آمده‌ایم که بمانیم!

گفت‌وگوی «شهروند» با سرمربی دو تیم صعودکننده به لیگ برتر فوتبال

به گزارش شهروند آنلاین، مسابقات لیگ دسته اول فوتبال هم به پایان رسید و تکلیف دو تیمی که سال بعد در لیگ برتر حضور پیدا می‌کنند، مشخص شد. شمس آذر قزوین از چند هفته قبل صعود خود را مسجل کرده بود و در روز پایانی مسابقات نیز استقلال خوزستان با بردی پرگل در اهواز جواز حضور در دسته برتر فوتبال ایران را به دست آورد. شمس آذر برای اولین‌بار پا به سطح اول فوتبال باشگاهی ایران می‌گذارد و بی‌شک طرفداران قزوینی شرایط ویژه‌ای را در لیگ برتر تجربه می‌کنند. استقلال خوزستان یک‌بار سابقه قهرمانی در لیگ برتر را دارد، اما با شرایطی که برای این تیم پیش آمد، سقوط کرد و حالا 7 سال بعد از برپایی جشن قهرمانی در لیگ برتر، آبی‌های اهواز جشن صعود دوباره به لیگ برتر را گرفته‌اند. به همین منظور با سعید دقیقی، سرمربی شمس ‌آذر، و سیروس پورموسوی، سرمربی استقلال خوزستان، گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

امکانات مهیا شود، با افتخار در قزوین می‌مانم
دقیقی: فوتبال ایران باید برای ما دست بزند

مهاجم سابق تیم ‌ملی و تیم‌های مختلف لیگ برتری بعد از پایان دوران بازی به واسطه تحصیلاتی که داشت، وارد عرصه‌های مدیریتی شد. او در فدراسیون فوتبال در چند پست فعالیت و در ادامه عضویت در یک دوره شورای شهر قزوین را نیز تجربه کرد. سعید دقیقی بعد از یک دوره سرپرستی تیم پیکان، ناگهان وارد مربیگری شد و در تیم شهر خود، قزوین، هدایت شمس‌ آذر را در لیگ یک بر عهده گرفت. نیم‌فصل فعالیت او باعث شد شمس‌ آذری که خطر سقوط به دسته دوم تهدیدش می‌کرد، رتبه‌ای تک‌رقمی در جدول کسب کند و در سال دوم با اقتدار و با ثبت انبوهی از رکوردها به لیگ برتر برسد.

سعید دقیقیِ فوتبالیست ناگهان مدیری موفق شد و حالا در سرمربیگری افتخار بزرگی رقم زده است.

ممنونم از لطف شما. خدا را شکر می‌کنم که همیشه حامی من بوده و توانسته‌ام ماموریتی را که به عهده‌ام گذاشته شده، در حد توانم به اتمام برسانم. صعود شمس‌ آذر به لیگ برتر از دید من اتفاقی بزرگ بود که با حمایت‌های ویژه مالکان و مدیریت باشگاه شمس‌ آذر و زحمات ویژه همکارانم در کادر فنی و همچنین همت بازیکنان به دست آمد. من هم نقشی کوچک در این موفقیت داشتم.

یکی از اتفاقات ویژه‌ای که درباره شمس ‌آذر به چشم آمد، رکوردهایی بود که این تیم در لیگ یک ثبت کرد و در تاریخ فوتبال ماندگار شد. در این‌خصوص صحبت می‌کنید؟

فکر می‌کنم از لحاظ امتیازی و تعداد گل زده بهترین رکورد همه ادوار لیگ برتر و لیگ یک را ثبت کردیم. در 32 بازی امسال 70 امتیاز کسب کردیم که میانگین بالای 2.5 امتیاز در هر بازی را دارد و بهترین رکورد فوتبال ایران است. از سال گذشته که هدایت شمس‌ آذر را برعهده گرفتم، بیش از 100 امتیاز گرفتیم و در 45 بازی 95 گل زدیم که این هم بی‌سابقه بود. فکر می‌کنم کارهای بزرگی صورت گرفت و فوتبال ایران باید برای مجموعه شمس ‌آذر دست بزند.

