شماره ۴۹۳ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۵ بهمن
صفحه را ببند
پاسخ عراقچی به سخنان سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا:
برنامه موشکی ایران ماهیت دفاعی دارد و قابل مذاکره نیست

روز گذشته وزارت امور خارجه آمریکا پرتاب ماهواره فجر به وسیله موشک ماهواره ‌بر سفیر فجر را بهانه‌ای برای اعمال فشار دیپلماتیک بر ایران قرار داد اما در مقابل، عباس عراقچی، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در واکنش به این اقدام آمریکا اعلام کرد که «برنامه موشکی ایران به هیچ وجه جزئی از مذاکرات هسته‌ای نخواهد بود».
این سخنان عراقچی در پاسخ به سخنان جن ساکی، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا مطرح شد که روز گذشته در واکنش به پرتاب ماهواره فجر در ایران گفته بود: «برنامه موشک‌های بالستیک ایران جزئی از مذاکرات هسته‌ای میان این کشور و گروه 1+5 است». عراقچی اما ارسال ماهواره فجر به فضا و قرار دادن آن در مدار زمین را «در راستای رویکرد درازمدت جمهوری اسلامی ایران برای حضور در فضا و تقویت زیرساخت‌های ارتباطاتی و اطلاعاتی کشور» دانسته و گفت: « ماهواره ‌بر سفیر که این ماهواره را در مدار زمین قرار داده است نیز به دست توانای متخصصان سازمان هوا فضای وزارت دفاع به منظور حضور در فضا با اهداف کاملا صلح‌‌آمیز طراحی و ساخته شده است. عراقچی سپس به توانایی‌های موشکی ایران اشاره کرده و این توانایی‌ها را با «ماهیت دفاعی» توصیف کرده و گفت: «جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان مسائل دفاعی کشور را قابل مذاکره نمی‌داند و در مورد آن حاضر به گفت‌و‌گو با هیچ طرف خارجی نیست». موضوع وارد کردن بحث توانایی‌های موشکی ایران به روند مذاکرات هسته‌ای از همان آغارین روزهای مذاکرات هسته‌ای در دستور کار برخی از جمهوریخواهان تندرو در آمریکا و همچنین مقامات رژیم صهیونیستی قرار داشت. ایران اما همواره در برابر این فشارها مقاومت کرده و تا اینجای کار اجازه نداده است که مذاکرات هسته‌ای از مسیر خود منحرف شود.
پیش از این نیز سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان، وزیر دفاع کشورمان در پاسخ به سوالی درباره تلاش‌های آمریکا و گروه 1+5 برای وارد کردن موضوع سامانه‌های موشکی ایران در مذاکرات گفت: آن‌چه امروز با 1+5 درباره آن مذاکره می‌کنیم صرفا موضوع هسته‌ای است و به غیر از موضوع هسته‌ای هیچ موضوع دیگری در دستور کار قرار نگرفته و نخواهد گرفت. وی خاطرنشان کرد: بخش موشکی مربوط به توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران است و این موضوعی است که ما تصمیم می‌گیریم چه باشد و چه نباشد و هیچ اراده‌ای نمی‌تواند خارج از اراده ما خودش را بر تصمیماتی که ما در این حوزه می‌گیریم اعمال کند و اساسا هم موضوع موشکی در بحث مذاکرات هسته‌ای در هیچ زمانی از طرف ما پذیرفته نشده است و الان هم طرف مقابل اصراری بر این موضوع ندارد و به عبارتی پذیرفته که جزو مقوله‌های مورد مذاکره نیست.» روز دوشنبه شبکه‌ خبری الجزیره خبر پرتاب این ماهواره را منتشر کرد و نوشت: ایران توانست روز دوشنبه چهارمین ماهواره خود را به فضا پرتاب کند که 8 دقیقه پس از پرتاب در مدار زمین قرار گرفت و اکنون با پایگاه‌های زمینی خود در ارتباط است. خبرگزاری فرانسه نیز با انتشار این خبر نوشت:  ایران روز دوشنبه یک ماهواره را که از‌ سال 2012 تاکنون اولین آن محسوب می‌شود به‌طور موفقیت‌آمیز به فضا پرتاب کرد. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران ورود آن به مدار زمین را اعلام کرد و گفت که خود دستور آن را صادر کرده است.


تعداد بازدید :  149