شماره ۴۹۳ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۵ بهمن
صفحه را ببند
وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال نمایندگان مجلس:
برداشتی از صندوق توسعه ملی انجام نداده‌ایم، وجوه جابه‌جا شده

شهروند| موضوع برداشت 4.1‌میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه ملی هنوز مورد استناد منتقدان دولت یازدهم است. صندوقی که در‌سال 1379 و در زمان دولت سید محمد خاتمی به منظور ذخیره درآمد مازاد نفت ایجاد شد تا به‌عنوان پشتوانه بخش خصوصی کشور در زمینه تولید مورد استفاده قرار بگیرد.
پس از فراز و نشیب‌های فراوان این صندوق در دولت محمود احمدی‌نژاد، در فروردین‌ماه امسال احمد امیرآبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از برداشت 4‌میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه ملی خبر داد و گفت دولت 2‌میلیارد دلار از این پول را در بانک مرکزی تبدیل به ریال کرده است که این کار دولت غیرقانونی است.
در ماه‌های بعد مجادله دولت و منتقدانش بر سر برداشت از صندوق توسعه ملی ادامه یافت تا جایی که ابتدا ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی و سپس محمدباقر نوبخت سخنگوی‌هایت دولت برداشت از صندوق را تکذیب کردند.
روز گذشته مسعود میرکاظمی نماینده مردم تهران در طرح سوالی از علی طیب نیا وزیر اقتصاد در همین رابطه با بیان این‌که تاکنون چند بار دولت از منابع صندوق توسعه ملی برداشت کرده، گفت:  این پول‌هایی است که نقدینگی را افزایش می‌دهد و موجب بالا رفتن تورم در کشور می‌شود، دیوان محاسبات کل کشور نیز در همه گزارش‌های خود این برداشت‌ها را تأیید کرده است.
به گزارش ایرنا، علی طیب‌نیا که روز گذشته برای پاسخگویی به سوال نمایندگان به صحن علنی مجلس رفته بود با رد ادعای میرکاظمی به منظور اجرای طرح‌های عمرانی و مقابله با رشد نقدینگی مبلغ 4.1‌میلیارد دلار از حساب را با حساب‌های قابل مصرف صندوق توسعه ملی تنها جابه‌جا و نه برداشت کرده است که از این طریق طرح‌های عمرانی فعال و تورم کنترل و با افزایش نقدینگی نیز مقابله شد.
 وی همچنین درخصوص اعتراض نمایندگان درخصوص صدور سند مجدد در برداشت از حساب صندوق توسعه ملی نیز توضیح داد:  سندی را بانک مرکزی در 26 اسفند‌سال گذشته صادر و در صدور این سند اشتباهی رخ داده بود که در 30 فروردین به تاریخ 28 اسفندماه این سند اصلاح شد که اینگونه صدور و اصلاح در سیستم بانکی امری رایج است.
علی لاریجانی رئیس مجلس نیز ضمن تأیید ضمنی اظهارات طیب‌نیا گفت: گزارش برداشت از صندوق توسعه در کمیسیون برنامه و در جمع دولت و مجلس بررسی و معلوم شد اشتباهاتی رخ داده است.
پس از طرح پرسش و پاسخ میرکاظمی از وزیر اقتصاد، درنهایت میرکاظمی گفت که نیازی به رأی‌گیری در مورد این سوال وجود ندارد و به این ترتیب پاسخ‌های وزیر را قانع‌کننده دانست.
رسایی وارد سرمایه‌گذاری در بورس شده
علی طیب‌نیا همچنین درخصوص سوال حمید رسایی، نماینده مردم تهران در مجلس در ارتباط با قفل شدن سرمایه سرمایه‌گذاران بورس، بی‌انضباطی حاکم بر بورس و همچنین عرضه نامناسب و ناعادلانه سهام شرکت‌ها در بورس نیز در ابتدا از زمان محدود داده شده به منظور پاسخگویی به این پرسش انتقاد و آن را ناممکن دانست.
وزیر اقتصاد در ادامه جلسه علنی مجلس با بیان این‌که صحبت‌های رسایی عمدتا متوجه رئیس‌جمهوری است و به بحث مذاکرات و انرژی هسته‌ای مربوط می‌شود و این نماینده خود اعلام کرده که با مجموعه وزارت دارایی مشکلی ندارد افزود:  صحبت‌های این نماینده حول رئیس‌جمهوری و وزیر امورخارجه است و بیشتر صحبت‌ها خارج از پاسخگویی بنده است.
وی با بیان اینکه، رسایی در ماه‌های اخیر در بازار سرمایه بسیار فعال شده است و جلسات مکرری با کارشناسان و فعالان بورس می‌گذارند و در شبکه اجتماعی نیز بسیار فعال شده گفت: ‌ای کاش اینگونه تلاش‌های خرج شده در اختیار مدیران و سیاست‌گذاران قرار گیرد تا در راستای اصلاح بازار سرمایه و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی به کار گرفته شود.
وزیر اقتصاد در نهایت نتوانست نمایندگان مجلس را درخصوص سوال حمید رسایی قانع کند و دومین کارت زرد خود را از مجلس دریافت کرد.


تعداد بازدید :  85