شماره ۴۹۳ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۵ بهمن
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

تأسیس دانشگاه تهران
80‌سال پیش، برابر با پانزدهم بهمن 1313 خورشیدی، کلنگ تأسیس دانشگاه تهران در زمین‌های پردیس جلالیه تهران (در جنوب پارک لاله کنونی) به زمین زده شد. طرح دانشگاه تهران براساس موسسات آموزش عالی فرانسه الگوبرداری شد و حتی طراحان ساختمان‌های دانشگاه تهران مهندسان فرانسوی بودند. پردیس و بناهای این دانشگاه توسط معماران اروپایی رولاند دوبرول، ماکسیم سیرو، مارکوف، آلکساندر موزر، آندره گدارد و محسن فروغی طراحی شد.

دولت موقت انقلاب
36‌سال پیش، برابر با پانزدهم بهمن 1357 خورشیدی، مهندس مهدی بازرگان از سوی امام‌خمینی(ره) به‌عنوان نخست‌وزیر دولت موقت تعیین و این حکم 2 روز بعد در آمفی تئاتر مدرسه علوی به او اعطا شد. امام‌خمینی در مراسم اعطا حکم طی یک سخنرانی بازرگان را پیشنهاد شورای انقلاب خواند و به بختیار نخست‌وزیر دولت شاهنشاهی اخطار کرد با دولت موقت مخالفتی نکند. بازرگان به مدت ۹ ماه (۲۷۵ روز) سمت نخست‌وزیری دولت موقت را برعهده داشت و پس از تسخیر سفارت آمریکا توسط دانشجویان در ۱۳ آبان 1358 او و دولتش به‌طور کامل استعفا کردند.

تولد شبکه فیس‌بوک
11‌سال پیش، برابر با چهارم فوریه 2004 میلادی، شبکه اجتماعی «فیس بوک» توسط مارک زاکربرگ و دوستانش ادوآردو سوری، اندرو مک‌کالم، داستین مسکوتیز و کریس هیوز در دانشگاه ‌هاروارد به وجود آمد. در ابتدا نام‌نویسی در این شبکه به دانشجویان دانشگاه‌هاروارد محدود بود، اما با گذشت زمان دروازه آن برای دانشگاه‌های شهر بوستون، آیوی لیگ و دانشگاه استنفورد نیز گشوده‌ شد. پس از افزوده ‌شدن دانشگاه‌های مختلف و دبیرستان‌ها به لیست مجاز عضویت در فیس‌بوک، عضویت در آن به تدریج در دسترس تمامی افراد بالای ۱۳‌سال در سراسر دنیا قرار گرفت. فیس‌بوک هم‌اکنون نزدیک به یک‌میلیارد و 500‌میلیون کاربر در سراسر جهان دارد.

 


تعداد بازدید :  163