شماره ۴۹۳ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۵ بهمن
صفحه را ببند
راز گنج‌های دروغین فاش شد
دستگیری «چاه کن» و «چوپان» دروغگو

شهروند| مردان کلاهبردار تحت عنوان چوپان و چاه‌کن عتیقه‌های تقلبی را به فروش می‌رساندند. تبهکاران با فرستادن پیامک‌های دروغین طعمه‌هایشان را سرکیسه می‌کردند.
دوم خردادماه زن جوانی با مراجعه به کلانتری 108 نواب به مأموران اعلام کرد که توسط دو نفر که مدعی پیدا کردن چند قطعه طلا و جواهرات عتیقه شده بودند، مورد کلاهبرداری قرار گرفته است.
با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع «کلاهبرداری» و به دستور بازپرس شعبه یازدهم دادسرای ناحیه 10 تهران، پرونده جهت رسیدگی در اختیار پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.
زن جوان به کارآگاهان گفت: «چند روز پیش مرد ناشناسی با تلفن‌ همراهم تماس گرفت و ادعا کرد که چند ماه پیش وقتی مشغول کندن چاه خانه‌ام بود چند قطعه طلا و مجسمه عتیقه پیدا کرده. او حاضر شد این طلا و جواهرات را در ازای گرفتن مبلغی بسیار کمتر از ارزش واقعی آنها به من بازپس دهد. او در اظهاراتش مدعی شد که تنها و تنها به خاطر آن‌که وجدانش اجازه نمی‌دهد تا عتیقه‌ها را به شخص دیگری بفروشد حاضر شده تا آنها را به من بفروشد وگرنه افرادی را به‌عنوان خریدار عتیقه می‌شناسد و با طرح این موضوع مرا مجاب کرد تا با او ملاقات کنم.»
مالباخته در ادامه اظهارات خود به کارآگاهان گفت: «زمانی که با این افراد قرار ملاقات گذاشتم، آنها مجسمه‌ای نشان دادند و مدعی عتیقه بودن آن شدند؛ حتی قطعه‌ای از مجسمه را کنده و اصرار کردند که از طلا بودن آن اطمینان پیدا کنم. من نیز این قطعه مجسمه را به طلافروشی برده و زمانی که طلافروش اعلام کرد که این قطعه طلای خالص است، تصمیم گرفتم تا طلا و جواهرات عتیقه را از آنها به قیمت 50‌میلیون تومان خریداری کنم.»
مالباخته درخصوص نحوه اطلاع از تقلبی بودن طلا و جواهرات به کارآگاهان گفت: «زمانی که این طلا و جواهرات را جهت فروش به عتیقه‌فروشی بردم، از سوی عتیقه‌فروش به من اعلام شد که تمامی طلا و جواهراتی که به مبلغ 50 میلیون تومان خریده بودم، بیش از چند 10‌هزار تومان ارزش ندارد. برای اطمینان، عتیقه‌ها را به چندین مغازه طلا و عتیقه‌فروشی نشان دادم و تمامی آنها صحبت‌های مشترکی درخصوص عتیقه نبودن آنها اعلام کردند؛ تازه متوجه شدم مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌ام.»
با آغاز رسیدگی به پرونده و اقدامات پلیسی، کارآگاهان موفق به شناسایی تعداد دیگری از مالباختگانی شدند که به همین شیوه و شگرد مورد کلاهبرداری قرار گرفته بودند. یکی از شاکیان پس از حضور در پایگاه، در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: «2 نفر تحت عنوان چوپان به من پیامک زده و مدعی شدند که مقداری طلا و جواهرات عتیقه پیدا کرده اما کسی را برای فروش آنها ندارند؛ آنها با طرح این ادعا که حاضر هستند عتیقه‌ها را در ازای مبلغی بسیار کمتر از ارزش واقعی به من بفروشند.»
همزمان با شناسایی تعدادی از شاکیان، اقدامات پلیسی جهت شناسایی متهمان آغاز شد؛ کارآگاهان با انجام چهره‌نگاری و استفاده از بانک اطلاعات مجرمان سابقه‌دار موفق به شناسایی دو مجرم سابقه‌دار به نام‌های مسعود و قاسم شدند که بارها به اتهام جرایم مختلف دستگیر و روانه زندان شده بودند؛ بررسی سوابق آنها نشان داد که این دو متهم دارای سوابق سرقت، کلاهبرداری، مشارکت در آدم‌ربایی، عرضه اموال تاریخی تقلبی و اخلال در نظم عمومی هستند.
دستگیری این مردان در دستورکار کارآگاهان قرار گرفت و هر دو متهم در منطقه «قلعه حسن خان» و «شهر اندیشه» دستگیر شدند.
سرهنگ کارآگاه رامین خدایاری، رئیس پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این خبر گفت: «با توجه به سوابق متعدد متهمان در ارتکاب جرایم مختلف و به منظور شناسایی دیگر جرایم ارتکابی و سایر مالباختگان احتمالی، دستور انتشار بدون پوشش تصاویر هر دو متهم از سوی مقام محترم قضایی صادر شده است؛ لذا از کسانی که موفق به شناسایی تصویر متهمان شدند دعوت می‌شود تا جهت طرح و پیگیری شکایات خود به پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در میدان حر، خیابان 12فروردین مراجعه کنند.»


تعداد بازدید :  200