برای صعود به لیگ برتر چقدر هزینه کرده بودید؟

به‌طور کلی، استان قزوین از نظر منابع مالی در بین همه استان‌های کشور در سطح بالایی قرار ندارد. خیلی از تیم‌های لیگ یک بودند که هزینه‌هایشان به مراتب بیشتر از ما بود، اما نتوانستند به موفقیت برسند. خوشحالم که برای اولین‌بار در تاریخ، قزوین تیمی را در لیگ برتر در اختیار دارد که پله‌پله بالا آمده است.

سعید دقیقی حالا یک مربی موفق و آینده‌دار در فوتبال شناخته می‌شود. برنامه‌ شما برای آینده چیست؟

همیشه مربیگری را به عرصه مدیریتی فوتبال ترجیح می‌دادم و حالا که در این عرصه ورود کرده‌ام تا آخر به کارم ادامه می‌دهم. روزهای سخت زیادی در انتظارم است، اما با قدرت کار می‌کنم وانشاءالله شرایط خوبی برایمان رقم بخورد.

قرارداد شما با شمس‌ آذر تمام شده؛ این تیم را در لیگ برتر هم رهبری می‌کنید؟‌

مسئولان باشگاه لطف داشتند و پیشنهاد تمدید قرارداد را داده‌اند. پیشنهادهای دیگری نیز به دستم رسیده، اما اولویتم تیم شمس‌ آذر است. من با این تیم در مربیگری هویت پیدا کردم و تیمی است که یک سال و نیم با آن زندگی کرده‌ام. دوست دارم بمانم، اما باید یکسری مسائل برطرف شود. برخی مشکلات سخت‌افزاری وجود دارد که باید رفع شود. دلم نمی‌خواهد حالا که این موفقیت بزرگ حاصل شده، ‌شمس‌ آذر در لیگ برتر خوب کار نکند و دوباره به لیگ یک برگردد. اگر برخی امکانات مهیا شود، در خدمت عزیزان خواهم بود.

گفته می‌شد یکی از کاندیداهای سرمربیگری تیم امید هم هستید، اما در نهایت رضا عنایتی انتخاب شد.

دوستان در فدراسیون لطف داشتند و با من صحبت‌هایی کردند، اما در نهایت آقای عنایتی انتخاب شد. رضا عنایتی از مربیان خوشنام فوتبال ایران است و برای ایشان آرزوی موفقیت می‌کنم. امیدوارم بتواند طلسم چندین‌ساله را برای رفتن به المپیک بشکند و ایران را سربلند کند.

قهرمانی استقلال خوزستان در لیگ برتر یک اتفاق بود

پورموسوی: این صعود تقدیم به مردم خوزستان

تیمی که 7 سال پیش در ورزشگاه غدیر اهواز جام قهرمانی لیگ برتر را در کمال ناباوری بالای سر برد، خیلی سریع به دسته اول سقوط کرد و بی‌شک تصور روزهای سخت را نداشت. آبی‌های اهوازی اما بعد از 7 سال در همان ورزشگاه غدیر جشن صعود دوباره به لیگ برتر را برپا کردند و این موفقیتی بود که با سرمربیگری سیروس پورموسوی حاصل شد. مردی که در سال قهرمانی استقلال خوزستان در لیگ برتر دستیار اول عبدالله ویسی روی نیمکت بود و حالا در قامت نفر اول کادر فنی، تیم شهر خودش را دوباره به سطح اول فوتبال ایران رسانده است.

هفت سال بعد از جشن قهرمانی در لیگ برتر، حالا جشن صعود گرفته‌اید. حس و حال‌تان بعد از این اتفاق چیست؟

حس خوبی دارم. بسیار خوشحالم و واقعا این موفقیتی است که مردم خوزستان لیاقتش را قبل‌تر از اینها داشتند. خیلی خوشحالم که تیم استقلال خوزستان با ما به لیگ برتر برگشت و انشاءالله که ذره‌ای از محبت مردم خوزستان و هواداران را با این صعود جبران کرده باشیم.

