شماره ۴۹۳ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۵ بهمن
صفحه را ببند
رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی رکود بورس را دلیل تعویق واگذاری‌ها دانست
ادامه بایکوت سهام عدالت تا 14 ماه دیگر

شهروند| براساس قانون اصل 44 قانون اساسی واگذاری شرکت‌های گروه یک و دو باید تا پایان‌ سال‌جاری به اتمام می‌رسید، این درحالی است که هنوز 216 شرکت از این شرکت‌ها از غافله خصوصی‌سازی عقب مانده‌اند. رئیس‌ کل سازمان خصوصی‌سازی که در یک نشست خبری به مناسبت دهه فجر به میان خبرنگاران آمده بود، ضمن تشریح آخرین وضع پرونده خصوصی‌سازی در کشور به سوالات خبرنگاران نیز پاسخ داد. علی‌اشرف پوری‌حسینی گفت: ‌سال ۹۳ براساس قانون، ‌سال پایانی واگذاری شرکت‌های گروه یک و دو است و باید طوری برنامه‌ریزی می‌شد که تا پایان امسال، هیچ سهمی از این دو گروه باقی نماند اما نتوانستیم به همه وظایف عمل کنیم. به‌علاوه این‌که واگذاری 216 شرکت در‌ سال‌جاری به تصویب هیأت دولت رسیده که نشان از عقب‌ماندگی واگذاری‌هاست؛ که البته غیر از این تعداد، شرکت‌های دیگری هم باید واگذار شود که با اجازه مجلس در‌ سال 94 انجام خواهد شد. رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: از میان این 216 شرکت، با وجود همه ناملایمات که بخشی از آن مربوط به شرایط بورس است، واگذاری 132 شرکت به‌طور کامل به پایان رسیده است و 27 شرکت هم درحال اصلاح ساختار هستند که پس از آن واگذار می‌شوند. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه تأکید کرد: به دلیل فضای خشک بازار سرمایه، توفیقی در فروش سهام نداشتیم و از رقم 30‌هزار ‌میلیارد تومان فقط توانستیم 3‌هزار‌ میلیارد تومان را بفروشیم.
کاهش واگذاری‌ها به دلیل فضای بورس
رئیس سازمان خصوصی‌سازی ضمن اظهار امیدواری از این‌که سازمان خصوصی‌سازی تا پایان‌ سال بتواند وظایف خود را انجام دهد، عنوان کرد: سازمان خصوصی‌سازی به دلیل فضای رکودی که در بازار سرمایه وجود داشت در سال‌جاری توفیق چندانی در عرضه‌های خود پیدا نکرد و از 30‌هزار‌ میلیارد تومان تکلیفی تنها توانست سه‌هزار ‌میلیارد تومان را به فروش برساند که این موضوع باعث کاهش آمار واگذاری‌های سازمان‌های خصوصی‌سازی شد.
پوری‌حسینی درخصوص عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی در شرایط رکودی بورس توضیح داد: در صورتی که میزان شاخص کل بورس و واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی در ‌سال گذشته موردتجزیه و تحلیل بوده است مشخص می‌شود که آیا واگذاری‌های این سازمان دلیل افت شاخص بورس بوده یا افت بورس دلیل دیگری داشته است؟ درحالی‌که پوری‌حسینی اعتراف می‌کند که واگذاری‌ها در‌ سال‌جاری از برنامه عقب است، اما می‌گوید: تا پایان‌ سال حدود 85 تا 90‌درصد وظایف بودجه‌ای این سازمان از نظر واریز به خزانه انجام خواهد شد که این اتفاق به دلیل عملکرد این سازمان در سال‌های گذشته است و در‌ سال‌جاری فروش بالایی داشتیم هم می‌توانستیم این رقم را محقق کنیم.
