شماره ۴۹۳ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۵ بهمن
صفحه را ببند
روی خط خبر

هشتادمین سالگرد پیوند قرنیه، هفتم اسفندماه در تهران برگزار می‌شود
شهروند| همزمان با یکصدودهمین سالگرد تولد پروفسور فقید محمدقلی شمس، پدر چشم‌پزشکی نوین ایران و مراسم هشتادمین ‌سال تأسیس بیمارستان فارابی (نخستین مرکز تخصصی چشم‌پزشکی کشور)، هشتادمین سالگرد، پیوند قرنیه چشم، هفتم اسفندماه امسال در بیمارستان فارابی تهران برگزار می‌شود.
هرمز شمس، نایب‌رئیس جشنواره چشم‌پزشکی و علوم بینایی با اعلام این خبر افزود: بیمارستان فارابی در نظر دارد، یادواره پروفسور محمدقلی شمس، پدر چشم‌پزشکی نوین ایران و موسس بیمارستان فارابی و انجمن چشم‌پزشکی را امسال به مناسبت یکصدودهمین سالگرد تولد این پروفسور فقید برگزار کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست خبر داد: تنظیم طرح مشترک برای مقابله با ریزگردها با کشورهای همسایه
واحد مرکزی خبر| رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت:  از تمام کشورهای همسایه خواسته شده است یک طرح مشترک برای مقابله با پدیده گرد و غبار تنظیم کنند و ما درحال پیگیری این مسأله هستیم.
 معصومه ابتکار ادامه داد: براساس تصاویر ماهواره‌ای به نظر می‌رسد بخشی از این ریزگردها منشأ داخلی و بخشی منشأ خارجی دارد.
معاون رئیس‌جمهوری منشأ داخلی ورود این ریزگردها به استان را باد شدید ناگهانی و خشکی بسیار زیاد به دلیل کاهش باران در استان عنوان کرد و گفت: سال‌های گذشته تلاش‌های مشترکی با کشور عراق برای شناسایی نقاط گرد و غبار در این کشور و مالچ‌پاشی یا کاشت گونه‌های مقاوم برای تثبیت خاک انجام شد اما این طرح‌ها به مرحله اجرایی رسید ولی متاسفانه به دلیل تغییرات دولت و اتفاقاتی که در عراق افتاد اجرایی نشد.
او درباره توقف مالچ‌پاشی و ایجاد نوار سبز یادآور شد: غیر از کشور عراق که به دلیل ناامنی امکان اجرای طرح‌های مقابله با آلودگی هوا را ندارد در نقاط دیگر به‌ویژه داخل کشورمان برنامه‌هایی در دست اقدام داریم و در این زمینه یک بودجه ملی برای مقابله با گرد و غبار مشخص کرده‌ایم و تصمیماتی را در ارتباط با ادامه طرح‌های مالچ‌پاشی و کاشت گونه‌های مقاوم که سبب تثبیت خاک شود در پیش داریم.
ابتکار گفت: یکی از کارهای مثبتی که برای مقابله با ریزگردها صورت گرفته بازگشت آب به هور‌العظیم و احیای دوباره این تالاب است.
ابتکار همچنین ادامه داد: بخشی از آلودگی هوای اهواز به علت آلاینده‌های ناشی از فرآورش نفت سنگین است که با هماهنگی‌های صورت گرفته با وزارت نفت این آلاینده‌ها کاهش پیدا کرده است.
او گفت: از مدت‌ها پیش مقدمات ایجاد صندوق منطقه‌ای برای مقابله با گرد و غبار را با سازمان ملل داشته‌ایم و این سازمان در این زمینه خیلی کمک کرد ولی متاسفانه بعضی از کشورهای همسایه همراهی لازم را با این صندوق نداشته‌اند.


تعداد بازدید :  177