شماره ۴۹۳ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۵ بهمن
صفحه را ببند
اختلاف اروپا و آمریکا در حمایت تسلیحاتی از اوکراین

شهروند| دولت باراک اوباما مشغول بررسی احتمال ارسال تسلیحات از آمریکا به اوکراین است. به گفته یک مقام ارشد آمریکایی، دولت این کشور در حال بررسی و تصمیم‌گیری درخصوص طرحی است که به موجب آن تسلیحاتی برای کمک به ارتش اوکراین در نبرد با جدایی‌طلبان روسیه در شرق اوکراین ارسال خواهد شد. این در حالی است که آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در دیدار روز دوشنبه خود با اوباما از عدم تمایل کشورش برای ارسال تسلیحات نظامی به کی‌یف خبر داد.
به گزارش الجزیره، این مقام ارشد آمریکایی با اشاره به مذاکرات میان مقامات دولت اوباما درخصوص ارسال تسلیحات برای حمایت از نیرو‌های اوکراینی گفت: «در حال دستیابی به دیدگاه تازه‌ای هستیم.» این مقام آمریکایی که حاضر نشد نام خود را فاش کند در این خصوص گفت: «ما هنوز نمی‌دانیم که چه نتیجه‌ای حاصل خواهد شد.» «جان‌کری»، وزیر امورخارجه آمریکا نیز برای مذاکره با مقامات دولت اوکراین فردا به کی‌یف سفر خواهد کرد. سفر کری به اوکراین همزمان با نشست روز پنجشنبه وزرای دفاع ناتو در بروکسل صورت می‌گیرد.
سیاست اخیر مقامات آمریکایی مبنی بر تجدیدنظر درخصوص ارسال سلاح به اوکراین نشان‌دهنده ناامیدی آنها از ادامه رویه روسیه در حمایت از جدایی‌طلبان شرق اوکراین است که با وجود تحریم‌های شدید اقتصادی بین‌المللی در ماه‌های اخیر همچنان پا برجاست. بدون‌شک شکست تلاش‌های برای از سرگیری مذاکرات صلح در روز‌های گذشته نیز در اقدام دولت آمریکا بی‌تاثیر نبوده ‌است. بنابر گزارش رسانه‌های آمریکا موشک ضدتانک «ژاولین»، تسلیحات سبک و همچنین مهمات اقلامی هستند که در صورت تصویب این طرح به اوکراین فرستاده خواهد شد.
واشنگتن در حال حاضر نیز تجهیزاتی نظامی نظیر واحد‌های ضدخمپاره، جلیقه ضدگلوله، دوربین‌های چشمی، قایق‌های کوچک و برخی اقلام دیگر را برای نیرو‌های اوکراینی فراهم می‌کند، اما تصمیم‌گیری درخصوص ارسال دیگر تسلیحات، نظیر تفنگ و تجهیزات ضدتانک را ماه‌ها در جست‌وجوی راه‌حلی دیپلماتیک تا به حالا به تأخیر انداخته ‌است. با این حال جن ساکی، سخنگوی وزارت‌ امور خارجه آمریکا درخصوص بالا گرفتن خشونت‌ها پس از ماه‌ها درگیری در مرز روسیه ابراز نگرانی کرده ‌است. در حالی ‌که طرفین درگیری‌های اوکراین در تلاشند تا شمار نیرو‌های خود را افزایش دهند؛ جدایی‌طلبان در روز‌های گذشته مواضع ارتش اوکراین را در شهری استراتژیک که در مسیر راه‌آهن قرار دارد، هدف قرار دادند. 5سرباز اوکراینی در درگیری‌های آخر هفته گذشته و 15تن دیگر نیز در تبادل آتش در روز دوشنبه جان باختند.
در حالی که کشور‌های غربی در جست‌وجوی راه‌حلی دیپلماتیک برای پایان دادن به خشونت‌های اوکراین هستند، دولت آمریکا به‌طور مداوم راه‌های حمایت از دولت کی‌یف را بررسی می‌کند. به گفته جنیفر ساکی «هنوز هیچ گزینه‌ای حذف یا انتخاب نشده ‌است». کشور‌های غربی مدعی‌اند که دولت روسیه با استفاده از هزاران سرباز روس به تجهیز و حمایت از جدایی‌طلبان شرق اوکراین می‌پردازد، ادعایی که همواره از سوی مسکو تکذیب شده ‌است. تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه مسکو نیز به‌دنبال همین اختلافات اعمال شد. جنیفر ساکی درخصوص اختلافات با روسیه عنوان کرد: «من تصور نمی‌کنم که کسی تمایل داشته باشد با روسیه وارد یک جنگ نیابتی شود. هدف ما تغییر رفتار روسیه است و دلیل اعمال تحریم‌ها نیز همین موضوع است.»
عدم‌تمایل آلمان
 به ارسال تسلیحات به اوکراین
از سوی دیگر آلمان نیز به‌عنوان عضوی از ناتو و یکی از نزدیک‌ترین متحدان آمریکا در مسأله اوکراین چندان تمایلی به ارسال تسلیحات به اوکراین ندارد. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در آخرین اظهارات خود از حمایت آلمان از مذاکرات و راه‌حل دیپلماتیک برای پایان دادن به مناقشه با جدایی‌طلبان سخن‌ گفت. مرکل در جریان دیدار با «ویکتور اُربان»، نخست‌وزیر مجارستان در بوداپست گفت: «اعتقاد راسخ من این است که نمی‌توان با راه‌حل نظامی به این درگیری پایان داد.» مرکل در ادامه از تمایل خود برای افزایش فشار‌ها بر مسکو از طریق تحریم‌های اقتصادی اتحادیه اروپا خبر داد و خواستار مذاکراتی برای حل مناقشات  یا دستکم کاهش درگیری‌ها شد.
نخست‌وزیر مجارستان که پیش از این بار‌ها به تاثیرات منفی تحریم‌های اروپا علیه روسیه بر اقتصاد این کشور اشاره کرده است نیز در جریان دیدار با مرکل از حمایت مجارستان از راه‌حلی مسالمت‌آمیز خبر داد و با تبعیت از موضع آلمان اعلام کرد که هیچ سلاحی به اوکراین ارسال نخواهد کرد. اُربان همچنین به وابستگی مجارستان به منابع انرژی روسیه خبر داد و به نقش حیاتی خط لوله‌های اوکراین در این امر اشاره کرد.
رایزنی و اختلاف‌نظر کشور‌های غربی درخصوص پایان دادن به مناقشه در شرق اوکراین در حالی است که در جریان این درگیر‌ها در طول یک‌سال گذشته هزاران اوکراینی‌ جان باخته‌اند. دفتر کمیساریای عالی حقوق‌بشر سازمان ملل روز گذشته آمار تازه‌ای را از شمار قربانیان در اوکراین اعلام کرد. به گزارش اسپاتنیک، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق‌بشر سازمان ملل، تعداد دقیق کشته‌شدگان در درگیری‌های شرق اوکراین را بیش از 5358 نفر و تعداد زخمی‌ها را نیز 12235 نفر اعلام کرد. در پایان ژانویه، کمیساریای عالی حقوق‌بشر سازمان ملل در گزارشی تعداد کشته‌شدگان در خشونت‌های اوکراین را 5187نفر و تعداد زخمی‌ها را نیز 11515نفر اعلام کرده بود.


تعداد بازدید :  161