شماره ۴۹۳ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۵ بهمن
صفحه را ببند
اقتصاد جهان

  کاهش ارزش دلار برابر ین: در مبادلات آسیایی دیروز ارزش برابری دلار با ین کاسته شد. این درحالی اتفاق افتاد که سرمایه‌گذاران به دنبال دستیابی به سود کلان از طریق دلار بودند زیرا بورس توکیو با کاهش ارزش روبه‌رو شد. هنگامی‌که بانک رزرو استرالیا با کاهش نرخ سود خود بازارها را شگفت‌زده کرد، روند نزولی بورس توکیو شدت گرفت. ( مارکت واچ)
  خسارت 969‌میلیون دلاری بی پی: شرکت «بریتیش پترولیوم» در 3 ماهه آخر ‌سال 2014 حدود 969‌میلیون دلار خسارت دیده که دلیل آن کاهش قیمت نفت است. درنتیجه این امر احتمالا پروژه‌های بیشتری لغو شوند. این درحالی است که سودآوری شرکت در همین بازه زمانی از 2013 میلادی 1.5‌میلیارد دلار برآورده شده بود. (گاردین)
  کاهش 10‌درصدی صادرات ترکیه در ابتدای سال: مجمع صادرکنندگان ترکیه اعلام کرد میزان صادرات ترکیه در نخستین ماه‌سال میلادی ژانویه نسبت به مشابه‌ سال گذشته 9.8‌درصد کاهش یافت و به رقم 10.8‌میلیارد دلار رسید. دلیل این کاهش تعطیلات ابتدای ماه میلادی، شرایط بد آب و هوایی و نیز کاهش ارزش یورو در برابر دلار بوده است. این درحالی است که ارزش یورو 14‌درصد نسبت به ژانویه ‌سال گذشته کاهش یافته که همین مسأله تأثیر زیادی بر صادرات ترکیه به کشورهای اروپایی داشته است. رئیس مجمع صادرکنندگان ترکیه «محمت بویککسی» می‌گوید: در صورتی که ارزش یورو همانند ‌سال گذشته بود ارزش صادرات ترکیه به 750‌میلیارد دلار می‌رسید. (تودی زمان)
  نفت بیش از ۵۵ دلار شد: روزگذشته قیمت نفت در بازارهای جهانی رشد مناسبی داشت. هر بشکه نفت برنت با 71 سنت افزایش نسبت به روز گذشته به قیمت 55 دلار و 46 سنت معامله شد. قیمت نفت وست‌تگزاس آمریکا هم با رشد 45 سنت به قیمت بشکه‌ای 52 دلار و2 سنت خرید و فروش شد. بسیاری از دکل‌های حفاری نفتی از سرمایه‌گذاری در این بخش کنار کشیده و کار خود را تعطیل کرده‌اند، فعالیت‌های اکتشافی در آمریکا به کمترین میزان طی ۲۷‌سال گذشته رسیده که عاملی برای افزایش قیمت شده است. برخی سرمایه‌گذاران سرمایه‌های خود را از این بخش خارج کردند. شرکت‌های بزرگ حفاری به‌ویژه نفت شیل آمریکا با نگرانی از تولید و کاهش قیمت دست از فعالیت کشیدند. 2 روز پیش 94 دکل نفتی حفاری در آمریکا تعطیل شد. (رویترز)
  طلا 1282 دلار شد: روز گذشته قیمت جهانی طلا 9 دلار و 10 سنت افزایش یافت و هر اونس از این فلز گرانبها 1282 دلار و 90 سنت به فروش رفت. البته طلا تا 1286 دلار و 90 سنت هم بالا رفت. قیمت روز گذشته فلز زرد رنگ نسبت به یک ماه گذشته 7.82‌درصد و نسبت به یک‌سال گذشته 2.05‌درصد افزایش نشان می‌دهد. قیمت امروز طلا بیشترین میزان طی 4 ماه گذشته است. پیش‌بینی ضعیف از اقتصاد جهانی باعث افزایش تقاضا در این فلز گرانبها شده است. همچنین آمارهای ضعیف صادرات آمریکا به چین ارزش سهام آسیا را به مرز خطر رسانده و این هم عاملی برای تقاضای طلای جهانی شده است. (رویترز)


تعداد بازدید :  149