شماره ۴۹۲ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۴ بهمن
صفحه را ببند
سرکرده باند خودش را کارشناس‌ارشد بانک مرکزی معرفی می‌کرد
بزرگترین شبکه کلاهبرداری ارزی کشور متلاشی شد

شهروند| بزرگترین شبکه کلاهبرداری ارزی کشور متلاشی شد. مشكلات اقتصادی و نوسانات ارزی کشور کافی بود تا 11 مرد تبهکار، شبکه کلاهبرداری ارزی راه‌اندازی کنند. سركرده این باند كه خودش را یكی از كارشناسان بلندپایه بانك مركزی معرفی می‌كرد، یك كلاهبردار سابقه‌دار بود.
جزئيات جنجالي‌ترين پرونده کلاهبرداری ارزی در پایتخت زماني فاش شد که تعداد زيادي از مردم فريب خوردند و سرمایه‌شان را به این شرکت باختند. نکته عجیب این پرونده اما این بود که هيچ‌کس از اين شبکه کلاهبرداری شکايتي نکرده بود. سردار احمدی‌مقدم با اطلاع از مرموز بودن فعاليت‌های ارزی این شرکت دستور تحقیقات را به کارآگاهان اداره آگاهی صادر کرد. اين تبهکاران که تحت عنوان فروشنده ارز ادعا می‌کردند از بانك مركزی مجوز رسمی دارند طعمه‌های‌شان را شکار می‌کردند. اعضای این باند کلاهبردار که با نقشه‌ای از پیش تعیین‌شده دفتری شیک اجاره کرده بودند برای سرکیسه کردن طعمه‌های‌شان نقش‌آفرینی می‌کردند. وقتی یكی از نهادهای دولتی كشور درخصوص فروش پالت‌های ارز كه مبالغ آن قابل توجه بود گزارشی تهیه كرد، راز این باند کلاهبرداری برملا شد. براساس این گزارش فروشندگان ادعا می‌كردند همه اقدامات‌شان قانونی و با مجوز رسمی بانك مركزی است و از طرفی هم خودشان را از وابستگان برخی از ارگان‌ها یا مسئولان بلندپایه كشور معرفی می‌كردند. تا این‌که سردار احمدی‌مقدم، فرمانده پلیس تهران برای رازگشایی از معاملات این شرکت، دستور تحقیقات جامعی در رابطه با این شرکت را صادر کرد. ماموران با تجسس‌هاي فني و با زير نظر قرار دادن گردانند گان اصلي موفق به رازگشایی از ماجرای این شرکت ارزی شدند. تا این‌که با تلاش تيم‌هاي تحقيقاتي تحت‌نظر پلیس آگاهی ناجا 11 عضو  این شرکت ارزی به آخر خط رسیدند.
مصاحبه جانشین پلیس آگاهی ناجا
در رابطه با این پرونده

