شماره ۴۹۳ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۵ بهمن
صفحه را ببند
یانی: کنسرت ایران یکی از بهترین کنسرت‌هایی خواهد بود که اجرا کرده‌ام
وعده حضور یانی در ایران محقق می‌شود؟

‌ شهروند| چندی قبل کیتارو به ایران آمد و در سالنِ وزارت کشور به اجرای برنامه پرداخت. تا همین‌جایش هم خوب است. خوب است، چون بعد از نزدیکِ چهار دهه، نخستین هنرمند بزرگی است که به ایران آمده است. در این سال‌ها البته حرف و حدیث برای حضورِ موسیقی‌‌دانان در ایران بسیار بود. کریس دی‌برگ، ریچارد کلایدرمن، نادر عباسی، مورات ککیلی و آرکادی ولدوس و خیلی‌های دیگر که گفتند و نشد. حالا اما شده است. این را می‌توان یکی از مهمترین دستاوردهایِ هنریِ دولت یازدهم آورد. کیتارو را البته آنها نیاوردند؛ یک شرکتِ خصوصی که تا پیش از این بی‌نام و نشان بود، آورد؛ اما به هر روی این امکان را دولتی‌ها فراهم کردند. اجازه دادند که او بیاید. حاشیه‌ها اما همچنان بعد از گذشتِ چند ماه از حضورِ او ادامه دارد. به شکلی که برگزارکنندگانِ آن کنسرت، کارشان به مجامع قضایی کشیده شده و همچنان دستمزدهایِ هنرمندانی که در آن به اجرای برنامه پرداختند، داده نشده است.
این درحالی است که مدیرکل دفتر موسیقی می‌گوید، نوازندگان ایرانی این اجرا به‌زودی دستمزدهایِ خود را دریافت خواهند کرد و البته آنان همچنان در گفت‌وگو با رسانه‌ها می‌گویند، هنوز خبری از پرداخت اقساط به‌شکل کامل نیست؛ از آن طرف وزارتِ کشور تا مدت‌ها، سازهایی مانند تیمپانی و پوپیترها را به‌دلیل همین بدهی، گرو نگه داشته بود. با همه‌ اینها، اجرایِ کیتارو این امیدواری را ایجاد کرده است که طلسمِ حضورِ بزرگان در موسیقی کشور برداشته شود. به‌طوری‌که مدت‌هاست، اخباری مبنی بر حضورِ «یانی» به ایران می‌رسد. حتی اخباری مبنی بر حضور مدیر برنامه‌های وی هم در ایران شنیده شد. عمده‌ موفقیت یانی با اجرای کنسرت در آکروپولیس یونان به دست آمده‌است. از این کنسرت یانی به‌عنوان پربیننده‌ترین و زیباترین کنسرت موسیقی یاد می‌شود و با فروش ۷‌میلیون نسخه، دومین ویدیو موزیک پرفروش تاریخ است. این کنسرت در ۶۵ کشور جهان پخش شد و نزدیک به یک‌میلیارد نفر آن را تماشا کردند. پیروزِ ارجمند – مدیر مرکز موسیقی ارشاد- مدت‌هاست که به این حضور صحه می‌گذارد و وعده می‌دهد که یانی به‌عنوان یکی از بین‌المللی‌ترین چهره‌های موسیقی در ایران به اجرایِ برنامه خواهد پرداخت. روزِ گذشته خبرگزاری فارس گفت‌وگویی با این آهنگساز منتشر کرد که او خود نیز به علاقه‌اش برای حضور در ایران گفت و به این نکته اشاره کرد که: «ایران جایگاه ویژه‌ای برای ما دارد. این یک رویای محقق ‌شده خواهد بود اگر بتوانم تجربه‌ کنسرت‌های زنده را با مردم ایران داشته باشم.» طبقِ آنچه یانی می‌گوید در صورتی که به ایران بیاید، تمامِ قطعاتی را اجرا می‌کند که هر شنونده‌ای انتظار دارد و می‌خواهد بشنود: «این موسیقی‌ها از ابتدای فعالیت من شروع می‌شوند تا آخرین آلبومی که در استودیو ضبط کرده‌ام. کنسرت‌ها، مخاطب را در یک