شماره ۳۴۹ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۹ مرداد
صفحه را ببند
اهميت بخش «بين‌الملل» در جشنواره كودك

ابراهيم فروزش مسئول امور سينمايي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان

نفس برگزاري جشنواره فيلم کودک مهم و ضروري است و بايد تلاش کنيم که اين جشنواره هرسال موفق‌تر از ‌سال گذشته برگزار شود. من اميدوارم تمام مشكلاتي که سال‌ها بر سر راه اين جشنواره بود، از ميان برداشته شود و امسال شاهد جشنواره پربارتري باشيم. هرچند به نظر مي‌رسد جشنواره كودك در سال‌هاي اخير آن طور كه بايد خوب عمل نكرد و انتظار مي‌رود تلاش بيشتري براي بقا و حفظ آن شود كه از هر نظر به شكوفايي جشنواره كمك شود. سياست‌گذاري و مديريت جشنواره در کيفيت آن تأثير بسزايي دارد. تلاش‌ها بايد درحدي باشد كه كشورهاي دنيا نام اين جشنواره را بشناسند و فيلم‌هايشان را براي شركت در جشنواره ارسال كنند. ارتقای بخش بين‌الملل جشنواره كودك موجب مي‌شود اين جشنواره نام ايران را در جهان يدك بكشد. اما متاسفانه بايد گفت تاكنون كه اقدام خاصي براي حفظ اين جايگاه انجام نشده است.
«شهر اصفهان» مکان مناسبي براي برگزاري جشنواره است. عنوان جشنواره كودك با نام اصفهان گره خورده است. من خوشحالم كه امسال هم جشنواره در اصفهان برگزار مي‌شود، بايد اين شهر هم براي هميشه مکان اين جشنواره معرفي شود تا در ذهن‌ها باقي بماند و بتواند در نتيجه و بهره‌برداري از جشنواره از نظر كمي و كيفي تأثيرگذار باشد. از آن‌جا که اين فيلم‌ها در جشنواره تخصصي کودکان و نوجوانان شرکت داده مي‌شوند دو نکته مهم را بايد در انتخاب فيلم‌ها در نظر گرفت؛ اول اين‌که درعين جذابيت، جنبه‌هاي آموزشي و سرگرم‌کننده داشته باشند و دوم اين‌که پيامشان را با زبان ساده و به دور از پيچيدگي‌هاي اغراق‌شده به تصوير بکشند. اين جشنواره براي كودكان و نوجوانان است و بايد كاري شود كه بچه‌ها از آن استقبال كنند و اين استقبال البته فقط در اصفهان نباشد. موقعیتي باشد كه در تمام ايران اين استقبال و بهره‌برداري رخ دهد. در غير اين صورت مخاطب را به راحتي از دست خواهيم داد.
اگر از نظر توليد بخواهيم به جشنواره كودك نگاه کنيم، از سال‌هاي قبل در سينماي ايران به توليد فيلم کودک توجهي نمي‌شود. چون بازگشت سرمايه ندارد. بخش دولتي هم يک تعداد محدودي فيلم مي‌سازد، بخش خصوصي هم به دليل عدم بازگشت سرمايه رويکرد خوشي به آن نشان نمي‌دهد، به همين دليل مي‌گويم که از اين نظر به توليد نبايد خيلي دلخوش شويم. سينماي كودك با كمال تأسف رو به كودكي مي‌رود.

 


تعداد بازدید :  71