 راز این شبکه کلاهبرداری ارزی چگونه برملا شد؟
 نوسانات ارزی در سال‌های اخیر زمینه مناسبی را برای سودجویی برخی افراد شیاد فراهم كرده است. این افراد با ترفندهای مختلف طعمه‌های‌شان را سرکیسه می‌کردند. ابتدا هیچ شکایتی نبود، اما یكی از نهادهای دولتی كشور درخصوص فروش پالت‌های ارز كه مبالغ آن قابل توجه بود گزارشی تهیه كرد. براساس این گزارش فروشندگان ادعا می‌كردند همه اقداماتشان قانونی و با مجوز رسمی بانك مركزی است و از طرفی هم خودشان را از وابستگان برخی از ارگان‌ها یا مسئولان بلندپایه كشور معرفی می‌كردند. بعد از بررسی‌های اولیه سردار احمدی‌مقدم، فرمانده محترم ناجا، به کارآگاهان پلیس آگاهی دستور داد تحقیقات جامعی دراین‌باره انجام شود. كارآگاهان پلیس آگاهی موفق شدند اعضای باند بزرگ كلاهبرداری ارزی را كه وانمود می‌كردند افراد با نفوذی هستند دستگیر کنند.
در پشت پرده این باند كلاهبرداری چه افرادی وجود داشتند و طعمه‌های‌شان چه کسانی بودند؟
 سركرده این باند كه خودش را یكی از كارشناسان بلندپایه بانك مركزی معرفی می‌كرد، یكی از كلاهبرداران سابقه‌دار بود كه پرونده‌های متعددی در دادسراهای كشور دارد و 14سابقه كیفری در پرونده‌اش به ثبت رسیده است. او برای رسیدن به مقاصد خود از افرادی استفاده كرده بود كه به خاطر نوسانات ارزی و مشكلات اقتصادی ورشكسته شده و سعی در جبران كسری ورشكستگی خودشان داشتند.
اعضای این باند چه ویژگی خاصی داشتند؟
در این باند 11نفره كه همه آنها دستگیر شده‌اند، یك ویژگی خاص وجود داشت. بیشتر آنها سن بالا و ظاهری بسیار موجه داشتند كه بیشتر طعمه‌های‌شان با دیدن چهره آنها به سادگی فریب می‌خوردند. آنها معمولا خودشان را كارشناسان و بازنشستگان ارگان‌های مختلف معرفی و ادعا می‌كردند، می‌توانند به سادگی ارز تهیه كنند. سپس برای جلب توجه طعمه‌های‌شان با جعل اسناد بانك مركزی و ساختن مهرهای شعبات مختلف و پرینت‌های جعلی كه نشان می‌داد موجودی بسیار بالایی در بانك‌ها دارند برای طعمه‌هایشان مقابل دام پهن می‌كردند.
چه عاملی باعث شده بود مالباختگان به سادگی فریب كلاهبرداران را بخوردند؟
 این افراد به خاطر طمع زیاد و رسیدن به پول‌های كلان فریب خورده و از طرفی به دلیل پوشش افراد كلاهبردار و دفتری بسیار شیك كه از قبل طراحی كرده بودند هیچ‌وقت فكر نمی‌كردند كه همه این مسائل نقشه‌ای برای كلاهبرداری از آنها است. از سویی بعد از انجام كلاهبرداری هم مالباختگان چون فكر می‌كردند كلاهبرداران واقعا افراد بانفوذی هستند جرأت شكایت و پیگیری پرونده را نداشتند. به همین دلیل سعی می‌كردند به ارتباطشان با اعضای این باند ادامه دهند تا بتوانند بخشی از سرمایه از دست رفته‌شان را به دست آورند. یكی از نمونه‌های ظاهرسازی متهمان این بود كه آنها برای فریب طعمه‌های‌شان تعداد زیادی از چمدان‌های حمل پول را در اتاق رئیس باند طراحی كرده و یكی از این چمدان‌ها را با دلارهای اجاره‌ای پر كرده و به مراجعان و متقاضیان نشان می‌دادند. اگر متقاضی درخواست اخذ ارزها را می‌كرد ادعا می‌كردند ارزها امانت بوده و مربوط به درخواست‌كننده‌های قبلی است. این باند به این شیوه مبالغ هنگفتی از متقاضیان دریافت و ملك‌های آنها را به نام افراد دیگری كه به ظاهر هیچ‌گونه نسبت و مراوده‌ای با آنان نداشتند واگذار و پول فروش ملك را به این افراد می‌دادند.
چرا مالباختگان از متهمان شكایت نکرده بودند؟
