه و تأثیر آنها بر اقتصاد جهانی را آموزش دهد. روسیه همان‌طور که در منع واردات غذا از اروپا نشان داد، آماده اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از انزوای خود و البته تضعیف تأثیر تحریم‌های غرب است.


تعداد بازدید :  70