شماره ۳۴۹ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۹ مرداد
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

پایان جنگ ترموپيل
2494‌سال پیش، برابر با دهم آگوست 480 پیش از میلاد، نبرد ترموپیل میان سپاهیان خشایارشا امپراتور ایران و سربازان لئونیداس شاه اسپارت به پایان رسید.  با کشته شدن اسپارتی‌ها و شخص لئونیداس سپاهیان ایران به پیشروی خود به سمت آتن ادامه دادند و اين شهر را تصرف کردند.  اهميت مقاومت لئونيداس در ترموپيل از اين جهت است که به آتني‌ها امکان داد شهر را تخليه کرده و به کشتي‌ها و جزاير پناه ببرند زيرا سقوط شهر برايشان قابل پيش‌بيني بود.

تاسيس خبرگزاري پارس
80‌سال پیش، برابر با نوزدهم مرداد 1313 خورشیدی، خبرگزاري «پارس»، نخستین خبرگزاری رسمی و دولتی ایران آغاز به کار کرد تا تصميمات دولت، مذاكرات و مصوبات مجلس، فعاليت‌هاي سازمان‌هاي دولتي و غيردولتي و افراد را به ايرانيان و ساير ملل گزارش كند و اخبار ساير ملل را براي استفاده ايرانيان به رسانه‌هاي كشور برساند. رضاشاه پس از ديدار از تركيه و مشاهده طرز كار خبرگزاري آناتولي درصدد تاسيس يك خبرگزاري مشابه در ايران برآمده بود و آژانس پارس (خبرگزاري «ایرنا»ی فعلی) كه امروز 80ساله مي‌شود پا به عرصه وجود گذاشت.  

نیکسون و ترک کاخ سفید
40‌سال پیش، برابر با دهم آگوست 1974 میلادی، در پی رسوایی واترگیت و به دنبال جنجال‌ سیاسی بزرگی که مدت‌ها صحنه سیاست داخلی و خارجی آمریکا را دستخوش هیجان و نگرانی ساخته بود، ریچارد نیکسون سی و هفتمین رئیس جمهوری ایالات متحده دو روز پس از استعفا و سپردن مقام ریاست‌جمهوری به جرالد فورد معاون خود، کاخ سفید را ترک کرد. نیکسون اولین رئیس‌جمهوری آمریکاست که برای فرار از استیضاح کنگره استعفا کرد. در جریان رسوایی واترگیت، نيكسون به سه جرم متهم شد:  جلوگیری از عدالت، سوء‌استفاده از قدرت و تحقیر کنگره.  در 8 سپتامبر 1974 جرالد فورد جانشین نیکسون، او را عفو کرد.


تعداد بازدید :  111