شماره ۴۹۳ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۵ بهمن
صفحه را ببند
اخبار جهان

کاخ سفید:  اوباما برای  انزوای بیشتر روسیه مصمم است
سخنگوی کاخ سفید تأکید کرد که رئیس‌جمهوری آمریکا مصمم است تا واشنگتن به تلاش‌های خود برای منزوی کردن بیشتر روسیه، ادامه دهد. به گزارش تسنیم، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید شب گذشته به خبرنگاران گفت: باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا مصمم است تا تلاش‌های واشنگتن برای انزوای بیشتر روسیه، ادامه یابد. سخنگوی کاخ سفید در ادامه تصریح کرد:  من می‌توانم به شما بگویم که دیدگاه رئیس‌جمهوری در این مورد ادامه خواهد یافت که این دولت باید به راهبرد خود برای انزوای بیشتر رژیم پوتین در روسیه ادامه دهد تا آنها را برای بازنگری در راهبرد خود در قبال اوکراین، متقاعد کند. جاش ارنست گفت:  سیاست آمریکا در قبال روسیه تاکنون موفقیت‌آمیز بوده است. علاوه بر آن‌که آمریکا توانسته است جامعه بین‌المللی را درخصوص اصل احترام گذاشتن به تمامیت و حاکمیت ارضی سایر کشورها، متحد کند، راهبرد واشنگتن موجب کاهش ارزش روبل شده و رتبه اعتباری این کشور نیز کاهش یافته است.
مادورو:  آمریکا به دنبال سرنگونی دولت ونزوئلاست
نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا جو بایدن، معاون اول رئیس‌جمهوری آمریکا را به داشتن برنامه‌ای «خونین»‌ برای سرنگون کردن دولت کنونی کاراکاس متهم کرد. مادورو اعلام کرد: با این حال اطلاع ندارد که آیا باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا از این طرح آگاهی دارد یا خیر. وی تصریح کرد: قدرت امپریال وارد مرحله‌ای خطرناک شده است و با دولت‌ها در منطقه وارد رایزنی می‌شود تا آنها را وادار به اعلام این مسأله کند که دولت من را سرنگون خواهند کرد. مادورو اظهار کرد:  من در این مورد جو بایدن را مورد اتهام قرار می‌دهم که شخصا با روسای‌جمهور و نخست‌وزیران کشورهای مختلف در منطقه کارائیب درباره این برنامه صحبت کرده است. به گفته رئیس‌جمهوری ونزوئلا، بایدن در نشست اخیری که در آن رهبران واشنگتن و کشورهای کارائیب حضور داشتند، این طرح را ارایه کرده است. این درحالی است که روز گذشته جن ساکی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا از اعمال تحریم‌های  تازه در زمینه صدور روادید برای برخی از مقام‌های کنونی و پیشین ونزوئلا خبر داد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل: راه بهبود حقوق بشر در کره‌شمالی برکناری خاندان «کیم»  است
مرزوقی دروسمان، مخبر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت: «کمپ زندانیان اولین گام برای تغییر وضع حقوق بشر در کره‌شمالی است اما این امر زمانی به وقوع می‌پیوندد که سیستم اداره بت‌پرستانه کاملاً تعطیل شود و تنها راه انجام آن این است که خانواده کیم کلاً برکنار شوند و از عرصه سیاست کنار گذاشته شوند و یک زمامدار جدید روی کار بیاید.» سخنان تند این مقام سازمان ملل که غیرمعمول است، در شرایطی مطرح می‌شود که کمپینی برای بازنگری اقدامات کیم جونگ اون، به اتهام جرایم علیه بشریت در سازمان ملل به راه افتاده است و با خشم پیونگ یانگ همراه شد. مقام‌های پیونگ‌یانگ، این اقدام سازمان ملل را اعلام جنگ می‌دانند که هدف از آن نه‌تنها تعطیل کردن کمپ زندانیان، بلکه هدفش عزل کیم و اضمحلال خانواده وی پس از سه نسل ماندن در قدرت است.

رئیس‌جمهوری جدید ایتالیاسوگند خورد
«سرجو ماتارلا» روز گذشته به‌عنوان دوازدهمین رئیس‌جمهوری ایتالیا در مراسمی درمجلس نمایندگان این کشور سوگند خورد و ماموریت 7 ساله خود را آغاز کرد. به گزارش ایرنا، سرجو ماتارلا روز شنبه هفته جاری و در پی 4 دور رأی‌گیری پارلمانی، با 665 رأی به‌عنوان جانشین «جورجو ناپولیتانو» رئیس‌جمهوری مستعفی این کشور انتخاب شد. «متئو رنتزی» نخست‌وزیر ایتالیا روز پنجشنبه گذشته با معرفی ماتارلا به‌عنوان تنها نامزد حزب دموکرات‌ها برای ریاست‌جمهوری موفق شد تا این حزب را منسجم کند و حمایت حزب راست گرای میانه نوین را نیز به‌دست آورد.

 دیوان لاهه، صربستان را از اتهام نسل‌کشی علیه کروات‌ها تبرئه کرد
دیوان بین‌المللی دادگستری روز گذشته حکم خود را در مورد نسل‌کشی در جریان جنگ داخلی یوگسلاوی سابق، در دهه 90میلادی گذشته اعلام کرد. به گزارش یورونیوز، «پیتر توکا»، قاضی ارشد این دادگاه گفت اگر چه نیروهای صرب بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۵ میلادی در کرواسی مرتکب جنایات شده‌اند اما کرواسی در مورد ادعاهای خود مبنی بر این‌که صرب‌ها قصد «از بین بردن تمامی یا بخشی از مردم کروات مناطق اشغالی» را داشته‌اند، شواهدی ارایه نداده است. وی همچنین اعلام کرد که کروات‌ها نیز هنگام بازپس‌گیری سرزمین‌های خود در‌سال ۱۹۹۵ میلادی مرتکب نسل‌کشی علیه صرب‌ها نشده‌اند. نسل‌کشی جدی‌ترین جرم در قوانین بین‌المللی به حساب می‌آید با این حال اثبات آن نیز به شدت دشوار  است.


تعداد بازدید :  160