سفر طولانی به درجات و انواع مختلف احساسات می‌برند. من تلاش می‌کنم تا همه‌ احساساتی  را که در طول زندگی‌ام از طریق موسیقی داشته‌ام، بازتاب بدهم و این محدوده‌ احساسات را با همه‌ مخاطبانم تقسیم کنم. امید من این است که هر کسی که در کنسرت من شرکت می‌کند، بتواند برای چند ساعت از زندگی روزمره‌اش فاصله بگیرد و کنسرت را با الهام و امید ترک کند.» او در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه حضورش در ایران جدی است، می‌گوید: «من هم این خبر را خوانده‌ام و می‌توانم بگویم که امیدوارم همه‌ طرف‌های درگیر بتوانند راهی پیدا کنند که این اتفاق محقق شود. من از اجرا برای هواداران ایرانی در سراسر دنیا بسیار لذت برده‌ام و در کنسرت‌هایم در خارج از ایران، بسیاری از آنها را شخصاً ملاقات کرده‌ام. من از طریق فیس‌بوک و کلوب‌های هواداری با طرفداران ایرانی‌ام در ارتباطم و احساس می‌کنم که ایران جایگاه ویژه‌ای برای ما دارد. این یک رویای محقق شده خواهد بود اگر بتوانم تجربه‌ کنسرت‌های زنده را با مردم ایران داشته باشم.»
او همچنین در پاسخ به این سوال که برخی از رسانه‌ها دیدگاه‌های غلط و تصویر نادرستی از ایران ارایه می‌کنند، آیا از آمدن به ایران نگران هستید؟ این چنین پاسخ داده است که: «در طول سال‌های گذشته، ما در بیش از 30 کشور دنیا اجرا داشته‌ایم. رسانه‌ها اغلب تصاویر بسیار متفاوتی از جنبه‌های متعدد یک کشور، مردمانش و فرهنگش ارایه می‌کنند. تنها راهی که یک شخص می‌تواند واقعاً منطقه‌ای را بشناسد این است که خود به آن‌جا برود، آن کشور را ببیند، بیاموزد و از طریق تجربه‌ دست اول آن‌جا را درک کند. می‌توانم به شما بگویم که امیدوارم روزی چنین تجربه‌ای را در ایران نیز داشته باشم.»
او همچنین به این سوال پاسخ می‌دهد که  تجربه‌ زیادی با هواداران ایرانی در سراسر جهان داشته که برایش بسیار فوق‌العاده بوده است: «چند‌سال پیش، دو رکاب‌زن ایرانی با دوچرخه‌های خود به مدت 2هفته، 1400 کیلومتر از تهران تا ایروان در ارمنستان را پیمودند تا در یکی از کنسرت‌های ما شرکت کنند. کل حاضران در کنسرت که هزاران نفر از مردم ارمنستان بودند، به افتخار این دو دوچرخه‌سوار ایستاده دست زدند. این دو مرد ماجرای خود را بعد از پایان کنسرت با من در میان گذاشتند، و بعد از گفت‌وگو با آنها، خواندن پیام مردم در فیس‌بوک و ارتباط با کلوب‌های هواداری ایرانیان، من معتقدم کنسرت ایران یکی از بهترین و ارزشمندترین رویدادهایی خواهد بود که من در سراسر جهان برگزار کرده‌ام.»
طبق آنچه یانی می‌گوید همیشه علاقه‌مند و شیفته‌ ایران و تاریخش بوده‌ است و در طول سفرهایش، با ایرانیان زیادی در تماس بوده و ارتباط خاصی از طریق موسیقی با آنها دارد: «رهبر ارکستر و هنرمند ایرانی شهرداد روحانی نقش بسیار مهمی در آغاز فعالیت هنری من داشت. حقیقتاً منتظر روزی هستم که بتوانم ایران را ببینم و در آن‌جا اجرا داشته باشم تا بتوانم مردم این کشور را از نزدیک ببینم و فرهنگ آن را به‌طور مستقیم خودم درک کنم.»


تعداد بازدید :  147