شماره ۴۹۳ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۵ بهمن
صفحه را ببند
سال‌هايي كه سپري شد
سلامت جوانان بدون شاخص‌های لازم

جوانی یکی از مراحل مهم رشد است و طبق تعریف به گروه سنی 30-18 اطلاق می‌شود. هرچند در بررسی تغییرات رشدی عمدتا از رشد دوران کودکی و نوجوانی صحبت می‌شود، در دوران جوانی نیز تغییرات رشدی به وجود می‌آید و در نتیجه ویژگی‌ها و نیازهایی را که خاص این دوره سنی است ایجاد می‌کنند که تأمین این نیازها از اهمیت وافری برخوردار است. تأمین این نیازها در سلامت فردی و اجتماعی جوان تأثیر مهمی دارد از این‌رو تأمین شرایطی جهت فراهم کردن امکانات لازم برای نیازها مورد تأکید روانشناسان و متخصصان است.
آيا مي‌دانيم نیازهای روانی جوانان چيست؟ وقتي فرد به دوران جوانی پا می‌گذارد نیاز به حس صمیمیت، احساس دوستی و داشتن رابطه عاطفی برای فرد در او پررنگ‌تر می‌شود. حس استقلال‌طلبی نیز در این دوران در امتداد شروع آن در نوجوانی و کودکی متکامل‌تر می‌شود یعنی فرد در خلال دوران رشد خود از لحاظ نیاز به استقلال متکامل‌تر می‌شود. بنابراین درصدد برآوردن این نیاز خود برمی‌آید.
آيا مي‌دانيم نیازهای جسمی دوران جوانی چيست؟ هنوز جوان در شرایطی قرار دارد که نیازهای تغذیه‌ای، بهداشت و ... اهمیت ویژه‌ای در سلامت او، اطرافیان و نسل بعد از او دارند. تأمین نیازهای جسمی این دوران، تامین‌کننده شرایط آسایش و سلامت و بهداشت جسمی و روانی او، خانواده او و دیگران است. به لحاظ امر ازدواج، تولیدمثل و تشکیل خانواده و اداره آن توجه به وضع جسمانی در این دوران حایز اهمیت است.
آيا مي‌دانيم نیازهای اجتماعی دوران جوانی چيست؟ نیازهایی چون ازدواج و نیاز به صمیمیت، نیاز به کسب هویت و ... به شدت با نیازهای اجتماعی درهم آمیخته هستند. فرد با ورود به دوره جوانی و احساس نیاز به ازدواج، با نیازهای دیگری مواجه می‌شود. با احساس نیاز به ازدواج، احساس نیاز مالی در او شکل می‌گیرد و به دنبال آن احساس نیاز به کار و موقعیت شغلی و اجتماعی و نیاز به کسب هویت نیز در شکل‌گیری این نیاز، یعنی نیاز به کار و نیازهای مالی دخیل است. فرد با شروع یک کار احساس هویت خود را شکل می‌دهد و نیاز استقلال‌طلبی‌اش را نیز برطرف می‌کند. نیاز به آسایش و سلامت اجتماعی، نیاز به دریافت آگاهی و اطلاعات به سبب کمبود تجربه به جوان نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.
مسأله تأمین نیازهای جوان مبحث بسیار گسترده‌ای است که در حوزه علوم مختلفی چون روانشناسی، علوم‌اجتماعی، پزشکی، علوم‌سیاسی و... قرار می‌گیرد و دست‌اندرکاران مختلفی در سطوح کلی و جزیی مسئول تأمین نیازهای فرد جوان هستند. خود فرد جوان با تلاش و قدرت فکری و جسمی‌اش در این راستا نقش بازی می‌کند. خانواده با ایجاد بستر و شرایط مناسب خانوادگی این مهم را انجام می‌دهد و اجتماع با طرح برنامه‌ریزی‌های مناسب اجتماعی.
حالا اما وزارت ورزش و جوانان براي جوانان آستين بالا زده است. جعفر سطوتی، مدیرکل ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفته: امیدواریم بتوانیم در زمینه تدوین شاخص‌های آماری حوزه جوانان در ‌سال‌جاری گام‌هایی برداریم. درحال حاضر تدوین شاخص‌های بخش سلامت را آغاز کرده‌ایم و تعاملاتی با وزارت بهداشت در این زمینه داشته‌ایم. امیدواریم در زمینه شاخص‌های سلامت بتوانیم به مفاهمه‌ای با مرکز آمار و وزارت بهداشت دست یابیم و کمیته ملی اجرایی ماده 41 قانون پنجم توسعه درباره آن نظر بدهد. در صورت تأیید، این شاخص‌ها را به شورای ملی آمار می‌فرستیم سپس آنها را به دستگا‌ه‌های متولی مانند وزارت بهداشت ابلاغ می‌کنیم.
مدیرکل ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان اما با اشاره به عدم دریافت گزارش عملکرد از دستگاه‌های اجرایی در حوزه جوانان مي‌گويد، ما هنوز وارد فاز دریافت گزارش‌های جامع از دستگاه‌ها نشده‌ایم قبل از این‌که گزارش از دستگاه‌ها بگیریم باید ساختار گزارش تهیه و متناسب با هر دستگاه طراحی شود چراکه وظایف و کارکردهای هر دستگاه متفاوت است. هدف از دریافت گزارش، تقویت عملکرد دستگاه‌ها و شفاف‌سازی آنهاست بنابراین متناسب با ماموریت هر دستگاه باید گزارش تهیه شود البته می‌توان طی مکاتبه‌ای از دستگاه‌ها درخواست ارسال گزارش کرد و آنها ممکن است هر اقدامی را به‌عنوان عملکرد در حوزه جوانان ارسال کنند، بنابراین برای دریافت گزارش دقیق باید ساختار گزارش، هدفمند طراحی شود. گزارش‌گیری از دستگاه‌ها در زمینه عملکردشان در حوزه جوانان ازجمله ماموریت‌های ما است و این کار را انجام خواهیم داد. اکنون درحال بازنگری شاخص‌های ساماندهی حوزه جوانان هستیم این شاخص‌ها براساس نظام آماری و استانداردهای خاص آماری مصوب تدوین نشده بود بنابراین با مرکز آمار و دستگاه‌های متولی بخش‌های مختلف، جلسات کارشناسی برگزار و رایزنی‌هایی کرده‌ایم تا شاخص‌های ساماندهی امور جوانان را براساس تعاریف استاندارد مشخص کنیم. مرکز آمار در جهت تصویب این تعاریف و استانداردها کمک می‌کند. بعد شاخص‌ها به دستگاه‌ها داده می‌شود تا براساس آن به ما گزارش دهند. به این ترتیب گزارش‌های مستندی از دستگاه‌ها گرفته می‌شود.
سطوتی در پایان با بیان این‌که تدوین شاخص‌های ساماندهی امور جوانان سخت و نفسگیر است، تصریح کرد: باید تعامل گسترده‌ای با دستگاه‌ها داشته باشیم، البته تدوین این شاخص‌ها از‌ سال 84 تا 91 معطل مانده بود و این کار باید در سال‌های قبل انجام می‌شد. اما آيا بدون اين شاخص‌ها، سلامت جوانانمان طي اين سال‌ها چگونه برآورده مي‌شده است؟


تعداد بازدید :  124