شماره ۴۹۲ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۴ بهمن
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

مرگ مخترع ماشین چاپ
547‌سال پیش، برابر با سوم فوریه 1468 میلادی، یوهانس گوتنبرگ، زرگر آلمانی و اولین مخترع ماشین چاپ در ماینز آلمان درگذشت. از یوهان گوتنبرگ اغلب به‌عنوان مخترع صنعت چاپ یاد می‌شود اما آنچه او انجام داد ابداع اولین روش استفاده از حروف چاپی قابل جابه‌جایی و ماشین چاپ بود که این امکان را فراهم می‌آورد تا بتوان مطالب نوشته ‌شده گوناگون را با سرعت و دقت به چاپ رساند. مهم‌ترین اثر گوتنبرگ «انجیل گوتنبرگ» یا «انجیل ۴۲ سطری» است، که از لحاظ زیبایی خطی و کیفیت صنعتی آن در زمان خودش کتاب بی‌نظیر بود.

تولد کارل تئودور درایر
126‌سال پیش، برابر با سوم فوریه 1889 میلادی، کارل تئودور درایر، فیلمساز دانمارکی در کپنهاگ به دنیا آمد. درایر یکی از بزرگترین فیلمسازان تاریخ سینماست که در طول ۵۰‌سال حیات حرفه‌ای‌ تنها ۱۴ فیلم ساخت. این کارگردان در زمره فیلمسازان معناگرا و مذهبی محسوب می‌شود. او در فیلم‌هایش به مضامین سختی‌های مسیحی بودن در جامعه نابسامان معاصر پرداخته و همچنین مسائلی همچون تعصب و تحجر مذهبی را نیز مورد نکوهش قرار می‌دهد. «مصائب ژاندارک»، «روز خشم» و «گرترود» ازجمله آثار ستایش شده او هستند.

ریاست عرفات بر «ساف»
47‌سال پیش، برابر با سوم فوریه 1968 میلادی، محمد عبدالرحمان عبدالرئوف معروف به ياسر عرفات، به ریاست سازمان آزادی بخش فلسطین «ساف» (متشكل از 8گروه چريكي مسلح) انتخاب شد. عرفات بیشتر عمر خود را در مبارزه با اسراییل طی کرد، اما در‌سال ۱۹۸۸ با قبول قطعنامه ۲۴۲ شورای امنیت از موضع خود کوتاه آمد و در مذاکرات تاریخی اسلو شرکت کرد. حاصل تلاش عرفات در اين رهگذر و براي بازپس‏گيري اراضي اشغال شده فلسطين، در نهايت به انعقاد قراردادي منجر شد كه تنها 3‌درصد از خاك فلسطين را در اختيار او قرار مي‏داد.


تعداد بازدید :  360