مسافرت با هواپیما بیشک ایمنترین نوع سفر است، اما لق شدن یک مهره یا سوراخ شدن یک شیلنگ در ارتفاع 10 کیلومتری از سطح زمین، میتواند فاجعهای غیرقابل جبران را برای یک هواپیما و مسافران آن رقم بزند. در ادامه این مطلب قرار است مروری داشته باشیم بر تاریخچه برخی سوانح هوایی که پایان خوشی داشتند.
فرود بدون موتور و مخزن سوخت
4 نوامبر سال ۲۰۱۰ میلادی ریچارد چمپیون خلبان ایرباس غولپیکر A۳۸۰ هواپیمایی «کانتاس» پس از انفجار موتور دوم هواپیما، صدمه دیدن بال چپ و آتش در منبع سوخت، توانست با موفقیت هواپیما را در فرودگاه سنگاپور روی زمین بنشاند. این فرود موفق که با ترکیدن چهار چرخ هواپیما همراه بود، باعث نجات جان ۴۶۹ مسافر شد.
پاره شدن سقف و سقوط مهماندار
28 آوریل سال ۱۹۸۸ میلادی یک هواپیمای خطوط هوایی «آلوها» با ۹۰ سرنشین راهی هونولولو بود که در ارتفاع ١۰ کیلومتری قسمتی از سقف هواپیما سوراخ شد و فشار هوا یکی از مهماندارها را بیرون کشید. ۱۳ دقیقه بعد خلبان رابرت اشورنتیمر موفق شد هواپیما را با موفقیت روی زمین بنشاند.
بدون قطرهای بنزین بر فراز ابرها
23 جولای سال ۱۹۸۳ میلادی پرواز شماره ۱۴۳ که از مونترال به ادمونتن در حال حرکت بود در ارتفاع ۱۲ هزار متری بنزین تمام کرد. دلیل این اتفاق نقص فنی سیستم سوختگیری فرودگاه بود. خلبان باب پیرسون هواپیما را بدون سوخت روی باند فرود آورد و هر ۶۱ سرنشین هواپیما بدون جراحت پیاده شدند.
معجزه سالی سولنبرگر در رودخانه
15 ژانویه سال ۲۰۰۹ میلادی هواپیمای خلبان سالی سولنبرگر با دستهای از پرندگان برخورد کرد و موتورهای خود را از دست داد. اما سولنبرگر توانست هواپیما را با ١٥٥ مسافر روی رودخانه هادسون (نیویورک) فرود آورد. ماجرای این پرواز دستمایه فیلم «سالی» به کارگردانی کلینت ایستوود شد. تام هنکس نقش خلبان سولنبرگر را در این فیلم ایفا کرد.
شیشه خُرد شده و خلبان فریز شده
10 ژوئن سال ۱۹۹۰ میلادی شیشه جلوی یک هواپیمای مسافربری که با ۸۱ سرنشین از لندن به سوی مالاگا در حال حرکت بود شکست. فشار هوا نیم تنه بالایی خلبان تیم لنکستر را از سوراخ ایجاد شده در شیشه بیرون کشید به نحوی که او نمیتوانست به داخل کابین برگردد. در نهایت کمک خلبان آلستار آتچینسون هواپیما را در ساوتهمپتون بر زمین نشاند. کاپیتان لنکستر به دلیل یخزدگی و بازوی شکسته در بیمارستان بستری شد.
بدون موتور بر فراز آسمان جاکارتا
21 ژوئن سال ١٩٨٢ میلادی یک هواپیمای انگلیسی در حین عبور از جاکارتا پایتخت اندونزی وارد خاکستر و دود آتشفشان گالنگانگ شد. در پی این اتفاق هر چهار موتور هواپیما از کار افتاد. وقتی مسافرین در حال نوشتن نامه خداحافظی برای عزیزان خود بودند، کاپیتان گرت موودی توانست موتورهای هواپیما را در ارتفاع ۴ هزار متری دوباره روشن کند.