خصولتی‌ها رشد کرده‌اند
پوری‌حسینی همچنین درخصوص ورود خصولتی‌ها به واگذاری سهام شرکت‌ها گفت: خصوصی‌سازی جزو ضروریات برون‌رفت اقتصاد دولتی ایران است و یک اصل و ضرورت برای برون‌رفت از اقتصاد مریض دولتی است. رئیس سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: اما این‌که در این میان گفته می‌شود خصولتی‌ها رشد کرده‌اند درست است به‌طوری که خصولتی‌ها ‌درصد زیادی از واگذاری‌های گذشته را به خود اختصاص داده‌اند اما از صاحبنظران درخواست می‌شود ضمن ارایه انتقاد، رهنمودهایی نیز ارایه دهند. وی تصریح کرد: خوشبختانه درحال حاضر روند عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی به شدت به نفع بخش خصوصی واقعی است. به‌طوری که به جرأت می‌توان گفت نزدیک به90‌درصد واگذاری‌ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است. رئیس سازمان خصوصی‌سازی در ادامه در پاسخ به این سوال که برای جلوگیری از ورود خصولتی‌ها به سهام سرخابی‌ها چه برنامه‌ای دارید؟ گفت: طبق تصویب مجلس، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی حق ندارند بیش از 40‌درصد را خریداری کنند، لذا اگر نهاد عمومی غیردولتی بخواهد در مزایده باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس شرکت کند، باید ابتدا کنسرسیوم تشکیل داده و از این طریق اقدام به خرید کند. وی یادآور شد: درحال حاضر هیچ قانونی وجود ندارد که حضور خصولتی‌ها را در مزایده منع کند. این درحالی است که برای مزایده سرخابی‌ها و نیز سایر مزایده‌ها نهایت امنیت و دقت انجام می‌شود و خریداران سهام این دو باشگاه باید از حاشیه دور بوده و سعی نکنند رقبای خود را با اتهام‌زنی از بین ببرند.
پشت پرده پیشنهاد  قیمتی سرخابی‌ها
رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی درخصوص واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس هم گفت: اتفاقی که در سال‌های گذشته برای واگذاری این دو باشگاه به جهت سنگینی انجام نشده بود، امسال انجام شد و سرانجام آگهی مزایده این شرکت‌ها منتشر شد؛ به‌علاوه این‌که متقاضیان سرخابی‌ها تنها تا پایان وقت اداری روز قبل از باز شدن پاکت‌های پیشنهادهای قیمتی یعنی یکشنبه 26 بهمن‌ماه فرصت دارند درخواست خود را براساس شرایط اعلام شده به سازمان خصوصی‌سازی ارسال کنند. معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: امکان پخش زنده کامل مراسم مزایده استقلال و پرسپولیس به لحاظ مقررات وجود ندارد و قوانین موجود مانع از این می‌شود که تمام جلسه مزایده به صورت زنده پخش شود، چرا که هیأت واگذاری برای خریداران این دو باشگاه اهلیت تعیین کرده و تشخیص اهلیت خریداران باید پس از شرکت در مزایده مشخص می‌شود. بر این اساس ابتدا متقاضیان در مزایده شرکت کرده و استعلام‌ها درخصوص سه نفر اول انجام می‌شود تا اهلیت آنها تأیید شود. پوری‌حسینی اضافه کرد: بر این اساس در زمان بازگشایی پاکت‌ها نمی‌توانیم به صورت مستقیم اعلام کنیم برنده مزایده کیست. پوری‌حسینی در پاسخ به این پرسش که تاکنون چند متقاضی پاکت خود را به خصوصی‌سازی برای شرکت در مزایده ارسال کرده‌اند تأکید کرد: تا ساعت 14 روز دوشنبه 27 بهمن‌ماه هیچ‌کس از این پاسخ اطلاع نخواهد داشت، چرا که براساس مقررات در نظر گرفته‌شده، هیچ شخصی حتی من رئیس حق ندارد درباره تعداد پیشنهادهای خرید سوال کند. وی با اشاره به این‌که عده‌ای هستند که حاضرند میلیاردها تومان بدهند تا بدانند چند پاکت و پیشنهاد برای خرید دو تیم استقلال و پرسپولیس آمده تصریح کرد: بر این اساس اگر نام متقاضیان را هم بدانیم نخواهیم گفت.
منتظر آزادسازی سهام عدالت  نباشید
پوری‌حسینی درادامه درباره آخرین وضع آزاد‌سازی سهام عدالت گفت: براساس این طرح سهامی که به مشمولان اختصاص می‌یابد از محل سود سهام در مدت 10‌سال تسویه می‌شود، بنابراین ‌سال 94، این زمان به پایان می‌رسد و تا پایان این مدت نیز 14 ماه فرصت داریم که از محل سود سهام، پرداخت اقساط و پس از آن آزاد‌سازی را انجام دهیم، بنابراین مردم باید تا پایان 94 منتظر آزاد‌سازی سهام عدالت بمانند.


تعداد بازدید :  89