شماره ۴۹۲ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۴ بهمن
صفحه را ببند
تکاپوی کرد‌ها برای حفظ مناطق آزاد شده از چنگال داعش
داعش حمله همه جانبه‌ای را علیه کرکوک ترتیب داد

سگ‌های ولگرد و گروهی جنگجوی مسلح تنها ساکنان «سنونه» هستند. شهری در دامنه کوهستان «سنجار» که این روز‌ها به شهر ارواح می‌ماند و بر دیوار‌هایش آثار درگیری‌های خونین و تحولات اخیر نقش بسته ‌است. بر در کافه‌ا‌ی به زبان عربی نوشته شده‌ است: «استعمال دخانیات ممنوع است.»  ساختمانی که کمی آن‌ طرف‌تر واقع شده ‌است تابلوی دیگر را بر خود دارد که بر رویش نوشته شده‌است «تسلیم دولت اسلامی شوید ‌ای کافران.»
این تابلو‌ها چندی پیش نصب شده‌اند و بیانگر دیدگاه و رویکرد نظامیانی که اکنون کنترل این شهر را در اختیار دارند، نیستند. امروز پرچم‌ گروه‌های کرد بر فراز سنونه برافراشته شده‌اند و از تسلط کردها بر این شهر ویران خبر می‌دهند. با این حال جنگجویان کردی که در خط مقدم نبرد این شهر داعش را عقب نشانده‌اند شرایط شکننده‌ای دارند که حملات گاه و بی‌گاه هواپیما‌های ائتلاف مبارزه با داعش تنها حمایتی است که از آنها صورت می‌گیرد. با اندکی تامل در مورد وضع این شهر نخستین پرسشی که در ذهن تداعی می‌شود این است که آیا جنگجویان کرد تحت حمایت ائتلاف قادر به حفظ شهری استراتژیک نظیر سنونه هستند و قادرند حملاتی را علیه شبه‌نظامیان داعش که نوار گسترده‌ای را از شمال عراق تا مقر اصلی‌شان در موصل در اختیار دارند ترتیب دهند.
به گزارش آسوشیتدپرس، نیرو‌های کرد در ماه گذشته سنونه را از شبه‌نظامیان داعش باز پس گرفتند، اما نبرد روز‌های اخیر در آن‌سوی کوهستان سنجار به بن‌بست رسیده‌ است و خطر تسخیر دوباره شهرستان نفت‌خیز «کرکوک»، در جنوب شرق سنجار به دست داعش همچنان محسوس است. درحالی‌که شبه‌نظامیان داعش در روز‌های اخیر ناچار به عقب‌نشینی از «کوبانی» شدند، با این حال بررسی این میدان نبرد بیانگر این حقیقت است که همچنان تا سرکوب داعش در شمال عراق راه دور و درازی باقی‌است. آب‌وهوای سخت زمستانی و زمین‌های گل‌آلود این منطقه مانع حرکت نظامیان است و در این شرایط حتی شهر‌هایی نظیر سنونه که با خط مقدم فاصله دارند نیز همچنان در تیررس دشمن قرار دارند و با لغزشی کوچک از سوی هر طرف شرایط‌ دستخوش تغییر خواهد شد. نبرد این منطقه نقش تعیین‌کننده‌ای دارد و نتیجه آن مشخص می‌کند که آیا داعش قادر به استفاده از بزرگراه اصلی به سمت غرب و ارسال سلاح و قوای کمکی برای کمک هم‌پالکی‌هایش در سوریه خواهد بود یا خیر.
در روز جمعه و کمی پس از نیمه‌شب سفیر گلوله و صدای مهیب انفجار خمپاره خواب  گروهی از شبه‌نظامیان ایزدی را بر‌آشفت. شبه‌نظامیان داعش که در همان نزدیکی‌ها حضور داشتند درتلاش بودند تا شبانه مقر حزب دموکرات کردستان را هدف قرار دهند. این حمله و حملات مشابه گاه‌و‌بیگاه به این معناست که جنگجویان کردی که از گروه‌ها و نقاط مختلف عراق، سوریه و ترکیه به نبرد با داعش آمده‌اند همچنان با چالشی جدی از سوی داعش مواجه‌اند، هرچند که نیرو‌های ائتلاف بین‌المللی در تلاشند تا با پشتیبانی هوایی آنها را یاری کنند.
در هفته گذشته و درحالی‌که گرد و غبار مانع انجام عملیات پشتیبانی هواپیماهای آمریکا و ائتلاف بین‌المللی، شبه‌نظامیان داعش بار دیگر بخش زیادی از سنجار را تسخیر کردند و نیرو‌های کرد که برخی از آنها تسلیحات چندانی هم در اختیار نداشتند موفق به سرکوب آنها نشدند. به دنبال این حملات پی‌در‌پی، نیرو‌های کرد در کرکوک نیز در مقابل داعش تحت فشار قرار دارند. شبه‌نظامیان در روز جمعه نیز حملات متعددی را ترتیب دادند که در جریان آن یک فرمانده ارشد کرد به همراه 8 تن از سربازانش در نبرد با داعش جان باختند. مقامات کرد به دنبال این حمله به تقویت قوا در این منطقه پرداختند و نیرو‌های پیشمرگه را که حضورشان در دیگر مناطق تاثیرگذار بود به این شهر آوردند. شورای استانداری «صلاح‌الدین» نیز در روز گذشته خواستار کمک ایران شد و از توافق درخصوص برگزاری نشستی در هفته آینده برای بررسی درخواست کمک از ایران خبر داد. «سبهان الجیاد» عضو شورای استانداری عراق اعلام کرد که نشست روز شنبه گذشته این شورا که با حضور رئیس شورای استانداری، استاندار و شماری از نمایندگان این استان برگزار شد، پیشنهاد اعزام یک هیأت از این استان به ایران با موافقت دولت مرکزی و درخواست کمک از این کشور برای آزادی کامل استان صلاح‌الدین از دست داعش بررسی شد. وی افزود: «نظرات متعدد موافق و مخالف در این نشست طرح شد و حتی برخی علاوه بر موافقت خواستار درخواست کمک از ایران و سایر کشورهای اسلامی و عربی در منطقه شدند. به همین دلیل تصمیم گرفته شد که در هفته آینده نشست فراگیرتری با حضور تمام اعضای شورای استانداری، نمایندگان پارلمانی از این استان و استاندار برگزار شود.» «مشعان الجبوری» نماینده پارلمان عراق نیز روز شنبه، از سفر قریب‌الوقوع هیأتی به نمایندگی شورای استانداری صلاح‌الدین به ایران خبر داد. الجبوری هدف از سفر این هیأت به تهران را درخواست کمک از جمهوری اسلامی ایران جهت باز پس گیری مناطقی از این استان که تحت تصرف گروه تروریستی تکفیری داعش است، عنوان کرد. در سنجار و در مجاورت بزرگراه اصلی که شمال عراق را به سوریه متصل می‌کند نیز چند گروه از مبارزان پیشمرگه همچنان به مقاومت مشغولند و در انتظار تسلیحات و نیرو‌های کمکی هستند. شبه‌نظامیان داعش در هفته گذشته حمله‌ای را علیه این نیرو‌ها ترتیب دادند که از سوی کرد‌ها دفع شد.


تعداد بازدید :  132