متهمان افراد ورزیده و قوی هیكلی را در دفترشان داشتندكه با استفاده از آنها مالباختگان را تهدید می‌كردند و با نشان دادن مدارك جعلی آنها را از تهدید و شكایت منصرف می‌كردند. اما مهمترین نكته ظاهرسازی متهمان بود به ‌طوری كه وقتی با فردی قرار صحبت می‌گذاشتند و صدای اذان می‌آمد، سریع جلسه را ترک و به ظاهر وضو می‌گرفتند و می‌گفتند وقت نماز است و من با یکی از مسئولان نظام جلسه دارم. آنها با این روش در پوشش‌های مختلف اعم از
خیر بودن، هیئتی بودن و كمك به ایتام استفاده می‌كردند. حتی در مواردی از لباس روحانیت جهت فریب مردم نیز استفاده می‌کردند.
كلاهبرداران چطور نقشه‌شان را عملی می‌كردند؟
ماجرا از این قرار بود كه آنها برگه‌هایی را به طعمه‌های‌شان نشان می‌دادند كه ثابت می‌كرد آنها می‌توانند مبالغ زیادی ارز از خارج کشور وارد کنند. آنها برای تأیید این برگه‌ها فردی را كه از نظر اطلاعات حقوقی و بانكی بسیار مسلط بود را در جلسه‌ای به‌عنوان یكی از مسئولان بانكی معرفی می‌كردند و با صحنه‌سازی تلاش می‌كردند اعتماد طعمه‌شان را جلب كنند. به این ترتیب مبلغ موردنظر را دریافت می‌كردند و در ادامه به مشتری‌شان وعده و وعید می‌دادند.
سردسته این باند که بود و اعضای این شبکه چقدر پول به جيب زده‌اند؟
سر دسته باند به نام «الف – ن» هم در كل كشور به‌عنوان فردی که چندین سابقه اتهامی ازجمله جعل، كلاهبرداری، سوءاستفاده از عناوین مختلف و در واقع جعل عنوان داشت برای فریب مشتری‌ها از سربرگ بانك مركزی به‌عنوان تعهدنامه رسمی استفاده می‌كرد. در اسنادی كه از این افراد كشف شده نامه‌هایی به دست آمده كه نشان می‌دهد آنها مبالغی بالای‌ هزار ‌میلیارد تومان در حساب بانك مركزی وجه رایج دارند. اما همه این نامه‌ها و چك‌ها جعلی و برای فریب مردم بود. بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد این افراد تاکنون میلیاردها تومان کلاهبرداری کرده‌اند.
چه چیز زمینه فعالیت این شبكه كلاهبرداری را فراهم كرده بود؟
مشكلات اقتصادی و نوسانات ارزی در سال‌های اخیر یكی از زمینه‌های بروز چنین كلاهبرداری‌هایی است. در برخی موارد شاهد هستیم افراد شیاد با معرفی خود به‌عنوان نزدیكان مسئولان كشوری و لشكری افراد مختلف را فریب می‌دهند و در این میان بسیاری از افراد هم در چنین دام‌هایی گرفتار می‌شوند و اموالشان را از دست می‌دهند. كلاهبرداری ارزی اخیر نیز چنین شرایطی داشت. در این مورد با توجه حساسیت‌های ویژه پرونده همكاری نزدیكی بین نیروی انتظامی و قوه قضائیه وجود داشت و زوایای پنهان پرونده به‌طور كامل كشف شد.

هشدار قضايي

ابوطالب منفرد جانشین پلیس آگاهی نیروی انتظامی در راستاي اين پرونده هشدار داد و گفت: «افرادی که قصد تهیه ارز خارجی دارند حتما باید از صرافی‌هایی كه مجوز رسمی از مراجع ذی‌صلاح دارند و شناخته شده هستند این معاملات انجام شود و به هیچ عنوان از افراد شخصی که شناختی از آنان ندارند خرید انجام ندهند و فریب ظاهر و ارزان بودن ارزهای پیشنهادی و هیچ‌کدام از افرادی که خود را وابسته به ارگان یا سازمان‌های دولتی معرفی می‌کنند، نخورند. چون تنها متولی خرید و فروش قانونی ارزهای رایج درکشور از بانک‌های رسمی یا صرافی‌های مجاز می‌باشد و این‌گونه اقدامات به کسی دیگر محول نشده است.

دیدگاه‌های دیگران

m
mehdi |
مخالف 0 - 0 موافق
Aferin ba nirooy antazami ke onha ra dastgir kerd. in khabar khoobi bood.

تعداد بازدید :  457