در میانه راه، برخی مصاحبه‌های شما نشان می‌داد که از بعضی مسائل ناراحت هستید.

واقعا در مقاطعی، از رقابت ناجوانمردانه‌ای که برخی مربیان و تیم‌ها می‌کردند، ناراحت بودم. یک تیم فوتبال باید در شرایط برابر با رقبای خود مصاف بدهد. احساس می‌کردم گاهی اوقات شرایط برابر نیست و آن حرف‌ها را زدم. هرچه بود، تمام شد و خدا را شکر می‌کنم که با حمایت‌های مجموعه باشگاه و تلاش‌های کادر فنی و بازیکنان در طول یک فصل سخت به لیگ برتر رسیدیم.

خودتان فکر می‌کردید این موفقیت بزرگ به دست بیاید؟

ما خیلی زحمت کشیدیم. واقعا حدود 11 ماه زندگی‌مان را گذاشتیم و از خیلی مسائل گذشتیم. همه ارکان باشگاه تلاش کردند و فکر می‌کنم در نهایت با سربلندی و اقتدار جشن صعود گرفتیم. مهم‌ترین مساله‌ای که باعث این صعود شد، از نظر من همبستگی و اتحاد بود. ما ثابت کردیم که با همدلی و اتحاد هر کاری را می‌توان انجام داد. در واقع، یک روح بودیم در 50 جسم. با این اتحاد راهی پرپیچ و خم را طی کردیم و موفق شدیم.

استقلال خوزستان در لیگ برتر باز هم می‌تواند به عنوان قهرمانی برسد؟

فکر می‌کنم آن قهرمانی خواست خدا و البته یک اتفاق بود. استقلال خوزستان هیچ وقت از نظر بودجه‌ای نمی‌تواند با تیم‌های مطرح فوتبال ایران رقابت کند. آن زمان هم با همدلی قهرمان شدیم و الان هم همان‌گونه به لیگ برتر صعود کردیم. برای سال اول بازگشت به لیگ برتر همین که سهمیه استان حفظ شود، به نظر من کفایت می‌کند و بعد از آن می‌توانیم به رتبه‌های بالاتر فکر کنیم.

خودتان در کادر فنی استقلال خوزستان باقی خواهید ماند؟

طبیعتا بسیار علاقه‌ دارم که این اتفاق بیفتد، اما فعلا می‌خواهم چند روز استراحت کنم. خیلی خسته‌ام و هنوز خستگی صعود از تنم بیرون نرفته است. با مسئولان باشگاه جلسه خواهم گذاشت و باید درباره برخی موضوعات هماهنگی  انجام دهیم. حضور مناسب در لیگ برتر نیازمند بودجه مناسب و بازیکنان باتجربه است. امیدوارم شرایط مهیا شود و بتوانیم تیم خوبی ببندیم و راهی لیگ برتر کنیم.

حرف خاصی باقی مانده است؟

می‌خواهم از مردم خوب و خونگرم خوزستان، هم‌استانی‌های عزیزم، کمال تشکر را داشته باشم. این صعود بدون حمایت‌های آنها محقق نمی‌شد. یادم نمی‌رود وقتی خیبر خرم‌آباد با استقلال ملاثانی بازی داشت، برای آنکه خیبر رقیب ما بود، هم‌استانی‌های ما به ورزشگاه رفتند تا ملاثانی را تشویق کنند. این اتحادی که بین مردم خوزستان وجود دارد، بی‌نظیر است. دست تک‌تک مردم خوزستان را می‌بوسم. این مردم شایسته بهترین‌ها هستند و امیدوارم با این موفقیت ذره‌ای دل‌شان را شاد کرده باشیم. انشاءالله باز هم در کنار یکدیگر اتفاقات بزرگ‌تری را رقم بزنیم.

//اتمام پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.